Frokostmøte
Tid & sted: TBA
I en årrekke har "INMA 8 Minutes of Digital Marketing" vært et årlig arrangement fra INMA (Interest Organization for Interactive Marketing), som samlet markedsførings- og medieeksperter for å dele innsiktsfulle tips og trender på bare åtte minutter per presentasjon. Arrangementet har stillt høye krav til de som skal på scenen, og gitt et stort faglig utbytte, så vel som høy underholdningsverdi til publikum.
Marius Thorkildsen er årets konferansier og skal lose oss gjennom en dag full av inspirasjon!
Marius har selv jobbet med markedsføring, strategi og digitalisering med solid erfaring fra både byråverden og mediehus. I tillegg er Marius en meget erfaren komiker og konferansier som med sin bransjeerfaring kan gi oss noen artige skråblikk på bransjen gjennom dagen.
Fire casepresentasjoner
& kåring av Årets Markedsfører
Rørosmeieriet tilbyr økologisk mat av høy kvalitet med utspring i rike mat-tradisjoner og gode råvarer fra Røros-traktene. Vi er en liten aktør med knappe ressurser i et krevende marked.
Gjennom verdistyrt merkevareledelse, sterk organisasjonskultur, strategisk og målrettet fokus, utviklingsorientert og innovativ markedskommunikasjon bygger vi en sterk merkevare som er klar for videre vekst.
Våren 2021 var den andelen i befolkningen som hadde et positivt inntrykk av OBOS nesten halvert. Dette kom som et resultat av en rekke negative presseoppslag som i sin tur førte til en Facebook gruppe som organiserte et opprør mot OBOS.
Caset vårt beskriver hvordan vi hentet igjen mye av det tapte omdømmet på rekordtid gjennom å virkelig lytte til hva medlemmene mener og ønsker, samle organisasjonen bak noen få fokusområder for siden å kommunisere dette bredt gjennom egne, fortjente og betalte kanaler.
Siden starten i 2015 har Vipps vært en suksesshistorie uten like. Den oransje appen med det lure smilet er i lomma på 4,3 millioner nordmenn og er kåret til Norges best likte merkevare tre år på rad. Så hvor er utfordringen, tenker du kanskje?
Vel, selskapet går fortsatt i underskudd, og for å bli lønnsomme må Vipps bli sterkere i flere betalingssituasjoner. I dette caset viser vi hvordan systematisk og innsiktsdrevet markedsarbeid har bidratt til vekst for Vipps og hvorfor dette bare er starten på en bredere posisjoneringsarbeid.
I 2022 stod de dystre hendelsene i kø. Fra krigen i Ukraina, innskrenkingen av abortrettigheter i USA, skytingen i Oslo til de store protestene i Iran. Det hele ble avsluttet med et fotball-VM med et mørkt bakteppe. Hvordan klarte Amnesty å vri om håpløsheten til handling?
Amnesty International baserer seg på idéen om at hvert menneske kan utgjøre en forskjell- fordi det nytter når vi står sammen. Etter flere år med merkevarearbeid kom de i 2022 med kommunikasjonskonseptet THE POWER OF YOU. Gjennom merkevarereisen har organisasjonen gjort mye for å øke egen relevans og bygget en solid metode for å kunne snu seg raskt. Folk ser etter et sted å engasjere seg når de føler på urettferdighet. I 2022 ble Amnesty en naturlig go-to organisasjon på en lang rekke tema og fikk flere hundretusen nordmenn til å engasjere seg. Det resulterte i en rekordhøy innsamling til Amnestys etterforskningsarbeid, betraktelig økning i kampanjeinntekter og de høyeste kjennskapsmålingene på flere år.
Tibbers feilgrep - fra selskapet med best omdømme og tillit i kategorien, til å bli sett på som den største skurken
Vi får høre fra Kine Bergseth i Tibber om hvordan det har vært å tabbe seg ut, og deretter makte å vende seg i tide. For det er ingen skam å snu.Kine er en av landets mest erfarne markedsførere, med lang fartstid med å bygge ulike sterke merkevarer. Hun var i flere år leder for Internasjonal markedsføring i Norwegian, før hun gikk videre til Telia og XXL. Sist jobbet hun i VIPPS som Head of Digital. Nå er Kine CMO i Tibber og leder markedsføring, kommunikasjon og vekst for Tibber i Norge, Sverige, Tyskland og Nederland.
Det er veldig lett å vær etterpåklok, men det er noe helt annet å sitte der uten den informasjonen og kunnskapen vi har nå. Dette er et foredrag om hvordan vi kom frem til beslutningen om å begynne med forskudssfakturering, og dermed valgte bort andre potensielle løsninger. Dere skal få historien om hvordan Tibber opplevde den største krisen i selskapets unge historie, men også hvordan vi løste den, og til slutt valgt å innse at vi hadde valgt feil.
Mer om kåringen:
Årets Markedsfører er en anerkjent kåring som de siste 23 årene har fremmet helheten av arbeidet til markedsavdelingen.
Uavhengig av om markedsarbeidet utføres på vegne av en liten, stor, global eller lokal merkevare, har Årets Markedsfører som formål å løfte frem alle fasettene.
Prisen skal fremme faget og anerkjenne teamet av dyktige markedsførere. For markedsføring er ikke et one man show.
Årets Markedsfører skal løfte frem helheten som kreves i arbeidet med å skape vekst for en merkevare. Både markedsavdelingen og byråene tilknyttet vinnercaset får en anerkjennelse i kåringen Årets Markedsfører.
Program:
9:30 - Dørene åpner - Velkommen med servering av baristakaffe og enkel frokost
10:00 - Marius Thorkildsen ønsker velkommen
10:15 - Schibsted: Inspirasjonsforedrag
10:40 - Finalist 1: Vipps
11:00 - Kaffepause
11:15 - Finalist 2: Amnesty International
11:35 - Finalist 3: Rørosmeieriet
12:00 - Lunsj serveres ved bordene: Pizza for sharing
13:00 - Finalist 4: OBOS
13:20 - Tibber: Inspirasjonsforedrag
14:00 - Kåring av vinner
14:30 - Bobler og mingling
15:30 - Vel hjem!
Fridtjof Nansens vei 6, 0369 Oslo