oppdatert tidslinje - mindshare ny png

 

 

 

 

 

 

 

 

Konferanse - 31. mars 2022

Bestill opptak ved å sende en mail til info@mfo.no

Pris medlem: 550,- eks mva

Pris ikke-medlem: 1100,- eks mva

Den 31. mars 2022 inviterte vi til konferanse på Christiana Teater i Oslo. 

Vi dykket ned i de aller beste casene Norge har å by på og atter en gang ble årets beste markedsfører kåret!

Juryen kåret fem finalister ut av en rekordhøy bunke med søkere som fikk presentere sine caser. Vi gledet oss stort til å høre fra Meny Matkanalen, Bufdir: Barne-, ungdoms- - og familiedirektoratet, utfordreren Bulder Bank fra Sparebanken Vest, Redningsselskapet og sist men ikke minst; tungvekteren Posten!

Merkevarene ga deg unik innsikt deres strategi og viste deg hvordan de har oppnådd fantastiske resultater gjennom solid merkevarebygging.

På Årets Markedsfører var det også gjesteopptredener underveis. På scenen fikk vi  høre spennende internasjonale case fra det kreative reklamebyrået &Co og den danske tungvekteren Tuborg. I tillegg til et innlegg fra Schibsted og Mindshare som alle markedsførere kan dra nytte av. 

 

Årets lineup

Årets finalister-2

MENY med oppskriften på Baked Feta Pasta og hvordan man vinner kunden

Den nye dagligvarekrigen er digital, og slaget foregår i søkefeltene. Veien til våre kunders hjerter går kanskje gjennom magen, men for å vinne disse må vi først igjennom Google. Ikke ved å kjøpe våre kunders engasje­ment og oppmerksomhet, men ved å fortjene det.

event-logo-byra-4- foto1x1

 

event-logo-byra-4- 1x1 foto

 

Tusen spørsmål til de tusen hjem

I 2021 valgte BUFDIR å bryte med kategorispråk og mediale forventninger i arbeidet med å rekruttere nye fosterhjem. Med en helhetlig og veldig annerledes mediestrategi fikk Bufdir store og små bedrifter med på laget i rekrutteringsarbeidet.

Bulder utfordrer!

Bank er kjedelig. Noe vi vil bruke minst mulig tid på. Til tross for at det er titusenvis av kroner å spare, er nordmenn blant de mest lojale bankkundene i verden.  Hvordan klarte Bulder Bank  å bygge en bank fra scratch, revolusjonere bransjen, og bli en kundefavoritt på rekordtid? Gjennom god innsikt, kreativ kommunikasjon, og evnen til å utnytte muligheter har Bulder Bank knust alle rekorder, fått 14 000 nye kunder og 13 nye milliarder i boliglån i 2021.

event-logo-byra-4- 1x1 foto3

 

event-logo-byra-4- foto 1x1

 

Mot til å satse – hvordan effekten av bedre markedsføring kan redde liv

Dette er historien om en organisasjon som så inntektsgrunnlaget dø ut. Om en aldrende medlemsbase, og en organisasjon som – til tross for et stort og økende markedspotensiale – ikke evnet å tiltrekke seg yngre medlemmer. Men dette er også historien om en salgs- og markedsdirektør som trykket et av organisasjonens verdiord til sitt hjerte. Og som sammen med sin markedsavdeling fant motet til å stole på egen innsikt og stake ut en ny kurs for hele organisasjonen. Til å teste nye farvann, sette sjøbein og stå i det når det stormet.

Dette er historien om hvordan godt fundamentert analysearbeid, en solid posisjoneringsstrategi, og styrke til å stole på innsikten kan snu en kurs. I en bransje hvor effekten på hver krone i markedsbudsjettet har innvirkning på landets beredskap – og vår evne til å være der når det står om livet.

Størst av alt er kjærligheten – og effekten av den

Posten har vært på en kreativ reise de siste tre årene. En reise som har løftet merkevaren til nye høyder. Med kjærlighet til faget, til kreativiteten, den gode ideen og det viktige arbeidet med forankring, produksjon og utførelse. For hvordan kan et 375-år gammelt selskap fornye seg, bli oppfattet som relevante og samtidig skape fantastiske resultater?

Alt startet med å innse at det å bryte med kategorien markedsføringsmessig gir de største resultatene. Tydelig differensiering og relevans har gitt kampanjene de siste årene en nesten eksponentiell økning i effekt. Desto mer Posten skilte seg fra annen markedsføring i julen, jo mer effektiv ble den. Vi så at hvis Posten ønsket å skape stor effekt med relativt lave markedsbudsjetter, var det sikreste alternativet å ta stor risiko.

I dette caset vil Monica Solberg, markedsdirektør i Posten, presentere hvordan man har gitt rom for kreativitet, både internt og eksternt, som engasjerer en hel verden, og hvilke resultater det gir hvis man tør å satse. For alt er LOVE i markedsføring, og eksempelet her med kampanjen «When Harry met Santa» er det beste beviset på det.

event-logo-byra foto-4- 1x1 posten

 

&Co Ørnulf

 

Emosjonelle drivere til suksess!

De fleste menneskelige beslutninger er emosjonelle. Dermed burde vi som markedsførere ha en klar strategisk fokus på akkurat dette; emosjonelle drivere i kommunikasjonen vår. 

Ørnulf Johsen, CEO i &CO, er lidenskapelig opptatt av det emosjonelle aspektet av markedsføring og har bevist gang på gang at emosjonell overbygning driver motivasjon og adferd på en langt mer effektiv måte enn hardtslående rasjonelle argumenter. For &Co er dette en vedvarende sannhet, som fortsatt representerer fundamentet for å skape sterke og profitable brands. 

Den 31. mars skal Ørnulf vil snakke om effektiviteten av emosjonell kommunikasjon generelt og eksemplifisert gjennom &Co./NoAs kampanje for EU parlamentsvalget i 2019. Demokratiet var i en skrøpelig størrelse med stemmeprosent nede på 42,5%  i 2014. Frykten for å tape var ikke alene nok til å endre adferd. Den måtte kobles til en positiv følelse og en tro på fremtiden, som i dette tilfellet kunne mobilisere 400 millioner europeere til å stemme. Og resultatet? En stemmeprosent på 51%, og en fornyet tro på EU's felles verdier.

7 grunner til at du irriterer kundene dine mer enn noen gang

For 6. år på rad har Mindshare gjennomført Reklameanalysen. Den tegner et dystert bilde av irritasjon som øker, svekket oppmerksomhet og en versting-liste over annonseformater som nå er lenger enn et vondt (korona)år. Inn i lunsjen tar Schibsted og Mindshare kampen mot reklameirritasjon og sammen skal de gi deg de verktøyene du trenger for å irritere færrest mulig kunder i 2022

På scenen står Christian Nordby Bø - Innsikt- og strategidirektør, Mindshare sammen med et sterkt lag fra Schibsted; Cecilie Eriksrud Sales and Brand Developement Director og Hanne Eilen Lohne, Director Business Strategy

event-logo-byra-4- 1x1-2

 

Tuborg ny

 

Leading the brand; Are you taking risks or opportunities?

Brands constantly need to change and evolve to stay ahead. What if you need to change something that is working, to something new and unknown? A

In this lecture, Global Marketing manager in Tuborg and Carlsberg Breweries will elaborate on the key steps a marketeer needs to take before making change. She will talk us through the key steps of situation analysis, decisions of what to keep and what to scrap, shaping the new working model and influence stakeholders to believe in it and launch across markets.

At the end of this lecture, you will be better equipped to lead your brand with a steady hand into a future, filled with change and great opportunities. Ana Rodic is the Global Marketing manager in Carlsberg Breweries A/S. Her responsibility is to boost international imagery, increase cultural relevance, and drive connection with music of the biggest global brand in Carlsberg’s portfolio – Tuborg.

Fullstendig program:

 

10.15 - 11.00: Dørene åpner for registrering og mingling
11.00 – 11.10: Velkommen til Årets Markedsfører 👋

11.10 – 11.45: &Co - Emosjonelle drivere til suksess!

11.45 – 12.05: Meny - Oppskriften på Baked Feta Pasta og hvordan man vinner kunden

12.05 – 12.25: Bufdir - Tusen spørsmål til de tusen hjem

12.25 – 13.10: Lunsj & Mingling 🌯🤝

13.10 – 13.35: Schibsted & Mindshare - 7 grunner til at du irriterer kundene dine mer enn noen gang

13.35 – 13.55: Redningsselskapet - Mot til å satse; hvordan effekten av bedre markedsføring kan redde liv!

13.55 – 14.10: Pause 💬

14.10 – 14.30: Posten - Størst av alt er kjærligheten; og effekten av den!

14.30 – 14.50: Bulder Bank - Bulder ufordrer!

14.50 – 15.00: Pause 💬

15.00 – 15.35: Tuborg - Leading the brand; Are you taking risks or opportunities?

15.35 – 16.00: Kåring av Årets Markedsfører🏆

16.00 – 19.00: Bobler og feiring✨

 

Christiania Teater

Stortingsgata 16, 0161 Oslo