Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Employer branding - Onboarding 🧑🏻‍✈️💡

9. juni 2023

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag,

I dag skal det handle om employer branding. 

Employer branding er en viktig del av enhver vellykket forretningsstrategi. Det bidrar til å tiltrekke og beholde kvalitetstalent, redusere kostnadene knyttet til ansettelser, øke de ansattes lojalitet og engasjement, og ikke minst forbedre det generelle omdømmet til et selskap.

Employer branding statistikk:

  • 97% av de mest tiltalende arbeidsgiverne over hele verden sier employer branding er deres høyeste prioritet.
  • 92% av de ansatte sier de ville avslått et jobbtilbud fra en bedrift med dårlig rykte, uavhengig av et bedre lønnstilbud.
  • 86% av jobbsøkere undersøker en arbeidsgivers anmeldelser når de bestemmer seg for om de skal søke på en bestemt jobb.
  • En solid employer branding strategi minimerer kostnadene forbundet med ansettelse med 50% og gjennomtrekk med 28%.
  • Søkere stoler på nåværende ansatte tre ganger så mye som organisasjonen når det gjelder informasjon om hvordan det er å jobbe et sted.

Det er altså liten tvil om at employer branding er noe av det viktigste en bedrift gjør for å sikre suksess, men det betyr ikke at det er en enkel oppgave. Hvordan jobber man strategisk for å gjøre egen bedrift attraktiv slik at man både tiltrekker, ansetter og beholder de beste kandidatene?  

I denne artikkelen fra MeetFrank har de tatt kontakt med HR-, merkevare- og rekrutteringsteam i noen kule selskaper – Bolt, Veriff, Scoro, Supermetrics og TransferWise – for å høre hvordan de driver med employer branding. Her finnes det flere nyttige tips og triks å hente! 



Foretrekker du å lytte fremfor å lese? 

Da kan vi også tipse om to nyttige episoder av vår podcast Markedslønsj som tar for seg nettopp employer branding, hvor det finnes en rekke nyttige tips å hente!

I denne episoden diskuterer Trine & Trine fra Markedssjefene «The great reshuffle», og hvordan de to siste årene har ført til nye muligheter i arbeidsmarkedet og hvordan du som bedrift skal beholde, engasjere og tiltrekke deg de beste hodene!

Og i denne episoden får vi besøk i studio - og gjestene kan man lett kalle eksperter på tematikken! Sopra Steria har blitt kåret til Norges beste arbeidplass av Great Place To Work fem år på rad! Hvordan har de fått det til?

Du får lytte til Megan Strand - Director Corporate and Employer Branding og Nana Stojanovic - Employer branding manager i Sopra Steria.

  1. Hvordan jobber Sopra Steria med employer branding internt og eksternt?
  2. De forteller om deres Employer Value Proposition (EVP).
  3. Vi får høre om hvilke resultater de har oppnådd og hva de har lært av employer branding-arbeidet.

1400x786-Coverbilde-Markedslønsj (1)



Etter at drømmekandidaten er ansatt


Employer branding som fagfelt har definitivt fått vind i seilene de siste årene, og det legges mye fokus på hvordan man går frem for å tiltrekke og overbevise de råeste kandidatene. Dette er vel og bra, men hva skjer etter ansettelsen, stopper arbeidet med employer branding der? 

Svaret på det er ganske enkelt - nei! 

Å være en del av et nytt selskap kan være skremmende, for ikke å snakke om stressende og distraherende. Forskning fra Glassdoor har vist at organisasjoner med en sterk onboarding-prosess kan forbedre produktiviteten med over 70%. Å få nyansatte oppdatert med bedriftens kultur og jobbforventninger så snart som mulig, oversettes til positive holdninger, noe som gir dem motivasjon til å være produktive, engasjerte og effektive.

Dessuten vil ordet spre seg raskt innenfor yrker og bransjer, og nyansatte vil sannsynligvis dele sine erfaringer – både gode og dårlige – med personlige og profesjonelle relasjoner, enten via jungeltelegrafen eller på blogger og sosiale medier. Hvis bedriften din har klart å gjøre et godt førsteinntrykk, vil positive inntrykk av din bedriftskultur gjøre det mye lettere å tiltrekke seg de beste talentene profesjonen har å tilby.

