God torsdag,
… og velkommen til årets siste nyhetsbrev fra Clear Channel! Året 2023 er snart ved veis ende, og vi skal wrappe opp året og ønske det nye velkommen. Men – hvordan så egentlig utendørsåret ut i 2023, og hva tror vi 2024 har å by på?
Clear Channel oppsummerer utendørsåret med sine key takeaways, prognoser for neste år og ikke minst en god dose inspirasjon.
God lesing!
Utendørsåret 2023
2023 ble et berg-og-dalbaneår i stor grad preget av krig, politisk- og økonomisk uro. Gjentatte rentehevinger, høyere priser og økte kostnader har satt sine spor hos enhver husstand og hos bedrifter i Norges langstrakte land. I et turbulent mediemarked så vi allikevel at utendørskanalen holdt seg stabil, og vokste med 1,3 prosent mot fjoråret, ifølge IRMs prognoser. Vi har sett nye annonsører komme til kanalen etter at strømme-tjenestene dempet sine investeringer gjennom året, og kanalen har nå en bred sammensetning av annonsører, hvor den største annonsekategorien er FMCG tett etterfulgt av underholdningskategorien.
Vi så også gjennom 2023 at:
Så, hva kan vi forvente oss i 2024?
Med muligheter innenfor det digitale varelageret, programmatisk og Create ser vi allerede tendenser vi tror vil forsterkes ytterligere i 2024.
I løpet av 2024 prognostiserer IRM en fortsatt positiv vekst, og samlet forventes utendørs å vokse med 3,0 prosent sammenlignet med 2023 – noe som tilsvarer en omsetning på 927 millioner kroner. Gode tall for utendørskanalen i 2024, og vi i Clear Channel gleder oss til å ta fatt på et nytt utendørsår!
Noen av årets kuleste utendørskampanjer!
Året 2023 viser stabilitet og vekst, og prognosene for 2024 viser at dette forventes å fortsette. Så hvordan kan vi sette kronen på verket, og virkelig oppsummere utendørsåret 2023? Jo – med å vise frem noen av de kuleste utendørskampanjene Clear Channel har hatt fra året som har gått!
Så scroll deg gjennom og bli inspirert til neste års utendørskampanjer, og ta kontakt med en av våre selgere hvis dette er noe du vil ha med i mediemiksen din til neste år✨
IKEA
IKEA stilte med verdens største lobørste under årets 17. mai feiring. Denne kampanjen vant i tillegg sølv i Epica Awards!
NETFLIX
Med majestetisk utendørskampanje med spesiallaget gullramme, folie og lys for å kommunisere Queen Charlotte som vårens «må-se»-serie.
Podimo
Tok studioet ut i gatene med en live podcastfestival! Med beste plassering midt på Jernbanetorget og tilhørende adshels rundt i bybildet, vant denne kampanjen «Årets Mediakampanje 2023» under Mediekonferansen.
CULT
CULT ville gjøre noe som ikke var blitt gjort før, og sammen med kunstneren NIX kom ideen om å lage et stort maleri på Aker Brygge i 17. mai uken.
Q-meieriene
Norges største melkekartong! Q-meieriene siktet høyt med en melkekartong på 5,3 meter for å skape oppmerksomhet rundt valgfrihet og innovasjon i norske butikkhyller.
Kikkoman
Kikkoman viste frem sin moderne designklassiker med kreative flater nær butikker i Oslo.
Cupra
I lanseringen av deres kampanje engasjerte Cupra publikum med en solid plassering midt i sentrum av Oslo, med både god synlighet og mulighet til å få et inntrykk av bilen.