Aktuelt - MFO

Positive Provocation - Retail Media

Skrevet av Jette Johannessen - Markedssjef MFO | 26. september 2025

Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, med Ăžnske om en god helg!

God fredag!  

Snart helg, men fÞrst fÄr du en ny utgave av spalten 'Positive Provocation' som leveres av vÄr samarbeidspartner Wavemaker

Hjelp – jeg driver med Retail Media

Retail Media har pÄ kort tid etablert seg som en av de mest spennende og raskest voksende kanalene innenfor digital markedsfÞring. I Norge er markedet fortsatt i startfasen, men med hÞy digital penetrasjon og innovative forhandlere ligger alt til rette for at retail media skal bli en sentral drivkraft for bÄde forhandlere og merkevarer i de kommende Ärene.

I WPP Media jobber vi strategisk med vĂ„r satsning pĂ„ retail media, hvor vi har gode dialoger med forhandlere, publisister og datapartnere for Ă„ sikre at lĂžsningene som nĂ„ blir lansert skaper verdi for vĂ„re kunder. Videre har vi investert store summer i InfoSum, som lar oss planlegge, aktivere og mĂ„le basert pĂ„ fĂžrstepartsdata, fra bĂ„de forhandlere, annonsĂžrer og publisister, pĂ„ en personvernsikker mĂ„te. Grunnfundamentet for en “ny” mediekanal bygges, og vi ser frem til at retail media blir en sentral del av vĂ„re medieplaner i Ă„rene som kommer.

Men fÞrst mÄ vi ta et par steg tilbake..

Hva er retail media?

Retail media er reklameflater og data eid av retailere hvor merkevarer kan kjĂžpe annonsering direkte mot konsumenter:

  1. Onsite - Ă„ retailers egen nettside og app
  2. Offsite - hos publisister som Schibsted og Amedia, beriket med transaksjonsdata
  3. Fysisk - skjermer og handlevogner i butikk.

Kanalen gir en unik mulighet Ă„ treffe kundene nĂŠrt kjĂžpsĂžyeblikket.

Internasjonalt forventes retail media-markedet Ä nÄ $160 milliarder i 2025 og over $200 milliarder i 2030 (WARC). Norge har forelÞpig ingen offisielle tall, men alt tyder pÄ kraftig vekst i takt med e-handel og digitalisering. For Norge utgjÞr estimatene ca. 500 millioner for 2024 (WPP Media), som er medier knyttet til transaksjoner og kjÞp.

I Norge er allerede flere sentrale aktĂžrer godt i gang:

  • COOP har etablert et eget “full-stack” annonsetilbud med skjermer i butikk, annonser onsite, samt muligheten for bruk av COOP Medlems data hos utvalgte norske publisister.
  • REMA 1000 har gjort REMA Data tilgjengelig for aktivering hos sentrale aktĂžrer som Schibsted, Amedia og Snapchat.
  • ElkjĂžp har utarbeidet en annonselĂžsning som gir deg skala pĂ„ tvers av Norden.
  • Foodora har utviklet utallige annonseprodukter hvor man kan annonsere bĂ„de pĂ„ web og i app med stĂžtte fra mer modne og utviklede marked.
  • MENY viderefĂžrer satsingen til Norgesgruppen, etter at den ikke mĂžtte forventningene om inntjening og ble avviklet. De har dermed gode erfaringer, god oppsett og mye trafikk. Meny kan benytte Trumf-data for Meny-transaksjoner, samt at de har bred dekning gjennom oppskriftssider og en voksende nettbutikk.

Videre ser vi ogsÄ at flere andre aktÞrer er godt i gang, og vi vil nok se flere forhandlere komme med sine lÞsninger i Ärene som kommer.

Fordeler og ulemper

Retail media gir annonsÞrer en unik mulighet til Ä nÄ forbrukere nÄr de er nÊrt kjÞpsÞyeblikket, samt stÞrre forstÄelse for hva verdien av din markedsfÞring gir i verdi pÄ kassalappen, men i et umodent marked, kommer det heller ikke uten utfordringer:

  • Fragmentering og mangel pĂ„ standardisering pĂ„ tvers av forhandlere
  • Kompetansemangel og behov for investeringer bĂ„de hos forhandlere, mediebyrĂ„ og publisister
  • HĂžye CPM-priser og fĂ„ brukercaser
  • Et marked med fĂ„ og store aktĂžrer som blir utfordret pĂ„ sin dominans og hvordan retail media kan bli en ny mĂ„te Ă„ presse leverandĂžrer pĂ„.
  • Utfordringer i samarbeidet mellom trade og marketing, hvor marketing nĂ„ gĂ„r inn pĂ„ kostnadsposter tilknyttet markedsfĂžring tidligere styrt av andre avdelinger.


Retail media gir stĂžrre muligheter for Ă„ fĂ„ innsikt og forstĂ„else for hvordan merkevarens annonsering faktisk fungerer. ROAS er en primĂŠr mĂ„lemetode, men mer avanserte metoder som dokumentere vekst blir stadig viktigere. Gjennom “closed loop” attribusjon, som kobler hvert kontaktpunkt en kunde har med merkevaren din, kan man faktisk se om en annonsevisning pĂ„ VG faktisk har fĂžrt til et salg pĂ„ kassa i en REMA 1000-butikk.

Fremtidsutsikter mot 2030

Retail media kan bli en av de viktigste digitale annonsekanalene i Norge. Markedet er fortsatt ungt, men med stor vekst, sterke aktÞrer og betydelige muligheter for bÄde forhandlere og merkevarer. Utfordringer som fragmentering, kompetanse og datakvalitet mÄ lÞses, men retail media vil vÊre en sentral driver for innovasjon og vekst i norsk retail og markedsfÞring frem mot 2030.

Har du spÞrsmÄl ang Retail Media? Kontakt oss gjerne!

 

Til venstre: Torgeir Telle, Data Strategist Torgeir.Telle@wppmedia.com

Linda Lorentzen, Executive Transformation Director linda.lorentzen@wppmedia.com

Espen Froestad, Nordic Product Director – Media Solutions espen.froestad@wppmedia.com

 

 

Les mer om MFO og Wavemakers samarbeid her

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her