Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Positive Provocation!💥 BAV - Brand Asset Valuator 📊

4. oktober 2024

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!

Bloggpost - 16x9

God fredag! 

Snart helg, men før den tid får du fjerde utgave av spalten 'Positive Provocation' som leveres av vår sponsor og samarbeidspartner Wavemaker.

I dag er det Hallvard Aase-Nilsen, Head of A&I i Wavemaker, som har pennen og han skal ta en nærmere titt på BAV (Brand Asset Valuator) - et verktøy for måling merkevarestyrke. God lesing!

Group 760 (6)

I dagens komplekse medielandskap er det avgjørende å opprettholde en sterk og samlet merkevare for å oppnå langsiktig suksess. Uansett hvilke markeder eller målgrupper man retter seg mot, er det viktig at merkevarens grunnleggende budskap er konsekvent for å sikre en sammenhengende merkevareidentitet. Denne konsistensen bygger tillit, styrker emosjonelle bånd og forsterker merkevarens posisjon i markedet.

Faktisk viser forskning at produkter og tjenester med en sterk predisponert preferanse har hele 18 ganger større sannsynlighet for å bli vurdert og 9 ganger større sannsynlighet for å bli valgt av forbrukere. Men, vet du egentlig hvor sterk merkevaren din er?

Her kommer BAV inn i bildet. BAV er et kraftig verktøy som gir oss en omfattende forståelse av merkevarer. Med BAV kan vi se merkevarer fra ulike perspektiver og få innsikt i hva som driver suksess. Verktøyet kartlegger "Brand Equity" og personlighet for over 600 merkevarer i Norge ved å måle over 75 parametere på en konsistent måte.

Brand equity, eller merkevareverdi på norsk, refererer til den økonomiske verdien og styrken til en merkevare. Det er et mål på merkevarens betydning og innflytelse i markedet, samt forbrukernes oppfatning og preferanse for merkevaren. Brand equity er et resultat av merkevarebygging over tid, inkludert faktorer som differensiering, relevans, anseelse og familiaritet. En høy brand equity indikerer at merkevaren er anerkjent, verdsatt og skiller seg ut fra konkurrentene. Dette kan bidra til økt kundelojalitet, større markedsandeler og økonomisk suksess.

Som nevnt gir BAV oss også spennende innsikt i hvordan merkevarers personlighet skiller seg fra konkurrentene, og hvordan dette påvirker merkevarenes posisjon og potensial. Merkevarens personlighet spiller en viktig rolle i forbrukerens valg ved å skape en emosjonell tilknytning. Personligheten kan også skape differensiering i et mettet marked. Ved å uttrykke en unik og tydelig personlighet kan man skille seg ut og tiltrekke seg oppmerksomhet fra forbrukere som søker noe spesielt eller annerledes. Så hvordan oppfattes egentlig din merkevare? Vet du hvilken personlighet forbrukerne mener at du har?

Denne informasjonen hjelper markedsførere med å utvikle strategier som bedre treffer målgruppen. Vi vet at det ligger stor verdi i å ha en sterk merkevare og hvilke resultater dette kan gi på sikt. Så, ikke glem betydningen av dette når du planlegger markedsføringen.

Vil du vite mer om BAV? Ikke gå glipp av vårt webinar 9.oktober: 

Nyhetsbrev Wavemaker webinar

På dette webinaret får du presentert funn fra to spennende undersøkelser, herunder Momentum og BAV-modellen. Sett av en time denne oktober morgenen og lær deg mer om merkestyrkens betydning for vekst, og hvordan du kan omsette denne kunnskapen for din merkevare!

Les mer og meld deg på her

Group 761 
Hils på Hallvard Aase-Nilsen, Head of A&I i Wavemaker

Hallvard har siden midten av 90-tallet jobbet med markedsanalyse, første årene i analyseinstitutt og deretter i mediebyrå. Arbeidsområdet har blant annet vært analyser og innsikt knyttet til merkevare, kommunikasjonstester, forbrukeradferd og målgruppeanalyser. 

I sitt arbeid har han opparbeidet seg en meget god strategisk erfaring fra de mange bransjene han har jobbet med.

Hallvard er nysgjerrig og stiller gjerne spørsmål for å utfordre, lære og finne nye vinklinger og ny innsikt om hvordan kommunikasjonen virker.

Hallvard_3_svart_hvit 1

Les mer om MFO og Wavemakers samarbeid her


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her