Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Ta en titt på utendørsåret 2023 🌟

14. desember 2023


annie

 

God torsdag,

 og velkommen til årets siste nyhetsbrev fra Clear Channel! Året 2023 er snart ved veis ende, og vi skal wrappe opp året og ønske det nye velkommen. Men – hvordan så egentlig utendørsåret ut i 2023, og hva tror vi 2024 har å by på?

Clear Channel oppsummerer utendørsåret med sine key takeaways, prognoser for neste år og ikke minst en god dose inspirasjon.

God lesing!



Utendørsåret 2023

2023 ble et berg-og-dalbaneår i stor grad preget av krig, politisk- og økonomisk uro. Gjentatte rentehevinger, høyere priser og økte kostnader har satt sine spor hos enhver husstand og hos bedrifter i Norges langstrakte land. I et turbulent mediemarked så vi allikevel at utendørskanalen holdt seg stabil, og vokste med 1,3 prosent mot fjoråret, ifølge IRMs prognoser. Vi har sett nye annonsører komme til kanalen etter at strømme-tjenestene dempet sine investeringer gjennom året, og kanalen har nå en bred sammensetning av annonsører, hvor den største annonsekategorien er FMCG tett etterfulgt av underholdningskategorien.

Vi så også gjennom 2023 at:

  • OOH og DOOH ble valgt oftere over online kanaler som en av topp fem kanaler, ifølge Kantar Media Reactions.
  • Utendørskanalen ikke lenger kun er en kanal for top-funnel aktiveringer, men driver også de lenger ned i markedsføringstrakten, noe som bidrar til kanalens vekst.
  • Det digitale varelageret vokser innen utendørskanalen, blant annet med lanseringen av det programmatisk varelageret i Norge, noe som gjør kanalen mer attraktiv blant annonsører og gir større muligheter for fleksibilitet og tilpasning.
  • Og ikke minst; Kreative utendørskampanjer gjennom Create-tilbudet vokser vesentlig i popularitet! Kreativitet vekker oppmerksomhet og engasjement, og bidrar til å nå kundens kampanje KPI’er på en unik måte.


Så, hva kan vi forvente oss i 2024?

Med muligheter innenfor det digitale varelageret, programmatisk og Create ser vi allerede tendenser vi tror vil forsterkes ytterligere i 2024.

  • Vi tror årene som kommer vil vise en ytterligere styrking av kanalen når store medier som TV gradvis mister seere, og annonsørenes fokus flyttes til bredere, merkevarebyggende kampanjer med fokus på bedre effekt over tid.
  • Ifølge VIOOH vil det i 2024 forventes at programmatisk utendørs (PrOOH) vil fortsette å vokse, og annonsører vil i større grad ha PrOOH som en del av deres omnikanal strategier. Ifølge IRM forventes den digitale annonseinvesteringen å stå for litt over 59 prosent av investeringen i utendørsreklame i 2024.
  • Kreativ utendørs har utviklet seg stort bare det siste året, med muligheter innenfor 3D og AI. I 2024 er det forventet at annonsører og merkevarer vil benytte seg i større grad av mulighetene som ligger her for å bygge merkevarekjennskap, engasjere målgruppen og levere ROI. Det har aldri blitt gjort flere og ikke minst så spektakulære kreative løsninger som i år, hvor flere av disse har vunnet både nasjonale og internasjonale priser.

I løpet av 2024 prognostiserer IRM en fortsatt positiv vekst, og samlet forventes utendørs å vokse med 3,0 prosent sammenlignet med 2023 – noe som tilsvarer en omsetning på 927 millioner kroner. Gode tall for utendørskanalen i 2024, og vi i Clear Channel gleder oss til å ta fatt på et nytt utendørsår!

Noen av årets kuleste utendørskampanjer!

Året 2023 viser stabilitet og vekst, og prognosene for 2024 viser at dette forventes å fortsette. Så hvordan kan vi sette kronen på verket, og virkelig oppsummere utendørsåret 2023? Jo – med å vise frem noen av de kuleste utendørskampanjene Clear Channel har hatt fra året som har gått!

Så scroll deg gjennom og bli inspirert til neste års utendørskampanjer, og ta kontakt med en av våre selgere hvis dette er noe du vil ha med i mediemiksen din til neste år✨


IKEA

IKEA stilte med verdens største lobørste under årets 17. mai feiring. Denne kampanjen vant i tillegg sølv i Epica Awards!

IKEA x Clear Channel-8

NETFLIX

Med majestetisk utendørskampanje med spesiallaget gullramme, folie og lys for å kommunisere Queen Charlotte som vårens «må-se»-serie. 

netflixnorge

Podimo

Tok studioet ut i gatene med en live podcastfestival! Med beste plassering midt på Jernbanetorget og tilhørende adshels rundt i bybildet, vant denne kampanjen «Årets Mediakampanje 2023» under Mediekonferansen.

Norge_Podimo_2023_v23_Create Jernbanetorget-15 (1)

CULT

CULT ville gjøre noe som ikke var blitt gjort før, og sammen med kunstneren NIX kom ideen om å lage et stort maleri på Aker Brygge i 17. mai uken. 

Norge_Cult_2023_v20_Create Aker Brygge-22

Q-meieriene

Norges største melkekartong! Q-meieriene siktet høyt med en melkekartong på 5,3 meter for å skape oppmerksomhet rundt valgfrihet og innovasjon i norske butikkhyller.      

Norge_Q-meieriene_2023_v3_Create Oslo S-13

Kikkoman

Kikkoman viste frem sin moderne designklassiker med kreative flater nær butikker i Oslo.

Norge_Kikkoman_2023_v44_Create adshel-1

Cupra

I lanseringen av deres kampanje engasjerte Cupra publikum med en solid plassering midt i sentrum av Oslo, med både god synlighet og mulighet til å få et inntrykk av bilen.

Norge_Cupra_2023_v42_create-5

Og med det ønsker vi god jul fra alle oss i Clear Channel, og ser frem til et spennende utendørsår i 2024! 🎄


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.