Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen,
med Ăžnske om en riktig god helg!
God fredag,
I dag skal det handle om employer branding.
Employer branding er en viktig del av enhver vellykket forretningsstrategi. Det bidrar til Ă„ tiltrekke og beholde kvalitetstalent, redusere kostnadene knyttet til ansettelser, Ăžke de ansattes lojalitet og engasjement, og ikke minst forbedre det generelle omdĂžmmet til et selskap.
Employer branding statistikk:
Det er altsÄ liten tvil om at employer branding er noe av det viktigste en bedrift gjÞr for Ä sikre suksess, men det betyr ikke at det er en enkel oppgave. Hvordan jobber man strategisk for Ä gjÞre egen bedrift attraktiv slik at man bÄde tiltrekker, ansetter og beholder de beste kandidatene?
I denne artikkelen fra MeetFrank har de tatt kontakt med HR-, merkevare- og rekrutteringsteam i noen kule selskaper â Bolt, Veriff, Scoro, Supermetrics og TransferWise â for Ă„ hĂžre hvordan de driver med employer branding. Her finnes det flere nyttige tips og triks Ă„ hente!
Foretrekker du Ă„ lytte fremfor Ă„ lese?
Da kan vi ogsÄ tipse om to nyttige episoder av vÄr podcast MarkedslÞnsj som tar for seg nettopp employer branding, hvor det finnes en rekke nyttige tips Ä hente!
I denne episoden diskuterer Trine & Trine fra Markedssjefene «The great reshuffle», og hvordan de to siste Ärene har fÞrt til nye muligheter i arbeidsmarkedet og hvordan du som bedrift skal beholde, engasjere og tiltrekke deg de beste hodene!
Og i denne episoden fÄr vi besÞk i studio - og gjestene kan man lett kalle eksperter pÄ tematikken! Sopra Steria har blitt kÄret til Norges beste arbeidplass av Great Place To Work fem Är pÄ rad! Hvordan har de fÄtt det til?
Du fÄr lytte til Megan Strand - Director Corporate and Employer Branding og Nana Stojanovic - Employer branding manager i Sopra Steria.
Etter at drĂžmmekandidaten er ansatt
Employer branding som fagfelt har definitivt fÄtt vind i seilene de siste Ärene, og det legges mye fokus pÄ hvordan man gÄr frem for Ä tiltrekke og overbevise de rÄeste kandidatene. Dette er vel og bra, men hva skjer etter ansettelsen, stopper arbeidet med employer branding der?
Svaret pÄ det er ganske enkelt - nei!
à vÊre en del av et nytt selskap kan vÊre skremmende, for ikke Ä snakke om stressende og distraherende. Forskning fra Glassdoor har vist at organisasjoner med en sterk onboarding-prosess kan forbedre produktiviteten med over 70%. à fÄ nyansatte oppdatert med bedriftens kultur og jobbforventninger sÄ snart som mulig, oversettes til positive holdninger, noe som gir dem motivasjon til Ä vÊre produktive, engasjerte og effektive.
Dessuten vil ordet spre seg raskt innenfor yrker og bransjer, og nyansatte vil sannsynligvis dele sine erfaringer â bĂ„de gode og dĂ„rlige â med personlige og profesjonelle relasjoner, enten via jungeltelegrafen eller pĂ„ blogger og sosiale medier. Hvis bedriften din har klart Ă„ gjĂžre et godt fĂžrsteinntrykk, vil positive inntrykk av din bedriftskultur gjĂžre det mye lettere Ă„ tiltrekke seg de beste talentene profesjonen har Ă„ tilby.
Ansatte som gjennomgÄr en god onboarding-prosess har stÞrre sannsynlighet ikke bare for Ä bli, men for Ä bli langtidsansatte. Nesten 33% av nyansatte ser etter en ny jobb i lÞpet av de fÞrste seks mÄnedene i jobben, og tallet er enda hÞyere blant millennials. Derimot vil hele 69% av de ansatte bli i selskapet i minst tre Är hvis de har hatt en positiv opplevelse av bedriftens onboarding-program.
Organisasjonskostnadene ved gjennomtrekk av ansatte er estimert til Ă„ variere fra 100% til 300% av den erstattede ansattes lĂžnn, noe som gjĂžr det desto mer verdifullt Ă„ sikre at talentenes onboarding er optimalisert.
Utfordringen er ofte at et solid onboarding-program bÄde er tid- og ressurskrevende for de ansvarlige som skal fasilitere dette, i tillegg til sine egne arbeidsoppgaver.
Noen enkle tips for sikre en god onboardingsopplevelse
Det er viktig at du gir nyansatte en klar forstÄelse av bransjen, selskapet, hva deres posisjon er der, og hvordan de kan bidra til bedriftens visjon, verdier og kultur.
VÄr bransje preges av hÞyt tempo og varierte arbeidsoppgaver. En viktig nÞkkel for Ä lykkes, er det gode samarbeidet pÄ tvers av publisister, byrÄer og annonsÞr. Det er ikke uten grunn at et solid samarbeid pÄ alle 3 dimensjoner nevnes som et suksesskriterium av flere bransjeveteraner.
MFO, i kraft av sin rolle som forening for hele markedsfĂžringsbransjen, Ăžnsker Ă„ legge til rette for et godt samspill mellom de ulike aktĂžrene.
HĂžsten 2023 lanserer vi derfor MFO Onboarding - et tredagers onboarding-program for de som er nye (eller Ăžnsker en oppfrisking) innenfor bransjen.
Uavhengig av om vedkommende skal starte i byrÄ, hos et medie eller i en markedsavdeling, vil dette onboarding-programmet sikre at hen fÄr en solid innfÞring i bransjen, relevante verktÞy, terminologi og annen nyttig innsikt og kunnskap for en flying start. Men kanskje viktigst av alt: hen vil bygge nettverk pÄ tvers av hele bransjen!