Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Emosjonell markedsføring: Morsdag & Valentines!

11. februar 2022

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Group 235

 

God fredag!

Med morsdag på søndag og valentinesdag på mandag kan vi forvente en helg med emosjonelle budskap fra både personlige og kommersielle hold. I den anledning dedikerer vi dagens Faglig Fredag til nettopp dét: emosjonell markedsføring. 

Aller først vil jeg trekke frem et par kampanjer av det kaliberet knyttet til de to merkedagene som er på vei. 

Morsdag

Én av de bedre morsdagskampanjene vi har sett er Coca Cola sin interaktive kampanje fra 2015 som tillot tittere å bytte perspektiv. Historien er tidløs, universell og meget relaterbar for de fleste i målgruppen; den viser det komplekse forholdet mellom mor og datter. Vi får se en jente vokse opp fra morens perspektiv, og samme oppvekst fra datterens perspektiv. Silhuetter av den kjente Cola-flasken i høyre hjørne av skjermen indikerer og lar deg velge hvilken side av historien som blir fortalt. Etter å ha fullført den digitale opplevelsen, kunne seerne også bruke det interaktive grensesnittet til å ringe sin egen mor, gratis! Smart, interaktiv og engasjerende: historiefortelling på sitt beste! Se snutten her:

cocacola mothersday

Over til Valentines:

Necco sin: «The 55th Valentine» er fryktelig søt. Det er vanskelig å forbli uberørt av to gamle sørstatsmenn som snakker om kjærligheten til hverandre. Tross at godteri er produktet som markedsføres er snutten gripende, på en ærlig og subtil måte.


Skjermbilde 2022-02-11 kl. 10.28.17

 

Og til slutt, denne søte snutten fra Kmart som egentlig toucher innom både morsdag og valentinesdag. Meget rørende saker og dessuten meget strategisk med hensyn til posisjonering av produktene det reklameres for. 

Så over til bruk av emosjoner i markedsføring, uavhengig av merkedager. Hubspot har skrevet en artikkel om bruken av virkemiddelet emosjoner, hvilke typer som er mest brukt samt eksempler: Emotional Advertising: How Brands Use Feelings to Get People to Buy.

Å spille på følelser er kanskje det eldste trikset i boka, så eksempler finnes det plenty av, under finner du noen artikler som har samlet flere gode eksempler til inspirasjon: 

 

En lokal favoritt fra 2021 er SAS sin 'What is truly Scandinavian'. Reklamen klarer å holde på publikum i nesten tre minutter takket være å umiddelbart begynne med presentasjon av fun facts som virkelig engasjerer. Dette kombinert med en hel rekke emosjonelle virkemidler presentert visuelt, samt en liten dose humor, gjør seansen direkte rørende. Effekten er trolig forsterket av savnet etter å reise, men gåsehudeffekten ligger i å vekke kjærlighet til 'hjem' og følelsen av felleskap både her i nord så vel som tvers av kloden.

Skjermbilde 2022-02-11 kl. 11.26.54

Hjernen bak mesterverket er det danske kreative reklamebyrået &Co, som blant annet også kan skilte med den følelsesladde Momondo-kampanjen  "The DNA Journey".

&Co har mildt sagt god koll på bruk av emosjoner som virkemiddel og den 31. mars er vi så heldige å få sjefen sjøl, CEO av &Co Ørnulf Johnsen på besøk til vår konferanse 'Årets Markedsfører'. 

Ørnulf er lidenskapelig opptatt av det emosjonelle aspektet av markedsføring og har bevist gang på gang at emosjonell overbygning driver motivasjon og adferd på en langt mer effektiv måte enn hardtslående rasjonelle argumenter. Hvis denne typen markedsføring er noe som interesserer og engasjerer deg anbefaler vi å titte innom den 31. mars. Det blir også mange andre spennende foredrag å lære fra denne dagen. Les mer om line-upen her: 

fb bakgrunn


Minner også om at Markedslønsj er tilbake – i podcast! Episode 2 er ute nå. Lytt til Markedslønsj her! God helg!

Markedslønsj Facebook -share

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.