Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, med Ăžnske om en riktig god helg!
God fredag!
I dag har vi gleden av Ä presentere andre utgave av vÄr nye spalte 'Positive Provocation' som leveres vÄr sponsor og samarbeidspartner Wavemaker.
I dag er det Chief Technology Officer i Wavemaker; Jon Erling Austvik-Helgesen, som har pennen. God lesing!
Vi snakker mye i bransjen om de enorme mulighetene med bruk av egne 1. parts data til Ä treffe blink med mÄlretting, men vi glemmer ofte at det er mange som ennÄ ikke sitter med muligheten til Ä benytte denne type data. Som regel ser vi at det dukker opp flere barrierer som stopper prosessen, og som det kan vÊre utfordrende Ä komme rundt. Du har kanskje mÞtt noen av disse barrierene selv?
Heldigvis er ikke dette en umulig oppgave Ä hÄndtere, men det krever en del arbeid og struktur. Det Ä lage et business case som et grunnlag vil spare deg for mye tid, samtidig som det gjÞr det langt enklere Ä selge inn prosessen internt. Her fÞlger noen barrierer som du bÞr ha i bakhodet og legge en plan for i ditt business case.
Vi snakker mye i bransjen om de enorme mulighetene med bruk av egne 1. parts data til Ä treffe blink med mÄlretting, men vi glemmer ofte at det er mange som ennÄ ikke sitter med muligheten til Ä benytte denne type data. Som regel ser vi at det dukker opp flere barrierer som stopper prosessen, og som det kan vÊre utfordrende Ä komme rundt. Du har kanskje mÞtt noen av disse barrierene selv?
Heldigvis er ikke dette en umulig oppgave Ä hÄndtere, men det krever en del arbeid og struktur. Det Ä lage et business case som et grunnlag vil spare deg for mye tid, samtidig som det gjÞr det langt enklere Ä selge inn prosessen internt. Her fÞlger noen barrierer som du bÞr ha i bakhodet og legge en plan for i ditt business case.
Det er lett Ä snuble allerede ved startstreken dersom man ikke har forankret en data-strategi i egen organisasjon, rett og slett fordi endringen krever bidrag fra flere forskjellige avdelinger og ansvarlige som mÄ prioritere arbeidet.
Dersom man mÞter motstand i egne rekker, er vÄr anbefaling at det beskrives i business caset hvorfor dataene skal samles og benyttes, samt hvilken effekt dette vil ha pÄ resultatene i markedsfÞringen. Det er ikke forventet at alle i organisasjonen skal ha den tekniske forstÄelsen til effektiv databruk, og derfor vil man bygge sterkere argumenter dersom man kan redegjÞre for hvilken positiv effekt dette vil ha for organisasjonen i form av kostnadseffektivitet og Þkte resultater.
Innsamling og benyttelse av egne data er langt enklere Ä utfÞre dersom man har et system som kan utfÞre denne jobben for deg pÄ en smidig og dynamisk mÄte. Det finnes mange sterke tilbydere av det man kaller CRM-systemer (Customer Relationship Management) som kan hjelpe deg med denne jobben, men det store spÞrsmÄlet her er hvordan et slikt system vil samspille med organisasjonens eksisterende systemer og infrastruktur. Dersom infrastrukturen er tungrodd med flere eldre og introverte systemer som ikke vil snakke med moderne systemer kan denne prosessen vÊre tung og krevende.
OgsÄ denne barrieren kan brytes ved hjelp av et business case som beskriver behovet for digital transformasjon av egne systemer, samt hva organisasjonen vil tjene pÄ Ä fÄ infrastrukturen som kreves pÄ plass.
I vÄre Þyne er dette den stÞrste barrieren man trenger Ä jobbe seg rundt, selv om det burde ha vÊrt en av de minste. Det er forstÄelig at det kan fremstÄ skummelt og dyrt Ä igangsette en advokat, men det er langt dyrere Ä bli straffet for brudd pÄ GDPR. Dessverre betyr dette ofte i praksis at mange bedrifter velger Ä droppe Ä bruke egne data, for det blir sÄ mye jobb og kostnader Ä fÄ det pÄ plass.
Som med de forrige barrierene kan dette arbeidet ogsÄ lettes med Ä gjÞre godt forarbeid og dokumentasjon. For Ä benytte egne data kreves det aktive samtykker fra brukerne dine, og det er ikke noe i veien for Ä hente inspirasjon fra andre bedrifter eller rÄdgivere fÞr du igangsetter en advokat. Har du lagt et solid arbeid ned i Ä gjÞre data-samtykkene sÄ gode som mulig etter boka, sÄ er det heller ikke nÞdvendigvis slik at en advokat vil bruke sÄ fryktelig mye tid pÄ Ä gÄ gjennom det. Beskriv godt hvordan du innsamler data, hvordan du vil benytte dem og sÞrg for at du har tilstrekkelige samtykker til hvert formÄl. La oss lÞfte databruken i Norge ved Ä bryte denne barrieren!
Siste barriere er ogsÄ av den juridiske typen, hvor man sikrer at partnerne du benytter i annonsering vil hÄndtere dine data pÄ en sikker mÄte og at det foreligger konkrete fÞringer. Du kan selv uthente en databehandleravtale-mal pÄ Datatilsynet sine nettsider, men det er ogsÄ veldig vanlig at de stÞrste mediene selv sitter pÄ egne avtaler som kan benyttes. For utfylling av disse avtalene anbefaler vi at du inkluderer bedriftens GDPR-ansvarlig, slik at det fylles ut fÞringer i henhold til din bedrifts datafÞringer.
Selv om alle de stÞrste mediene har gode databehandleravtaler og integrasjoner for overfÞring av data tilgjengelig, anbefaler vi Ä starte med de som opererer lokalt i Norge. Dette er fordi publisister som Schibsted og Amedia opererer med egne datafÞringer som samspiller godt med GDPR. Vi har de siste Ärene sett at stÞrre, globale plattformer fra Google og Meta stadig trÄr pÄ feil side av loven, noe som medfÞrer en juridisk risiko ogsÄ for de bedrifter som benytter deres systemer.
Dersom du klarer Ä jobbe rundt alle disse barrierene og bygge et solid business case har du kommet langt pÄ vei med Ä fÄ din egen data-strategi ut i spill, og det er da moroa virkelig starter.
Har du spÞrsmÄl om hvordan du skal utarbeide et slikt business case? Ta kontakt med oss, sÄ kan vi hjelpe deg med prosessen.
Hils pÄ Jon Erling Austvik-Helgesen, Chief Technology Officer i Wavemaker.
Jon Erling har over 10 Ärs erfaring fra bransjen, og startet sin karriere pÄ annonsÞrsiden hos ElkjÞp og WiderÞe. I 2018 tok han steget over til mediebyrÄ, og har siden da jobbet i GroupM og Wavemaker med ansvar for teknologi, databruk og analyse. Han er én av fÄ personer som synes det er kjempemoro med tolkning og analyse av resultater, data og juridiske fÞringer, og brenner for Ä kunne forklare funnene pÄ en lettforstÄelig mÄte.
Jon.helgesen@wmglobal.com
Telefon: +47 41 51 93 55