Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

B2B: Hva fungerer best og brukes av flest?

18. februar 2022

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Group 235

 

God fredag!

Denne uken skal vi svinge innom B2B-universet igjen. Vi skal dykke inn i statistikk for B2B markedsførere: hva er det som fungerer best og brukes av flest?

I denne artikkelen fra Martech Alliance finner du en rekke spennende statistikk. 

Hele 50% av B2B-markedsførere oppgir e-postmarkedsføring som den beste kanalen for å generere potensielle kunder med høyest avkastning per markedsføringskrone. E-postmarkedsføring har lenge vært en av de mest populære og effektive B2B-markedsføringsstrategiene grunnet sin uslåelige ROI. For hver $1 som settes inn, gir e-postmarkedsføring $44 tilbake. 

Og apropos ROI; vår samarbeidspartner Salesforce har skrevet en god artikkel med fire tips til mer lønnsom B2B-markedsføring, du kan lese artikkelen på Kampanje.com her:

Den mest populære B2B-markedsføringsstrategien


Av ulike typer B2B-markedsføring ser det ut til at innholdsmarkedsføring fremdeles regjerer. Hele 69% av B2B-bedrifter bruker innholdsmarkedsføring.  

En gjennomsnittlig bedriftskjøper vil gå gjennom 10 + eksemplarer av innhold før de tar en endelig avgjørelse. B2B-markedsføringsstatistikk viser at leverandører selv er avsender av 8 av disse, og de resterende 5 kommer fra tredjepartskilder.

52% av B2B-kunder oppgir at de foretrekker å kjøpe fra selskaper som lager sitt eget innhold.

 

Den mest brukte plattformen for markedsføring og automatisering innen B2B

Den desidert mest populære automatiseringsprogramvaren er HubSpot, som brukes av hele 40% av B2B-selskaper. De andre populære navnene inkluderer Adobe/Marketo med 16% og Pardot by Salesforce med 13%. 

Hva innholdsmarkedsføring og automatisering angår vil vi tipse om vår gode samarbeidspartner Inbound (et byrå med spisskompetanse på inbound marketing og HubSpot) som er helt rå på alt innen B2B-markedsføring. Inbound er, som seg hør og bør, selvfølgelig svært gode på å skape nyttig innhold for dere som jobber B2B. På Inbound sin blogg finner du blant annet en rekke gode artikler og guider for  leadsgenerering, nettside og design, innholdsmarkedsføring og B2B-salg. Sjekk ut Inbound bloggen her.

Inbound har også en egen podcast for B2B-ledere; Inboundpodden. Sjekk ut deres nyeste episode her: Hvilke resultater kan du forvente fra satsingen på inbound marketing?

Den mest effektive sosiale plattformen for generering av B2B leads

LinkedIn har en halv milliard brukere, men 'bare' 3 millioner brukere deler innhold ukentlig. B2B-markedsførere bruker primært plattformen til å levere innhold og rapporterer at den genererer 50% av trafikken til B2B-nettsteder. Dataene viser at hele 91% av markedslederne også mener LinkedIn er en god plattform for å finne relevant innhold.
 

Og apropos LinkedIn, de har også en egen markedsføringsblogg hvor de legger ut nyttig innhold, som for eksempel denne artikkelen:

Før vi runder av skal vi innom litt inspirasjon, og i kåringen til The Drum finner du plenty av solide B2B-kampanjer å la seg inspirere av. Du kan scrolle gjennom vinnerne eller se hele kåringen i sin helhet her: The Drum Awards for B2B winners revealed - see the best B2B campaigns of 2021 here

Helt til slutt, her finner du 4 spennende TED talks spesielt godt egnet for deg som jobber B2B. God helg!

Minner også om at Markedslønsj er tilbake – i podcast! Episode 2 er ute nå. Lytt til Markedslønsj her! God helg!

Markedslønsj Facebook -share

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.