Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, med Ăžnske om en god helg!
God fredag!
Snart helg, men fÞrst fÄr du en ny utgave av spalten 'Positive Provocation' som leveres av vÄr samarbeidspartner Wavemaker
Hjelp â jeg driver med Retail Media
Retail Media har pÄ kort tid etablert seg som en av de mest spennende og raskest voksende kanalene innenfor digital markedsfÞring. I Norge er markedet fortsatt i startfasen, men med hÞy digital penetrasjon og innovative forhandlere ligger alt til rette for at retail media skal bli en sentral drivkraft for bÄde forhandlere og merkevarer i de kommende Ärene.
I WPP Media jobber vi strategisk med vĂ„r satsning pĂ„ retail media, hvor vi har gode dialoger med forhandlere, publisister og datapartnere for Ă„ sikre at lĂžsningene som nĂ„ blir lansert skaper verdi for vĂ„re kunder. Videre har vi investert store summer i InfoSum, som lar oss planlegge, aktivere og mĂ„le basert pĂ„ fĂžrstepartsdata, fra bĂ„de forhandlere, annonsĂžrer og publisister, pĂ„ en personvernsikker mĂ„te. Grunnfundamentet for en ânyâ mediekanal bygges, og vi ser frem til at retail media blir en sentral del av vĂ„re medieplaner i Ă„rene som kommer.
Men fÞrst mÄ vi ta et par steg tilbake..
Hva er retail media?
Retail media er reklameflater og data eid av retailere hvor merkevarer kan kjĂžpe annonsering direkte mot konsumenter:
Kanalen gir en unik mulighet Ă„ treffe kundene nĂŠrt kjĂžpsĂžyeblikket.
Internasjonalt forventes retail media-markedet Ä nÄ $160 milliarder i 2025 og over $200 milliarder i 2030 (WARC). Norge har forelÞpig ingen offisielle tall, men alt tyder pÄ kraftig vekst i takt med e-handel og digitalisering. For Norge utgjÞr estimatene ca. 500 millioner for 2024 (WPP Media), som er medier knyttet til transaksjoner og kjÞp.
I Norge er allerede flere sentrale aktĂžrer godt i gang:
Videre ser vi ogsÄ at flere andre aktÞrer er godt i gang, og vi vil nok se flere forhandlere komme med sine lÞsninger i Ärene som kommer.
Fordeler og ulemper
Retail media gir annonsÞrer en unik mulighet til Ä nÄ forbrukere nÄr de er nÊrt kjÞpsÞyeblikket, samt stÞrre forstÄelse for hva verdien av din markedsfÞring gir i verdi pÄ kassalappen, men i et umodent marked, kommer det heller ikke uten utfordringer:
Retail media gir stĂžrre muligheter for Ă„ fĂ„ innsikt og forstĂ„else for hvordan merkevarens annonsering faktisk fungerer. ROAS er en primĂŠr mĂ„lemetode, men mer avanserte metoder som dokumentere vekst blir stadig viktigere. Gjennom âclosed loopâ attribusjon, som kobler hvert kontaktpunkt en kunde har med merkevaren din, kan man faktisk se om en annonsevisning pĂ„ VG faktisk har fĂžrt til et salg pĂ„ kassa i en REMA 1000-butikk.
Fremtidsutsikter mot 2030
Retail media kan bli en av de viktigste digitale annonsekanalene i Norge. Markedet er fortsatt ungt, men med stor vekst, sterke aktÞrer og betydelige muligheter for bÄde forhandlere og merkevarer. Utfordringer som fragmentering, kompetanse og datakvalitet mÄ lÞses, men retail media vil vÊre en sentral driver for innovasjon og vekst i norsk retail og markedsfÞring frem mot 2030.
Har du spÞrsmÄl ang Retail Media? Kontakt oss gjerne!
Til venstre: Torgeir Telle, Data Strategist Torgeir.Telle@wppmedia.com
Linda Lorentzen, Executive Transformation Director linda.lorentzen@wppmedia.com
Espen Froestad, Nordic Product Director â Media Solutions espen.froestad@wppmedia.com