Ansatte som gjennomgår en god onboarding-prosess har større sannsynlighet ikke bare for å bli, men for å bli langtidsansatte. Nesten 33% av nyansatte ser etter en ny jobb i løpet av de første seks månedene i jobben, og tallet er enda høyere blant millennials. Derimot vil hele 69% av de ansatte bli i selskapet i minst tre år hvis de har hatt en positiv opplevelse av bedriftens onboarding-program. 

Organisasjonskostnadene ved gjennomtrekk av ansatte er estimert til å variere fra 100% til 300% av den erstattede ansattes lønn, noe som gjør det desto mer verdifullt å sikre at talentenes onboarding er optimalisert.

Utfordringen er ofte at et solid onboarding-program både er tid- og ressurskrevende for de ansvarlige som skal fasilitere dette, i tillegg til sine egne arbeidsoppgaver.



Noen enkle tips for sikre en god onboardingsopplevelse

Det er viktig at du gir nyansatte en klar forståelse av bransjen, selskapet, hva deres posisjon er der, og hvordan de kan bidra til bedriftens visjon, verdier og kultur.

  • Tiden mellom aksept av tilbudet og startdato er avgjørende. Å dele jobbrelevant informasjon og dokumentasjon, en plan for den første uken (minst) og bakgrunnsdetaljer om noen av oppgavene de skal utføre, kan være svært nyttig for å gi den nyansatte et godt inntrykk. Selv en enkel velkomst-e-post fra teamet kan nå langt.

  • Sett opp en grundig plan for den/de første uken(e) til den ansatte med et tett og gjennomtenkt program. Ingen ønsker å komme på jobb og føle seg unyttig og det kan oppleves svært ubehagelig å ikke forstå sin plass i organisasjonen. Sett gjerne opp opplæring med ulike avdelinger i organisasjonen utover den avdelingen den ansatte skal operere i, da dette vil gi en bedre forståelse av bedriften som helhet og dessuten minske barrieren for god dialog og samarbeid på tvers av bedriften senere. 

  • Den ansattes følelse av inkludering i arbeidsmiljøet har stor innvirkning på hverdagen deres, så når dag én kommer, ta deg tid til å introdusere ditt nye medlem for teamet, gi dem en grundig omvisning på kontoret eller til og med organiser en teamlunsj for bryte isen. 

  • Utpek en mentor til din nyansatte. Et buddy-system skaper en trygghet i forhold til hvor den nyansatte kan henvende seg med både store og små spørsmål. 

  • Når arbeidsforholdet er etablert, sett og administrer forventninger, og sjekk regelmessig med den nye medarbeideren din for å sikre at de ikke føler seg etterlatt. 


Skal du få nye ansatte på teamet den kommende høsten? 
 

Vår bransje preges av høyt tempo og varierte arbeidsoppgaver. En viktig nøkkel for å lykkes, er det gode samarbeidet på tvers av publisister, byråer og annonsør. Det er ikke uten grunn at et solid samarbeid på alle 3 dimensjoner nevnes som et suksesskriterium av flere bransjeveteraner. 

MFO, i kraft av sin rolle som forening for hele markedsføringsbransjen, ønsker å legge til rette for et godt samspill mellom de ulike aktørene. 

Høsten 2023 lanserer vi derfor MFO Onboarding - et tredagers onboarding-program for de som er nye (eller ønsker en oppfrisking) innenfor bransjen. 

Uavhengig av om vedkommende skal starte i byrå, hos et medie eller i en markedsavdeling, vil dette onboarding-programmet sikre at hen får en solid innføring i bransjen, relevante verktøy, terminologi og annen nyttig innsikt og kunnskap for en flying start. Men kanskje viktigst av alt: hen vil bygge nettverk på tvers av hele bransjen!

Vi vil i løpet av disse tre dagene besøke spennende aktører og få et innblikk i hvordan de jobber. Dette er en unik mulighet for kandidaten å tilegne seg eksklusiv kompetanse og kunnskap som hen kan ta med seg og således berike sin rolle.
 
Hvilke annonsører, byråer, medier og øvrige aktører i bransjen som skal besøkes samt fullt program lanseres fortløpende og vi kan love at det blir en fantastisk miks av kloke hoder fra bransjen. 
 
Merk! Det er kun 30 plasser tilgjengelig. Mer informasjon og påmelding finner du her. 


Forslag MFOnboarding

God helg!


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.