Aktuelt - MFO

Employer branding - Onboarding đŸ§‘đŸ»â€âœˆïžđŸ’Ą

Skrevet av Anniken Englund - Markedssjef, MFO | 9. juni 2023

Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, 
med Ăžnske om en riktig god helg!

God fredag,

I dag skal det handle om employer branding. 

Employer branding er en viktig del av enhver vellykket forretningsstrategi. Det bidrar til Ă„ tiltrekke og beholde kvalitetstalent, redusere kostnadene knyttet til ansettelser, Ăžke de ansattes lojalitet og engasjement, og ikke minst forbedre det generelle omdĂžmmet til et selskap.

Employer branding statistikk:

  • 97% av de mest tiltalende arbeidsgiverne over hele verden sier employer branding er deres hĂžyeste prioritet.
  • 92% av de ansatte sier de ville avslĂ„tt et jobbtilbud fra en bedrift med dĂ„rlig rykte, uavhengig av et bedre lĂžnnstilbud.
  • 86% av jobbsĂžkere undersĂžker en arbeidsgivers anmeldelser nĂ„r de bestemmer seg for om de skal sĂžke pĂ„ en bestemt jobb.
  • En solid employer branding strategi minimerer kostnadene forbundet med ansettelse med 50% og gjennomtrekk med 28%.
  • SĂžkere stoler pĂ„ nĂ„vĂŠrende ansatte tre ganger sĂ„ mye som organisasjonen nĂ„r det gjelder informasjon om hvordan det er Ă„ jobbe et sted.

Det er altsĂ„ liten tvil om at employer branding er noe av det viktigste en bedrift gjĂžr for Ă„ sikre suksess, men det betyr ikke at det er en enkel oppgave. Hvordan jobber man strategisk for Ă„ gjĂžre egen bedrift attraktiv slik at man bĂ„de tiltrekker, ansetter og beholder de beste kandidatene?  

I denne artikkelen fra MeetFrank har de tatt kontakt med HR-, merkevare- og rekrutteringsteam i noen kule selskaper – Bolt, Veriff, Scoro, Supermetrics og TransferWise – for Ă„ hĂžre hvordan de driver med employer branding. Her finnes det flere nyttige tips og triks Ă„ hente! 


Foretrekker du Ă„ lytte fremfor Ă„ lese? 

Da kan vi ogsÄ tipse om to nyttige episoder av vÄr podcast MarkedslÞnsj som tar for seg nettopp employer branding, hvor det finnes en rekke nyttige tips Ä hente!

I denne episoden diskuterer Trine & Trine fra Markedssjefene «The great reshuffle», og hvordan de to siste Ă„rene har fĂžrt til nye muligheter i arbeidsmarkedet og hvordan du som bedrift skal beholde, engasjere og tiltrekke deg de beste hodene!

Og i denne episoden fĂ„r vi besĂžk i studio - og gjestene kan man lett kalle eksperter pĂ„ tematikken! Sopra Steria har blitt kĂ„ret til Norges beste arbeidplass av Great Place To Work fem Ă„r pĂ„ rad! Hvordan har de fĂ„tt det til?

Du fÄr lytte til Megan Strand - Director Corporate and Employer Branding og Nana Stojanovic - Employer branding manager i Sopra Steria.

  1. Hvordan jobber Sopra Steria med employer branding internt og eksternt?
  2. De forteller om deres Employer Value Proposition (EVP).
  3. Vi fÄr hÞre om hvilke resultater de har oppnÄdd og hva de har lÊrt av employer branding-arbeidet.




Etter at drĂžmmekandidaten er ansatt


Employer branding som fagfelt har definitivt fĂ„tt vind i seilene de siste Ă„rene, og det legges mye fokus pĂ„ hvordan man gĂ„r frem for Ă„ tiltrekke og overbevise de rĂ„este kandidatene. Dette er vel og bra, men hva skjer etter ansettelsen, stopper arbeidet med employer branding der? 

Svaret pĂ„ det er ganske enkelt - nei! 

Å vĂŠre en del av et nytt selskap kan vĂŠre skremmende, for ikke Ă„ snakke om stressende og distraherende. Forskning fra Glassdoor har vist at organisasjoner med en sterk onboarding-prosess kan forbedre produktiviteten med over 70%. Å fĂ„ nyansatte oppdatert med bedriftens kultur og jobbforventninger sĂ„ snart som mulig, oversettes til positive holdninger, noe som gir dem motivasjon til Ă„ vĂŠre produktive, engasjerte og effektive.

Dessuten vil ordet spre seg raskt innenfor yrker og bransjer, og nyansatte vil sannsynligvis dele sine erfaringer – bĂ„de gode og dĂ„rlige – med personlige og profesjonelle relasjoner, enten via jungeltelegrafen eller pĂ„ blogger og sosiale medier. Hvis bedriften din har klart Ă„ gjĂžre et godt fĂžrsteinntrykk, vil positive inntrykk av din bedriftskultur gjĂžre det mye lettere Ă„ tiltrekke seg de beste talentene profesjonen har Ă„ tilby.

Ansatte som gjennomgĂ„r en god onboarding-prosess har stĂžrre sannsynlighet ikke bare for Ă„ bli, men for Ă„ bli langtidsansatte. Nesten 33% av nyansatte ser etter en ny jobb i lĂžpet av de fĂžrste seks mĂ„nedene i jobben, og tallet er enda hĂžyere blant millennials. Derimot vil hele 69% av de ansatte bli i selskapet i minst tre Ă„r hvis de har hatt en positiv opplevelse av bedriftens onboarding-program. 

Organisasjonskostnadene ved gjennomtrekk av ansatte er estimert til Ă„ variere fra 100% til 300% av den erstattede ansattes lĂžnn, noe som gjĂžr det desto mer verdifullt Ă„ sikre at talentenes onboarding er optimalisert.

Utfordringen er ofte at et solid onboarding-program bÄde er tid- og ressurskrevende for de ansvarlige som skal fasilitere dette, i tillegg til sine egne arbeidsoppgaver.


Noen enkle tips for sikre en god onboardingsopplevelse

Det er viktig at du gir nyansatte en klar forstÄelse av bransjen, selskapet, hva deres posisjon er der, og hvordan de kan bidra til bedriftens visjon, verdier og kultur.

  • Tiden mellom aksept av tilbudet og startdato er avgjĂžrende. Å dele jobbrelevant informasjon og dokumentasjon, en plan for den fĂžrste uken (minst) og bakgrunnsdetaljer om noen av oppgavene de skal utfĂžre, kan vĂŠre svĂŠrt nyttig for Ă„ gi den nyansatte et godt inntrykk. Selv en enkel velkomst-e-post fra teamet kan nĂ„ langt.

  • Sett opp en grundig plan for den/de fĂžrste uken(e) til den ansatte med et tett og gjennomtenkt program. Ingen Ăžnsker Ă„ komme pĂ„ jobb og fĂžle seg unyttig og det kan oppleves svĂŠrt ubehagelig Ă„ ikke forstĂ„ sin plass i organisasjonen. Sett gjerne opp opplĂŠring med ulike avdelinger i organisasjonen utover den avdelingen den ansatte skal operere i, da dette vil gi en bedre forstĂ„else av bedriften som helhet og dessuten minske barrieren for god dialog og samarbeid pĂ„ tvers av bedriften senere. 

  • Den ansattes fĂžlelse av inkludering i arbeidsmiljĂžet har stor innvirkning pĂ„ hverdagen deres, sĂ„ nĂ„r dag Ă©n kommer, ta deg tid til Ă„ introdusere ditt nye medlem for teamet, gi dem en grundig omvisning pĂ„ kontoret eller til og med organiser en teamlunsj for bryte isen. 

  • Utpek en mentor til din nyansatte. Et buddy-system skaper en trygghet i forhold til hvor den nyansatte kan henvende seg med bĂ„de store og smĂ„ spĂžrsmĂ„l. 

  • NĂ„r arbeidsforholdet er etablert, sett og administrer forventninger, og sjekk regelmessig med den nye medarbeideren din for Ă„ sikre at de ikke fĂžler seg etterlatt. 

Skal du fĂ„ nye ansatte pĂ„ teamet den kommende hĂžsten? 
 

VĂ„r bransje preges av hĂžyt tempo og varierte arbeidsoppgaver. En viktig nĂžkkel for Ă„ lykkes, er det gode samarbeidet pĂ„ tvers av publisister, byrĂ„er og annonsĂžr. Det er ikke uten grunn at et solid samarbeid pĂ„ alle 3 dimensjoner nevnes som et suksesskriterium av flere bransjeveteraner. 

MFO, i kraft av sin rolle som forening for hele markedsfĂžringsbransjen, Ăžnsker Ă„ legge til rette for et godt samspill mellom de ulike aktĂžrene. 

HĂžsten 2023 lanserer vi derfor MFO Onboarding - et tredagers onboarding-program for de som er nye (eller Ăžnsker en oppfrisking) innenfor bransjen. 

Uavhengig av om vedkommende skal starte i byrÄ, hos et medie eller i en markedsavdeling, vil dette onboarding-programmet sikre at hen fÄr en solid innfÞring i bransjen, relevante verktÞy, terminologi og annen nyttig innsikt og kunnskap for en flying start. Men kanskje viktigst av alt: hen vil bygge nettverk pÄ tvers av hele bransjen!

Vi vil i lÞpet av disse tre dagene besÞke spennende aktÞrer og fÄ et innblikk i hvordan de jobber. Dette er en unik mulighet for kandidaten Ä tilegne seg eksklusiv kompetanse og kunnskap som hen kan ta med seg og sÄledes berike sin rolle.
 
Hvilke annonsĂžrer, byrĂ„er, medier og Ăžvrige aktĂžrer i bransjen som skal besĂžkes samt fullt program lanseres fortlĂžpende og vi kan love at det blir en fantastisk miks av kloke hoder fra bransjen. 
 
Merk! Det er kun 30 plasser tilgjengelig. Mer informasjon og pĂ„melding finner du her. 




God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.