Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, med Ăžnske om en riktig god helg!
God fredag!
Snart helg, men fÞr den tid fÄr du fjerde utgave av spalten 'Positive Provocation' som leveres av vÄr sponsor og samarbeidspartner Wavemaker.
I dag er det Hallvard Aase-Nilsen, Head of A&I i Wavemaker, som har pennen og han skal ta en nÊrmere titt pÄ BAV (Brand Asset Valuator) - et verktÞy for mÄling merkevarestyrke. God lesing!
I dagens komplekse medielandskap er det avgjÞrende Ä opprettholde en sterk og samlet merkevare for Ä oppnÄ langsiktig suksess. Uansett hvilke markeder eller mÄlgrupper man retter seg mot, er det viktig at merkevarens grunnleggende budskap er konsekvent for Ä sikre en sammenhengende merkevareidentitet. Denne konsistensen bygger tillit, styrker emosjonelle bÄnd og forsterker merkevarens posisjon i markedet.
Faktisk viser forskning at produkter og tjenester med en sterk predisponert preferanse har hele 18 ganger stĂžrre sannsynlighet for Ă„ bli vurdert og 9 ganger stĂžrre sannsynlighet for Ă„ bli valgt av forbrukere. Men, vet du egentlig hvor sterk merkevaren din er?
Her kommer BAV inn i bildet. BAV er et kraftig verktÞy som gir oss en omfattende forstÄelse av merkevarer. Med BAV kan vi se merkevarer fra ulike perspektiver og fÄ innsikt i hva som driver suksess. VerktÞyet kartlegger "Brand Equity" og personlighet for over 600 merkevarer i Norge ved Ä mÄle over 75 parametere pÄ en konsistent mÄte.
Brand equity, eller merkevareverdi pÄ norsk, refererer til den Þkonomiske verdien og styrken til en merkevare. Det er et mÄl pÄ merkevarens betydning og innflytelse i markedet, samt forbrukernes oppfatning og preferanse for merkevaren. Brand equity er et resultat av merkevarebygging over tid, inkludert faktorer som differensiering, relevans, anseelse og familiaritet. En hÞy brand equity indikerer at merkevaren er anerkjent, verdsatt og skiller seg ut fra konkurrentene. Dette kan bidra til Þkt kundelojalitet, stÞrre markedsandeler og Þkonomisk suksess.
Som nevnt gir BAV oss ogsÄ spennende innsikt i hvordan merkevarers personlighet skiller seg fra konkurrentene, og hvordan dette pÄvirker merkevarenes posisjon og potensial. Merkevarens personlighet spiller en viktig rolle i forbrukerens valg ved Ä skape en emosjonell tilknytning. Personligheten kan ogsÄ skape differensiering i et mettet marked. Ved Ä uttrykke en unik og tydelig personlighet kan man skille seg ut og tiltrekke seg oppmerksomhet fra forbrukere som sÞker noe spesielt eller annerledes. SÄ hvordan oppfattes egentlig din merkevare? Vet du hvilken personlighet forbrukerne mener at du har?
Denne informasjonen hjelper markedsfÞrere med Ä utvikle strategier som bedre treffer mÄlgruppen. Vi vet at det ligger stor verdi i Ä ha en sterk merkevare og hvilke resultater dette kan gi pÄ sikt. SÄ, ikke glem betydningen av dette nÄr du planlegger markedsfÞringen.
Vil du vite mer om BAV? Ikke gÄ glipp av vÄrt webinar 9.oktober:
PÄ dette webinaret fÄr du presentert funn fra to spennende undersÞkelser, herunder Momentum og BAV-modellen. Sett av en time denne oktober morgenen og lÊr deg mer om merkestyrkens betydning for vekst, og hvordan du kan omsette denne kunnskapen for din merkevare!
Les mer og meld deg pÄ her
Hils pÄ Hallvard Aase-Nilsen, Head of A&I i Wavemaker
Hallvard har siden midten av 90-tallet jobbet med markedsanalyse, fÞrste Ärene i analyseinstitutt og deretter i mediebyrÄ. ArbeidsomrÄdet har blant annet vÊrt analyser og innsikt knyttet til merkevare, kommunikasjonstester, forbrukeradferd og mÄlgruppeanalyser.
I sitt arbeid har han opparbeidet seg en meget god strategisk erfaring fra de mange bransjene han har jobbet med.
Hallvard er nysgjerrig og stiller gjerne spÞrsmÄl for Ä utfordre, lÊre og finne nye vinklinger og ny innsikt om hvordan kommunikasjonen virker.