Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!
God fredag!
I dag har vi gleden av å presentere andre utgave av vår nye spalte 'Positive Provocation' som leveres vår sponsor og samarbeidspartner Wavemaker.
I dag er det Chief Technology Officer i Wavemaker; Jon Erling Austvik-Helgesen, som har pennen. God lesing!
Vi snakker mye i bransjen om de enorme mulighetene med bruk av egne 1. parts data til å treffe blink med målretting, men vi glemmer ofte at det er mange som ennå ikke sitter med muligheten til å benytte denne type data. Som regel ser vi at det dukker opp flere barrierer som stopper prosessen, og som det kan være utfordrende å komme rundt. Du har kanskje møtt noen av disse barrierene selv?
Heldigvis er ikke dette en umulig oppgave å håndtere, men det krever en del arbeid og struktur. Det å lage et business case som et grunnlag vil spare deg for mye tid, samtidig som det gjør det langt enklere å selge inn prosessen internt. Her følger noen barrierer som du bør ha i bakhodet og legge en plan for i ditt business case.
Vi snakker mye i bransjen om de enorme mulighetene med bruk av egne 1. parts data til å treffe blink med målretting, men vi glemmer ofte at det er mange som ennå ikke sitter med muligheten til å benytte denne type data. Som regel ser vi at det dukker opp flere barrierer som stopper prosessen, og som det kan være utfordrende å komme rundt. Du har kanskje møtt noen av disse barrierene selv?
Heldigvis er ikke dette en umulig oppgave å håndtere, men det krever en del arbeid og struktur. Det å lage et business case som et grunnlag vil spare deg for mye tid, samtidig som det gjør det langt enklere å selge inn prosessen internt. Her følger noen barrierer som du bør ha i bakhodet og legge en plan for i ditt business case.
Det er lett å snuble allerede ved startstreken dersom man ikke har forankret en data-strategi i egen organisasjon, rett og slett fordi endringen krever bidrag fra flere forskjellige avdelinger og ansvarlige som må prioritere arbeidet.
Dersom man møter motstand i egne rekker, er vår anbefaling at det beskrives i business caset hvorfor dataene skal samles og benyttes, samt hvilken effekt dette vil ha på resultatene i markedsføringen. Det er ikke forventet at alle i organisasjonen skal ha den tekniske forståelsen til effektiv databruk, og derfor vil man bygge sterkere argumenter dersom man kan redegjøre for hvilken positiv effekt dette vil ha for organisasjonen i form av kostnadseffektivitet og økte resultater.
Innsamling og benyttelse av egne data er langt enklere å utføre dersom man har et system som kan utføre denne jobben for deg på en smidig og dynamisk måte. Det finnes mange sterke tilbydere av det man kaller CRM-systemer (Customer Relationship Management) som kan hjelpe deg med denne jobben, men det store spørsmålet her er hvordan et slikt system vil samspille med organisasjonens eksisterende systemer og infrastruktur. Dersom infrastrukturen er tungrodd med flere eldre og introverte systemer som ikke vil snakke med moderne systemer kan denne prosessen være tung og krevende.
Også denne barrieren kan brytes ved hjelp av et business case som beskriver behovet for digital transformasjon av egne systemer, samt hva organisasjonen vil tjene på å få infrastrukturen som kreves på plass.
I våre øyne er dette den største barrieren man trenger å jobbe seg rundt, selv om det burde ha vært en av de minste. Det er forståelig at det kan fremstå skummelt og dyrt å igangsette en advokat, men det er langt dyrere å bli straffet for brudd på GDPR. Dessverre betyr dette ofte i praksis at mange bedrifter velger å droppe å bruke egne data, for det blir så mye jobb og kostnader å få det på plass.
Som med de forrige barrierene kan dette arbeidet også lettes med å gjøre godt forarbeid og dokumentasjon. For å benytte egne data kreves det aktive samtykker fra brukerne dine, og det er ikke noe i veien for å hente inspirasjon fra andre bedrifter eller rådgivere før du igangsetter en advokat. Har du lagt et solid arbeid ned i å gjøre data-samtykkene så gode som mulig etter boka, så er det heller ikke nødvendigvis slik at en advokat vil bruke så fryktelig mye tid på å gå gjennom det. Beskriv godt hvordan du innsamler data, hvordan du vil benytte dem og sørg for at du har tilstrekkelige samtykker til hvert formål. La oss løfte databruken i Norge ved å bryte denne barrieren!
Siste barriere er også av den juridiske typen, hvor man sikrer at partnerne du benytter i annonsering vil håndtere dine data på en sikker måte og at det foreligger konkrete føringer. Du kan selv uthente en databehandleravtale-mal på Datatilsynet sine nettsider, men det er også veldig vanlig at de største mediene selv sitter på egne avtaler som kan benyttes. For utfylling av disse avtalene anbefaler vi at du inkluderer bedriftens GDPR-ansvarlig, slik at det fylles ut føringer i henhold til din bedrifts dataføringer.
Selv om alle de største mediene har gode databehandleravtaler og integrasjoner for overføring av data tilgjengelig, anbefaler vi å starte med de som opererer lokalt i Norge. Dette er fordi publisister som Schibsted og Amedia opererer med egne dataføringer som samspiller godt med GDPR. Vi har de siste årene sett at større, globale plattformer fra Google og Meta stadig trår på feil side av loven, noe som medfører en juridisk risiko også for de bedrifter som benytter deres systemer.
Dersom du klarer å jobbe rundt alle disse barrierene og bygge et solid business case har du kommet langt på vei med å få din egen data-strategi ut i spill, og det er da moroa virkelig starter.
Har du spørsmål om hvordan du skal utarbeide et slikt business case? Ta kontakt med oss, så kan vi hjelpe deg med prosessen.
Hils på Jon Erling Austvik-Helgesen, Chief Technology Officer i Wavemaker.
Jon Erling har over 10 års erfaring fra bransjen, og startet sin karriere på annonsørsiden hos Elkjøp og Widerøe. I 2018 tok han steget over til mediebyrå, og har siden da jobbet i GroupM og Wavemaker med ansvar for teknologi, databruk og analyse. Han er én av få personer som synes det er kjempemoro med tolkning og analyse av resultater, data og juridiske føringer, og brenner for å kunne forklare funnene på en lettforståelig måte.
Jon.helgesen@wmglobal.com
Telefon: +47 41 51 93 55