Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!
God fredag!
I dagens Faglig Fredag er det vår gode samarbeidspartner Clear Channel som har pennen og vil vise deg noen nye og kreative utendørskampanjer du kan la deg inspirere av, før du tar helg. God fornøyelse!
Alle som har ferdes i Oslo-gryta de siste par ukene, har kanskje allerede fått med seg at Foodora har gjort byen rosa med sin logo på bysyklene. For å feire vårslipp av syklene, ble sykkelstativet utenfor The Hub transformert til en stor, rosa reklameflate.
– Foodora elsker Oslo og er alltid på utkikk etter gode, lokale samarbeidspartnere som kan løfte merkevaren enda et hakk. Sammen med Clear Channel vil vi gjerne bidra til at Oslos innbyggere bruker den fantastiske byen vår enda mer, sier Cathrine Bråten, Marketing Operation Manager i Foodora.
Kreativitet skaper høyere oppmerksomhet
Dokumentert forskning, som ser nærmere på koblingen mellom kreativitet og annonseeffektivitet, viser at kreativitet i annonser fører til økt oppmerksomhet og minneverdi.
I en undersøkelse gjennomført av OSC Sweden med 2500 respondenter, svarer 69 prosent at de kreative elementene skaper høyere oppmerksomhet.
Isabel Davis Brodtkorb, er ansvarlig for de kreative kampanjene hos Clear Channel. Hennes team er eksperter på å hjelpe annonsørene med å tenke utenfor boksen når de utvikler nye kampanjer.
– Vår erfaring er at de kreative kampanjene er de som blir husket best. De mest minneverdige kampanjene kan både bli omtalt i media, delt i SoMe, i tillegg til å bli omtalt gjennom word-of-mouth. Dette gjør at vi sørger for å vektlegge kreativitet i samarbeid med annonsører, slik at effekten blir mest mulig oppmerksomhet, forteller Brodtkorb.
Kreative løsninger i utendørsreklame har en tendens til å bli delt i sosiale medier, og utløser dermed en organisk spredning av annonsebudskapet. Samtidig viser forbrukerstudier at anbefalinger fra venner og familie er blant de mest betrodde kildene til informasjon. Når 30 prosent uttaler at de ville fortalt andre om kreative kampanjer de har sett, betyr det at annonsebudskapet både sprer seg raskt og gjennom en troverdig kilde.
Ny kreativ reklameflate
Bidraget fra kreativ kvalitet står for hele 50 prosent av kampanjeeffekten, og er den viktigste driveren for salg, oppmerksomhet og liking. Med viten om hvor viktig kreativitet er, har Clear Channel nå kommet med en ny kreativ reklameflate.
«Create Impact» lages ved å bygge om et bysykkelstativ, og gir annonsører nå muligheten til å vise budskap på en nesten syv meter bred reklameflate på sentrale lokasjoner i Oslo. Isabel og teamet søker hele tiden etter nye produkter der annonsørene kan utfolde seg kreativt.
– Siden vi har reklamerettighetene på både bysyklene og bysykkelstativene i Oslo, ønsket vi å komme med en ny og kreativ måte å utnytte disse mulighetene. Ved å bygge om sentralt lokaliserte bysykkelstativ, blir kampanjebudskapene ekstra synlig for flest mulig, forteller Brodtkorb.
Unike kreative løsninger i en annonse har potensiale til å skape en sterkere forbindelse mellom forbrukere og merkevaren. Utendørsreklame har allerede vist seg å øke merkevareengasjementet, og ved å kombinere kreative løsninger vil den positive effekten forsterkes ytterligere.
Er du nysgjerrig på fremtiden til OOH? I dette blogginnlegget fra byrået Talon tar de en nærmere titt på de kommende trendene og innsiktene som former OOH-landskapet for 2024: Thinking Outside: 2024 OOH Trends & Predictions
Og i dette blogginnlegget fra Digital Synopsis kan du la deg inspirere av noen av de mest kreative utendørskampanjene noensinne: 51 Brilliant Outdoor Ads That Will Make You Stop And Notice
Før du tar helg, husk å melde deg på våre kommende arrangementer: