Aktuelt - MFO

Kanalvalg - Daglig Leders betraktninger 💭

Skrevet av Anniken Englund - Markedssjef, MFO | 21. oktober 2022

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!



God fredag! 

Neste uke arrangerer vi MFO-årets største begivenhet, nemlig Kanalbattle!

I den anledning har daglig leder i MFO; Ida Cecilie Wille gjort seg noen betraktninger rundt kanalvalg, som hun deler med deg i ukens Faglige Fredag. 

Battle om kanalene

Valg av mediekanaler kan fort bli en en hodepine. Så, hvordan tilrettelegge smart for å få mer kontroll og hvilepuls?

Fra mange år på kundesiden, i ulike beslutningsroller innenfor kommunikasjon og markedsføring kjenner jeg godt på utfordringen rundt valg av mediekanaler for å vinne frem med et budskap til ønsket målgruppe. Det kan virke enkelt, men har vokst seg frem til å bli en vitenskap. Og det finnes dessverre ingen fasit eller stram form for hva som fungerer for alle. Enhver merkevare krever sitt format.

Det å orientere seg blant alle kommunikasjonsdisipliner og ta valg, samtidig som man må ta hensyn til bunnlinja og hvorvidt investeringen kan forsvares føltes mange ganger krevende og uoversiktlig. Hvordan forsvare til administrerende at markedsføring er en kilde til inntekt snarere enn en kostnad?

Kreativitet har en sterk kraft, og jeg opplevde mange ganger at kreativiteten nådde lengre enn planlagt fordi det unike ofte overvinner det opplagte. En sterk historie eller budskap klorer seg mer fast i folks bevisst - eller underbevissthet.

Og i valg og kjøp av medieplasseringer finnes ingen tilgodelapp for feil beslutninger, eller åpent kjøp med angrefrist i 30 dager. Kanalvalg er ferskvare, og påvirkes også av omstendigheter man ikke har kontroll på, som den situasjonen mange annonsører idag befinner seg i. Nemlig å tilpasse seg til makroøkonomiske forhold og påvirkning på folks økonomi, og dernest valg og adferd. Brått kan din merkevare få et åpenbart samfunnsansvar gjennom at man får kraft i å påvirke folk til å ta fornuftige og bærekraftige valg. Og det kan endre seg fra en dag til en annen.

Å velge kanalmiksen på kanalens teoretiske premisser er da en ting, men hvorvidt man treffer de man ønsker, i rett modus, til rett tid - det er en helt annen sak. Det å målrette kommunikasjonen basert på kjønn og alder er derfor ikke lenger like smart - det er derimot hvor man er i livet og hvilke behov man har som er avgjørende å forstå seg på. 

«Nye» kanaler får stadig større makt, og det kjapt. TikTok-generasjonen er tilgjengelig ja, men også utilnærmelig. Hvordan kan min merkevare vinne oppmerksomhet her, uten egentlig å være spesielt attraktiv? Kanskje det er bedre å la den kanalen overlates til andre for at det ikke skal bli kleint? Eller hva med SnapChat filter? Det kan fort bli flaut hvis ikke relevansen er opplagt og man treffer hundre prosent. Hva med radio? Hvem treffer jeg der for tiden? Og hva med utendørs? For ikke å snakke om lineær TV? 

Og hvilken rolle har Facebook idag sammenlignet med i fjor? De unge benytter den stort sett til å holde seg oppdatert om arrangementer. Mail er tabu og forbeholdes foreldre. Telefonen har blitt en bestevenn, og vi er blitt mer og mer utålmodige i hva og hvem vi bruker tiden vår på, til tross for i snitt 7 timers daglig skjermtid. Phu. 

Uansett. Jeg har stor tro på kraften i hver kanal, hver for seg - eller aller helst sammen. Ulike kanaler utfyller hverandre - gjennom døgnet og kundens adferd - men hvordan finne den ultimate og optimale miksen? Pluss og Pluss kan fort bli Minus, hvis man regner feil. Og det er enkelt å slurve her!

Så. Uten å konkludere. For å omfavne de ulike kanalene har vi i MFO invitert 10 av dem til å konkurrere og vise seg frem på årets Kanalbattle førstkommende onsdag. Her får hver kanal 10 minutter på seg til å overbevise om at nettopp deres kanal er den annonsørene bør satse på. Speed dating, helt på alvor.

Jeg håper mange av oss får noen svar denne morgenen, og i det minste god og nyttig underholdning. 

Håper vi sees! 


Tidligere år har publikum alene fått avgjøre hvem som stikker av med seieren. Nytt av året har vi også lagt til en meget kompetent fagjury som skal være med å kåre vinneren, sammen med publikum. Vi har spurt Juryleder Christophe Pons om hans forventninger til neste ukes storslagne battle!


Kanalbattle i ny drakt - mer fag til folket!

Årets Kanalbattle får en ny og spennende vri. Med en solid og mangfoldig fagjury på plass er målet å oppnå en sunn balanse mellom faglig tyngde i kanalenes innlegg, og publikums stemme.

Vi gleder oss til å drøfte 10 oppmerksomhetsskapende kampanjeforslag for merkevaren MFO Shake og vurdere elementer som forretnings- og briefforståelse, kanalutnyttelse og selvsagt også kreativitet.

Man kan kanskje se for seg at noen av mediene på scenen har et ‘bedre’ utgangspunkt for å skape awareness enn andre, men vi har ståltro på at kreativ og nytenkende bruk vil kunne gjøre en forskjell for de kanalene som tradisjonelt blir plassert lavere i trakten.

Altså, det er bare å glede seg til en morsom og uforutsigbar kamp for 2023’s annonsekroner. Følg med!

 

I tillegg til fagjury har vi i år, for første gang, lagt føringer for hva kanalene skal presentere under sine 10 allokerte minutter. I år de nemlig svare på en helt spesifikk brief. Les hele briefen her! 📄

Både brief og jury tilfører konseptet en helt ny dimensjon og vi lover at årets battle blir mer spennende og lærerik enn noen gang! 

Smekkfull sal!

Har du ikke sikret deg din plass i salen enda? Da bør du gjøre det NÅ! Arrangementet har vært fullbooket i lang tid, men nå som det nærmer seg tikker det inn en avmelding i ny og ne, som gir etternølerne en sjans til å delta på moroa allikevel. I skrivende stund er det 12 ledige plasser i salen, av totalt 890 tilgjengelige, så her gjelder det å være rask på labben!

Skulle du være så uheldig at plassene er revet bort innen du rakk å lese dette, fortvil ikke! Du kan sette deg på venteliste og krysse fingrene, samt melde deg på digitalt, slik at du kan livestreame arrangementet dersom du ikke får plass. 

Bli med når 10 av landets største og beste kanaler skal på scenen og vise oss eksakt hvor gode de er, på Colosseum Kino førstkommende onsdag! Les mer og meld deg på her.





Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.