Aktuelt - MFO

Sommerhilsen fra Daglig Leder đŸŠâ˜€ïž

Skrevet av Anniken Englund - Markedssjef, MFO | 30. juni 2023

Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, med Ăžnske om en riktig god helg!

God sommer fra oss i MFO!

Da har den siste dagen i juni ankommet, og de fleste av oss snuser pÄ Ärets sommerferie. Den ferien vi varmer oss opp pÄ gjennom novembermÞrket, og som vi gleder oss til helt fra fjorÄrets.

Endelig er vi her!

Ferie eller ikke; vi har rukket Ă„ legge bak oss et helt halvt Ă„r, og det har vĂŠrt et spesielt halvĂ„r med mye usikkerhet pĂ„ mange plan. De Ăžkomomiske rammene har strammet seg til, og svir bĂ„de i den private lommeboka, og vel sĂ„ mye pĂ„ bedriftens bunnlinje. Med en stadig svakere norsk krone er vi ikke like attraktive fra utsiden lengre, renten Ăžker fortsatt og vi har alle betalt vondt mye for Ă„ holde oss varme gjennom vinteren. 

SÄ omstendighetene har ikke vÊrt pÄ noens side dette halvÄret, og derfor har det vÊrt en ekstra stor glede for oss i MFO Ä kunne samle sÄ mange mennesker fra bransjen hver eneste mÄned. Det Ä mÞtes og mingle, bli inspirert og ikke minst komme litt vekk fra hverdagslige rutiner gir viktig pÄfyll av energi.

For oss i MFO sÄ har Äret sÄ langt vÊrt intenst og innholdsrikt med mange begivenheter og hÞyt tempo!

Vi startet Äret med Ä dypdykke i makrotrendene som definerer vÄr bransje. Vicky Loomes ble flÞyet inn fra London og overbeviste med sin unike lidenskap og kunnskap om alt som rÞrer seg i vÄr bransje og hva som pÄvirker den. AI ble selvsagt trukket frem som en begivenhet i seg selv. Hvordan kan vi og bÞr vi forholde oss til dette intrikate universet? Det er det sÄ langt ikke sÄ mange som vet


I februar holdt vi kurs i Power BI og presenterte «State of Marketing report» i samarbeid med Stokke og Salesforce. I mars hadde vi frokostmĂžte som omhandlet det litt ukjente begrepet Martech, og samme mĂ„ned gikk VIPPS av med seieren som Årets MarkedsfĂžrer pĂ„ Christiania teater.

I april fylte vi Klingenberg og fem byrĂ„er battlet om Ă„ lĂžse en brief hvor TRY OPT kunne smykke seg med fĂžrstepremien. SĂ„ kom mai skjĂžnn og mild og vi inviterte Sats, Strawberry og Seen til Ă„ snakke om personalisert markedsfĂžring, og vi arrangerte Webinar om Fremtiden for markedsfĂžring med AI for 400 entusiastiske tilhĂžrere digitalt. 

Ettersom teknologien utvikler seg raskere enn jussen har vi arrangert to kurs sammen med vĂ„re “husadvokater” hos Bull Advokatfirma, - om markedsrett og hva man har lov, og ikke lov til nĂ„r man jobber med kommunikasjon. Dette vil vi bygge videre pĂ„ i september, med kurs i AI og hvordan jussen spiller inn her.  I oktober vil vi arrangere kurs rundt Åpenhetsloven som trer i kraft fra og med imorgen. Åpenhetsloven vil pĂ„legge stĂžrre virksomheter en plikt til Ă„ gjĂžre aktsomhets­vurderinger, samt Ă„ redegjĂžre for disse. Og hva betyr egentlig dette for din virksomhet?

NÄr sommerminnene forhÄpentligvis har blitt mange nok, og vi blir nÞdt til Ä vende tilbake til hverdagen sÄ starter vi sesongen med «SoMe til frokost» pÄ Klingenberg 24. august. Deretter arrangerer vi for fÞrste gang ett tredagers kurs kalt onboarding til markedsfÞringsbransjen fra 5.-7. september; med 30 eksklusive plasser for deg som er ny i bransjen. Og 19. oktober blir det igjen Kanalbattle pÄ Colosseum kino! Se alle vÄre arrangementer her.

Men; nĂ„ kan vi glede oss til Ă„ trykke pĂ„ pauseknappen i en periode. Å kjenne pĂ„ hvilepuls og besĂžke hvileskjĂŠr. Å glede oss til Ă„ samle pĂ„ fregner og brunfarge, leve med saltvannsfrisyre og Ă„ sette pris pĂ„ en irriterende veps eller brennmanet- og Ă„ la humla suse helt uforstyrret.

SÄ med dette diktet Þnsker jeg alle vÄre 5000 medlemmer en varm, glad og minnerik sommer- enten du skal feriere i Norge eller reise til utlandet og uansett med god samvittighet akseptere at lommeboken er blitt litt tynnere. Vel fortjent!

SOMMERØYA

Hav og himmel kinn mot kinn.
MotortĂžff og sĂžnnavind.
MĂ„kereir og terneskrik.
Hvite hus i hver en vik.
SjĂžsprĂžyt over glatte skjĂŠr.
Ingen lekser. Ingen klĂŠr.
Men vet du hva det beste er?
Jo, hele Ăžya full av
svarte,
sĂžte,
store,
bjĂžrnebĂŠr!


Vi gleder oss til gjensyn i august, og til Ă„ dele resten av 2023 med deg! 

Med sommerlig hilsen, 

Ida Cecilie Wille,
Daglig Leder, MFO 

Og fÞr du tar sommerferie, husk Ä melde deg pÄ hÞstens arrangementer!

I Är som i fjor skal vi kickstarte markedsfÞringshÞsten med en oppdatering innen nettopp sosiale medier! Ingenting fÄr oss til Ä scrolle som knallgodt innhold. Derfor vil vi by deg pÄ nettopp dét til dagens viktigste mÄltid.

Den 24. august inviterer vi til MFO FrokostmÞte pÄ Klingenberg Kino hvor vi tar for oss sosiale medier med god hjelp av SoMe-byrÄet Elg, OBS Bygg, ICE og Influencer marketing byrÄet Max Social som skal gi deg best practice, tips og triks og presentere spennende caser som du kan bÄde lÊre og la deg inspirere av.

PÄ dette frokostmÞtet fÄr du blant annet:

  • Oppdatering pĂ„ siste nytt innen sosiale medier - tall og current trends 
  • To rĂ„sterke SoMe-case fra OBS Bygg og ICE: hvordan har de lykkes og hva har de lĂŠrt? 
  • LĂŠre mer om community management, hvorfor og hvordan? 
  • Hvordan jobbe best med influencere - dos and don'ts
  • 2 konkrete mini-case som viser hvordan man lykkes med influencermarkedsfĂžring i sosiale kanaler

Les mer om de ulike casene og sikre deg din plass i salen her

Nye ansatte pĂ„ teamet til hĂžsten? 

Vi minner om at earlybirdpris pĂ„ vĂ„rt tredagers Onboarding-program som gĂ„r av stabelen 5. - 7. september mĂ„ benyttes innen 15. juli. 

Uavhengig av hvor i bransjen den nyansatte skal begynne vil dette onboarding-programmet sikre en solid innfÞring i markedsfÞringsbransjen, relevante verktÞy, terminologi og annen nyttig innsikt og kunnskap for en flying start. Men kanskje viktigst av alt: hen vil bygge nettverk pÄ tvers av hele bransjen! Les mer og finn pÄmelding her

God sommer og god helg!
 


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.