Aktuelt - MFO

Lese- og lyttetips til pĂ„sken 🐣

Skrevet av Anniken Englund - Markedssjef, MFO | 31. mars 2023

Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, 
med Ăžnske om en riktig god helg!

God fredag,

PĂ„sken nĂŠrmer seg med stormskritt, og i den anledning skal vi gi deg noen lese- og lyttetips, i fall du skulle bli lei av pĂ„skekrim! Denne fredagen har vi bedt noen av de kloke hodene i MFO-styret om Ă„ komme med sine tips til nyttig faglig input du kan ta med deg inn i pĂ„skeferien!🐣 

 Christophe Pons - Styremedlem MFO 


NÄr pÄskekrimmysteriet rundt effektiv markedsfÞring virker uoppklart, kan lÞsningen ligge i balansen mellom data og kreativitet.
 
To bÞker, Karen Nelson Fields' "The Attention Economy" og Rory Sutherlands "Alchemy," gir markedsfÞrere nÞklene til Ä avdekke hemmelighetene bak suksessfulle kampanjer ved Ä kombinere vitenskapelige metoder med en dypgÄende forstÄelse av menneskelig atferd.

Karen Nelson Fields' bok "The Attention Economy" fokuserer pÄ vitenskapelig forskning for Ä sammenligne styrker og svakheter ved forskjellige tradisjonelle og digitale annonseplasseringer.

Boken understreker viktigheten av faktorer som synlighet, skjermdekning og eksponeringslengde for kampanjeeffektivitet. Den gir mediekjĂžpere innsikt i hvordan man kan ta mer effektive medievalg som maksimerer oppmerksomhet og kampanjeresultater.


Rory Sutherlands "Alchemy" utforsker hvordan atferdsĂžkonomi og tilsynelatende motstridende ideer kan bidra til Ă„ skape betydelige forretningsresultater for selskaper.

Boken oppfordrer markedsfÞrere til Ä tenke utover tradisjonelle datadrevne metoder og Ä omfavne en dypere forstÄelse av menneskelig atferd. Sutherland, en veteran fra Ogilvy, deler sin ekspertise og viser hvordan man kan bruke kreativitet og innovasjon for Ä skape reklame og kommunikasjon som driver lÞnnsom vekst.


NÄ er det opp til deg Ä lÞse pÄskens markedsfÞringsgÄte og Þke ROMI for din bedrift! God lesing og god pÄske.


Magnus S. Wettergreen - Nordic Digital Marketing Manager i SATS og  styreleder i MFO


Jeg synes podcasten til The Marketing Millennials er god!

Vil ogsĂ„ slĂ„ et slag for boka Raketter og Rebeller - den er en klassiker! Er vel fra 2016/2017, men mye der som er hĂžyaktuelt ennĂ„! 


Hanne Lohne - Director Business Strategy i Schibsted og nestleder i MFO

Jeg kan anbefale Deloitte Insight sin rapport "Tech Trends 2023".
 
Den trekker frem seks overordnede teknologitrender, som blant annet gir deg tips om hvordan du skal lÊre Ä stole pÄ dine nye AI-kollegaer, hvordan du skal temme multicloud-kaoset + en masse snack for alle tech-nerder der ute.


Anniken Volckmar - Brand Manager i TINE og styremedlem MFO

Jeg kan virkelig anbefales Nicolai Tangen's podcast:  IN GOOD COMPANY!
 
Jeg liker IN GOOD COMPANY fordi man kommer tett pÄ noen av de stÞrste selskapene i verden og fÄr hÞre deres perspektiver pÄ ting. Hva er deres utfordringer, hvordan ble veien deres til, og hvordan har de oppnÄdd den suksessen de har.


Martine Carlson - Partner i Nudgelab og styremedlem
MFO



Jeg vil anbefale denne episoden fra The Ezra Klein Show: How the $500 Billion Attention Industry Really Works, som tar for seg oppmerksomhetsĂžkonomien, og digital reklame fraud! Veldig interessant for de som lurer pĂ„ om noen faktisk ser reklamen deres pĂ„ internett.

Det er et slitt reklameuttrykk at man i "gamle dager" pĂ„ "gamle kanaler" visste at halvparten av markedsbudsjettet var bortkastet, bare ikke hvilke halvpart. Vel, denne episoden av Ezra Klein kan fĂ„ enn pĂ„ Ă„ lure pĂ„ om ting faktisk var bedre fĂžr, og at nesten hele det digitale markedsbudsjettet ditt er bortkastet. Lytt, lĂŠr, og avgjĂžr selv!



MarkedslĂžnsj


Vi minner ogsÄ om vÄr egen podcast MarkedslÞnsj: en podcast til markedsfÞrere - av markedsfÞrere!

MÄlet med podcasten er at du skal bli en litt bedre markedsfÞrer pÄ kun 30 minutter - én gang i mÄneden. I hver episode skal du sitte igjen med konkrete tips som kan hjelpe deg i din hverdag som markedsfÞrer.

I den nyeste episoden som tar for seg kundelojalitet, har Trine & Trine snakket med Truls RÞise fra Oculos som har over 20 Ärs erfaring med Ä skape gode lojalitetsprogram! I episoden fÄr du hÞre litt statistikk, innblikk i noen trender som rÞrer seg og ikke minst, flere gode rÄd dersom du vil bygge et lojalitetsprogram. HÞr den og alle tidligere episoder her.

FĂžr vi runder av, her har du en liste med 10 filmer alle markedsfĂžrere burde se!

God helg & god pĂ„ske!🐣

Pssst: husk Ä melde deg pÄ vÄrens kommende arrangementer

Ikke medlem i MFO? Les mer om medlemskap her.