Aktuelt - MFO

Positive Provocation!đŸ’„ Hva skjer med cookies nĂ„?đŸȘ

Skrevet av Anniken Englund - Markedssjef, MFO | 13. september 2024

Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, med Ăžnske om en riktig god helg!

God fredag! 

I dag har vi gleden av Ä presentere tredje utgaven av spalten 'Positive Provocation' som leveres vÄr sponsor og samarbeidspartner Wavemaker.

I dag er det Chief Technology Officer i Wavemaker; Jon Erling Austvik-Helgesen, som har pennen og han skal ta en nÊrmere titt pÄ hva som skjer med cookies i disse dager. God lesing!


Vi har snakket om cookiedÞden i mange Är, men aldri kommet helt i mÄl i avvente av at Google skulle lansere sin egen lÞsning. I sommer kom det en overraskende oppdatering fra Google, hvor de annonserte at de avlyser sin utfasing av 3. parts cookies. Det er nok lett Ä tenke at dette er flotte nyheter og at det lÞser problemstillingen vi har stÄtt ovenfor, men det er dessverre ikke sÄ enkelt. Vi vil heller si at dette skaper nye problemer, fordi dette kan bli en hvilepute for mange.

Under finner du 5 grunner til at du fortsatt bĂžr planlegge for annonsering uten cookies. 

Utfasingen av cookies er noe som har pÄvirket oss i lang tid allerede, selv om fokuset har ligget pÄ markedslederen Google. Vi skal tilbake sÄ langt som 2017 for Ä se de fÞrste begrensningene i cookie-bruk, da Apple innfÞrte Intelligent Tracking Prevention i sin nettleser Safari. I 2019 fulgte ogsÄ flere av de stÞrste nettleserne etter og strammet inn, i Microsoft Edge og Mozilla Firefox. Apple har satt et hÞyt fokus pÄ personvern de siste Ärene, og i 2021 kom det ogsÄ strenge begrensninger pÄ innsamling av sporingsdata for apper brukt i iOs.

Med andre ord treffer problemstillingen oss mer enn hva man kanskje tenker over. Spesielt bekymrende er dette for markeder som Norge, hvor Apple har en hÞy markedsandel og brukerbase. Frafallet av Apple-brukere i mediekjÞp har vi observert i lang tid, og det har vÊrt viktig Ä bygge strategier som ogsÄ treffer disse brukerne. For har du rÄd til Ä lukke Þynene og gÄ glipp av halvparten av markedet nÄr du annonserer?

Det er ikke bare GDPR som stÄr hÞyt pÄ agendaen hos EU, men ogsÄ det som kalles ePrivacy-forordningen. Denne forordningen vil dekke bruk av cookies, og det forventes at det kommer endringer som setter brukervennlighet og kontroll i fokus. Det vil med andre ord bety at det skal bli enklere Ä velge bort cookies, noe som mest sannsynlig fÞrer til at andel cookie-samtykker vil synke i fremtiden.

Dette betyr ogsÄ at vi bÞr ha et hÞyere fokus pÄ Ä tilpasse vÄre samtykkelÞsninger for cookies pÄ vÄre nettsider. Det er sikkert mange som kan kjenne seg igjen i at det ofte er enklere Ä trykke «Tillatt alle» fremfor Ä gjÞre tilpassede valg eller si nei, og dette skal man vÊre forsiktig med Ä fortsette med nÄr EU strammer inn ytterligere.

Men det er ikke bare EU som setter strengere fÞringer, som brukere er vi ogsÄ selv mer bevisste og strengere pÄ hvilke data vi gir fra oss. Og det er kanskje ikke sÄ rart nÄr man ser hvordan data kan havne pÄ avveie. Senest ved juletider var Meta under press fra Datatilsynet da det ble avdekket at et nettapotek delte med Facebook at brukere hadde sett pÄ klamydiatester. Og i 2022 anbefalte Datatilsynet Ä benytte alternativer til Google Analytics grunnet ulovlig innsamling og deling av IP-adresser mellom EU og USA.

Det er med andre ord forstĂ„elig at vi blir mer skeptiske, og det setter fĂžringer til at vi bĂžr jobbe med hĂžyere grad av transparens og samspill med vĂ„re brukere. For hvor mye verdi gir egentlig en bruker som ikke Ăžnsker Ă„ samtykke til sporing? Er det sannsynlig at vedkommende vil vĂŠre mottakelig for annonsering mot deres vilje? Mest sannsynlig ikke – det er jo de som ytrer interesse vi Ăžnsker Ă„ kommunisere med.

En av de stÞrste utfordringene vi stÄr ovenfor med et fragmentert medielandskap er at vi vet mindre om brukerne, for datafriskheten er sÄpass kort at man daglig fremstÄr som en anonym bruker. Mediehusene i Norge har vÊrt flinke til Ä jobbe rundt dette, ved Ä sperre innhold bak innloggede brukere. Det virker kanskje irriterende som leser, men fra et dataperspektiv er dette genialt, fordi vi fÄr verifisert brukeren.

Det gjÞr det mulig for oss Ä drive smartere mÄlretting med relevante annonser, samt at vi vet mer om hvor mange unike brukere vi har nÄdd ut til, og hvor ofte de har sett annonsen vÄr. Og dersom du har egne 1. parts data Ä matche med mediehusene kan du skape enda hÞyere verdi og relevans, noe vi kommer nÊrmere inn pÄ i neste punkt.

Som nevnt i forrige punkt er norske mediehus flinke pÄ Ä innsamle egne data, men den aller stÞrste fordelen av dette fordrer at du selv ogsÄ samler egne 1. parts data. For dersom du sitter med data om dine egne brukere og matcher dette mot medienes egne datasett fÄr du plutselig dobbel mengde innsikt Ä jobbe etter.

Og dette er utrolig viktig for Ă„ kunne vite hvem man kommuniserer med i annonseringen. Dersom du ikke kan fortelle mediene om hvilke mottakere som er eksisterende kunder eller prospekter blir det som Ă„ skyte med hagle. Du kaster hele budsjettet inn i en bred og generell kampanje, og hĂ„per pĂ„ Ă„ treffe sĂ„ godt som mulig. Men dersom du har data om dine brukere kan du opprette egne kampanjer med budskap som er tilpasset brukere som ikke kjenner merkevaren fra fĂžr, og for eksisterende kunder. 

Har du kommet i gang med din egen utfasing av 3. parts cookies i annonsering? Hvis du trenger hjelp med prosessen er det bare Ă„ ta kontakt med oss.

 

Hils pÄ Jon Erling Austvik-Helgesen, Chief Technology Officer i Wavemaker.

Jon Erling har over 10 Ärs erfaring fra bransjen, og startet sin karriere pÄ annonsÞrsiden hos ElkjÞp og WiderÞe. I 2018 tok han steget over til mediebyrÄ, og har siden da jobbet i GroupM og Wavemaker med ansvar for teknologi, databruk og analyse. Han er én av fÄ personer som synes det er kjempemoro med tolkning og analyse av resultater, data og juridiske fÞringer, og brenner for Ä kunne forklare funnene pÄ en lettforstÄelig mÄte.

Jon.helgesen@wmglobal.com
Telefon: +47 41 51 93 55

Les mer om MFO og Wavemakers samarbeid her

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her