Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Alt du vil vite - Julespesial ✨

15. desember 2023

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Alt du vil vite-1

Kjære lesere, 

Før vi fordyper oss i julemagien, ønsker vi å rette en stor takk til dere alle for å ha fulgt oss gjennom det siste året. Vi håper vårt innhold har vært til nytte, og at det har bidratt til å gi dere en dypere forståelse av verden innen markedsundersøkelser. Vi ser frem til å fortsette å inspirere og lære sammen med dere i det kommende året.

I årets siste utgave av “Alt du vil vite” vil vi dele noen korte refleksjoner over året som har gått og hva vi forventer å se mer av fremover. I tillegg ønsker vi å dele litt juleglede med dere, og har samlet inn litt morsom julestatistikk. Kanskje du kan hente inspirasjon til årets julequiz?✨



Økt behiv

Det siste året har vært kjennetegnet av usikkerhet og uro både her hjemme og globalt, noe som har ført til endringer i forbrukeratferden. Vi har sett en økt etterspørsel av data for å forstå og tilpasse seg en verden i stadig endring. Markedsførere tar i økende grad beslutninger basert på tilgjengelige data, og tilgangen til informasjon gjør det mulig å skreddersy produkter, tjenester, markedsføring og forbedre kampanjenes effektivitet.

Hva gjelder fremtidsutsikter for 2024, tror vi behovet for pålitelig data vil fortsette å vokse. Det er nok flere som opplever å måtte kutte, blant annet i markedsbudsjettet sitt, og det er derfor desto viktigere at pengene blir plassert riktig. Tilgang til kvalitetsdata blir derfor avgjørende for å navigere i et stadig mer komplekst marked. En økende bevissthet rundt effektmåling i markedsføringen vil også prege neste år. Bedrifter vil i økende grad fokusere på å måle hvor pengene deres gir størst effekt og sikre at de investerer på riktig sted.

La oss nå ta en kort oppsummering av noen av våre beste tips for deg som skal i gang med markedsundersøkelser. Disse tipsene vil ikke bare hjelpe deg med å navigere gjennom prosessen, men også sikre at du får mest mulig ut av innsamlet informasjon.



valg av panel

Velg en leverandør med tilgang på kvalitetspanel. Dårlig data er bedre enn ingen data... Eller? Her gjelder shit in, shit out prinsippet. Ved å benytte et kvalitetspanel vil du få data til å stole på, og som er representative – altså gyldige for populasjonen du undersøker.

Velg derfor en dataleverandør som har tilgang på et panel som er:

  1. Tilstrekkelig stort med nødvendig kapasitet
  2. Representativt
  3. Ikke tillater selvrekruttering
  4. Har gode systemer og rutiner for å oppdage og redusere fusk og duplikater


Gode

Ved å gi et godt førsteinntrykk og tenke på brukeropplevelsen, er du allerede på vei til en god start for å sikre kvalitet i svarene dine. I tillegg er det viktig å huske på:

  • Utform gode spørsmål med tydelig og enkelt språk
  • Bruk enkle og korte spørsmålsformuleringer for å unngå misforståelser. Husk å skrive til “hvermannsen”.
  • Unngå ledende spørsmål og ikke tving frem svar
  • Hold spørreskjemaet kort

Ønsker du flere gode tips har vi samlet en rekke nyttige artikler som gir deg veiledning og tips om datainnsamling for markedsundersøkelser her.



Julestatistikk

Vi har samlet noen morsomme julestatistikker blant den norske befolkningen som vi håper vil bringe smilene frem og sette den rette julestemningen. Følg oss også på Instagram og LinkedIn for å få mer lettbeint statistikk og morsomme konkurranser helt frem til juleaften.

🎁 25% kjøper julegave til seg selv (32% flere kvinner enn menn kjøper julegave til seg selv)

🐶 19% av de som har kjæledyr pynter kjæledyret sitt på juleaften. Det er flest av de unge 15-29 år som pynter kjæledyret sitt på julaften)

🐖 84% av de som spiser ribbe spiser svoren på ribba. Det er flest menn som spiser svoren på ribba.

📅 22% av de i arbeid har julekalender på arbeidsplassen sin.

💸 57% av befolkningen mener det er innafor å vippse julegave (her er de yngre overrepresentert med 69% som sier det er innafor).

🌰 29% mener det er innafor å jukse med mandelen i grøten. Flest fra Midt-Norge synes det er innafor (34%). 64% mener det ikke er innafor å jukse med mandelen i grøten. De unge skiller seg ut med 74% og Vestlandet med 71% som svarer “Nei, ikke innafor.”

🍪 Flerparten av befolkningen som spiser pepperkaker, foretrekker pepperkaker uten glasur (67%).

🤭 46% av befolkningen mener at sexleketøy ikke bør gis i julegave. 46% menn og 29% kvinner sier det er greit. 38% menn og 54% kvinner sier at det ikke bør gis. 16% har ingen mening.

🌍 1 av 10 i Oslo skal feire jul utenlands i år. 5% av hele befolkningen skal feire jul utenlands.

🎄 65% av befolkningen pynter treet med små, elektriske lys. 17% pynter med store, elektriske lys. 1% pynter juletreet med levende lys. 2% pynter ikke med lys. 16% har ikke juletre.

🌟 6 av 10 pynter huset utvendig med lys og/eller figurer til jul.

🥤 Halvparten av de som drikker julebrus starter å drikke julebrus i desember.

😻 12% av kjæledyreiere har julekalender til kjæledyret sitt.

💌 38% av befolkningen sender julekort i posten. Det er 27% flere kvinner enn menn som sender julekort i posten. Det er flest fra Vestlandet som sender julekort i posten (47%). Over halvparten over 60 år sender julekort i posten (55%).


Vi utforsker julestemningen blant våre mange panelmedlemmer i 15 europeiske land

I år er vi glade for å presentere "Know your Christmas", en spesialutgave av Norstat Quarterly Data. 🎁 Målet vårt er å spre juleglede ved å gi deg verdifulle data på en enkel måte gjennom et dashbord som lar deg sammenligne data fra ulike deler av Europa.

Bruk informasjonen til å lage en quiz for venner og familie eller del morsomme fakta. Mulighetene er mange, og vi overlater kreativiteten til deg. Vi håper dette legger til litt ekstra glede i julefeiringen din! 🎄 Vi ønsker deg en god jul og godt nytt år!

Få tilgang til "Know your Christmas" her


God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.