Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen,
med ønske om en riktig god helg!
God fredag!
Denne uken skal vi svinge innom B2B-universet igjen. Vi skal dykke inn i statistikk for B2B markedsførere: hva er det som fungerer best og brukes av flest?
I denne artikkelen fra Martech Alliance finner du en rekke spennende statistikk.
Hele 50% av B2B-markedsførere oppgir e-postmarkedsføring som den beste kanalen for å generere potensielle kunder med høyest avkastning per markedsføringskrone. E-postmarkedsføring har lenge vært en av de mest populære og effektive B2B-markedsføringsstrategiene grunnet sin uslåelige ROI. For hver $1 som settes inn, gir e-postmarkedsføring $44 tilbake.
Og apropos ROI; vår samarbeidspartner Salesforce har skrevet en god artikkel med fire tips til mer lønnsom B2B-markedsføring, du kan lese artikkelen på Kampanje.com her:
Den mest populære B2B-markedsføringsstrategien
Av ulike typer B2B-markedsføring ser det ut til at innholdsmarkedsføring fremdeles regjerer. Hele 69% av B2B-bedrifter bruker innholdsmarkedsføring.
En gjennomsnittlig bedriftskjøper vil gå gjennom 10 + eksemplarer av innhold før de tar en endelig avgjørelse. B2B-markedsføringsstatistikk viser at leverandører selv er avsender av 8 av disse, og de resterende 5 kommer fra tredjepartskilder.
52% av B2B-kunder oppgir at de foretrekker å kjøpe fra selskaper som lager sitt eget innhold.
Den mest brukte plattformen for markedsføring og automatisering innen B2B
Den desidert mest populære automatiseringsprogramvaren er HubSpot, som brukes av hele 40% av B2B-selskaper. De andre populære navnene inkluderer Adobe/Marketo med 16% og Pardot by Salesforce med 13%.
Hva innholdsmarkedsføring og automatisering angår vil vi tipse om vår gode samarbeidspartner Inbound (et byrå med spisskompetanse på inbound marketing og HubSpot) som er helt rå på alt innen B2B-markedsføring. Inbound er, som seg hør og bør, selvfølgelig svært gode på å skape nyttig innhold for dere som jobber B2B. På Inbound sin blogg finner du blant annet en rekke gode artikler og guider for leadsgenerering, nettside og design, innholdsmarkedsføring og B2B-salg. Sjekk ut Inbound bloggen her.
Inbound har også en egen podcast for B2B-ledere; Inboundpodden. Sjekk ut deres nyeste episode her: Hvilke resultater kan du forvente fra satsingen på inbound marketing?
Den mest effektive sosiale plattformen for generering av B2B leads
LinkedIn har en halv milliard brukere, men 'bare' 3 millioner brukere deler innhold ukentlig. B2B-markedsførere bruker primært plattformen til å levere innhold og rapporterer at den genererer 50% av trafikken til B2B-nettsteder. Dataene viser at hele 91% av markedslederne også mener LinkedIn er en god plattform for å finne relevant innhold.
Og apropos LinkedIn, de har også en egen markedsføringsblogg hvor de legger ut nyttig innhold, som for eksempel denne artikkelen:
Før vi runder av skal vi innom litt inspirasjon, og i kåringen til The Drum finner du plenty av solide B2B-kampanjer å la seg inspirere av. Du kan scrolle gjennom vinnerne eller se hele kåringen i sin helhet her: The Drum Awards for B2B winners revealed - see the best B2B campaigns of 2021 here
Helt til slutt, her finner du 4 spennende TED talks spesielt godt egnet for deg som jobber B2B. God helg!
Minner også om at Markedslønsj er tilbake – i podcast! Episode 2 er ute nå. Lytt til Markedslønsj her! God helg!
Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.