Aktuelt - MFO

Utendþrs: Kreativitetens plattform 🎹

Skrevet av Anniken Englund - Markedssjef, MFO | 12. april 2024

Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, med Ăžnske om en riktig god helg!

God fredag! 

I dagens Faglig Fredag er det vĂ„r gode samarbeidspartner Clear Channel som har pennen og vil vise deg noen nye og kreative utendĂžrskampanjer du kan la deg inspirere av, fĂžr du tar helg. God fornĂžyelse! 

Alle som har ferdes i Oslo-gryta de siste par ukene, har kanskje allerede fÄtt med seg at Foodora har gjort byen rosa med sin logo pÄ bysyklene. For Ä feire vÄrslipp av syklene, ble sykkelstativet utenfor The Hub transformert til en stor, rosa reklameflate.

– Foodora elsker Oslo og er alltid pĂ„ utkikk etter gode, lokale samarbeidspartnere som kan lĂžfte merkevaren enda et hakk. Sammen med Clear Channel vil vi gjerne bidra til at Oslos innbyggere bruker den fantastiske byen vĂ„r enda mer, sier Cathrine BrĂ„ten, Marketing Operation Manager i Foodora.


Kreativitet skaper hĂžyere oppmerksomhet

Dokumentert forskning, som ser nÊrmere pÄ koblingen mellom kreativitet og annonseeffektivitet, viser at kreativitet i annonser fÞrer til Þkt oppmerksomhet og minneverdi.

I en undersĂžkelse gjennomfĂžrt av OSC Sweden med 2500 respondenter, svarer 69 prosent at de kreative elementene skaper hĂžyere oppmerksomhet.

Isabel Davis Brodtkorb, er ansvarlig for de kreative kampanjene hos Clear Channel. Hennes team er eksperter pÄ Ä hjelpe annonsÞrene med Ä tenke utenfor boksen nÄr de utvikler nye kampanjer.

– VĂ„r erfaring er at de kreative kampanjene er de som blir husket best. De mest minneverdige kampanjene kan bĂ„de bli omtalt i media, delt i SoMe, i tillegg til Ă„ bli omtalt gjennom word-of-mouth. Dette gjĂžr at vi sĂžrger for Ă„ vektlegge kreativitet i samarbeid med annonsĂžrer, slik at effekten blir mest mulig oppmerksomhet, forteller Brodtkorb.

Kreative lĂžsninger i utendĂžrsreklame har en tendens til Ă„ bli delt i sosiale medier, og utlĂžser dermed en organisk spredning av annonsebudskapet. Samtidig viser forbrukerstudier at anbefalinger fra venner og familie er blant de mest betrodde kildene til informasjon. NĂ„r 30 prosent uttaler at de ville fortalt andre om kreative kampanjer de har sett, betyr det at annonsebudskapet bĂ„de sprer seg raskt og gjennom en troverdig kilde. 


Ny kreativ reklameflate

Bidraget fra kreativ kvalitet stÄr for hele 50 prosent av kampanjeeffekten, og er den viktigste driveren for salg, oppmerksomhet og liking. Med viten om hvor viktig kreativitet er, har Clear Channel nÄ kommet med en ny kreativ reklameflate.

«Create Impact» lages ved Ä bygge om et bysykkelstativ, og gir annonsÞrer nÄ muligheten til Ä vise budskap pÄ en nesten syv meter bred reklameflate pÄ sentrale lokasjoner i Oslo. Isabel og teamet sÞker hele tiden etter nye produkter der annonsÞrene kan utfolde seg kreativt.
 

– Siden vi har reklamerettighetene pĂ„ bĂ„de bysyklene og bysykkelstativene i Oslo, Ăžnsket vi Ă„ komme med en ny og kreativ mĂ„te Ă„ utnytte disse mulighetene. Ved Ă„ bygge om sentralt lokaliserte bysykkelstativ, blir kampanjebudskapene ekstra synlig for flest mulig, forteller Brodtkorb.

Unike kreative lĂžsninger i en annonse har potensiale til Ă„ skape en sterkere forbindelse mellom forbrukere og merkevaren. UtendĂžrsreklame har allerede vist seg Ă„ Ăžke merkevareengasjementet, og ved Ă„ kombinere kreative lĂžsninger vil den positive effekten forsterkes ytterligere. 

 
Er du nysgjerrig pÄ fremtiden til OOH? I dette blogginnlegget fra byrÄet Talon tar de en nÊrmere titt pÄ de kommende trendene og innsiktene som former OOH-landskapet for 2024: Thinking Outside: 2024 OOH Trends & Predictions

Og i dette blogginnlegget fra Digital Synopsis kan du la deg inspirere av noen av de mest kreative utendĂžrskampanjene noensinne: 51 Brilliant Outdoor Ads That Will Make You Stop And Notice


FĂžr du tar helg, husk Ă„ melde deg pĂ„ vĂ„re kommende arrangementer: 
 

 

   Se alle kommende arrangementer her 

 
God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her