Katinka Sletten
Dette vil endre fremtiden til sosiale medier.
Fremtiden til sosiale medier vil se helt annerledes ut enn det gjør i dag. Fediverse - en hel samling av desentraliserte sosiale medier, vil sørge for å putte makten tilbake i forbrukernes hender. Det vil snu opp ned på måten vi bruker sosiale medier på. Hør foredraget for å finne ut hvordan sosiale medier ser ut i fremtiden.
Kristian K. Fredheim
Bønner, Biz og Baller: En beretning om motgang, vilje, tro og gjennomføringskraft.
Fredheim vil fortelle åpent, ærlig og transparent om skiftet fra stabil og betalt jobb til utrygg og ubetalt jobb, samt hva dette innebærer av frykt, redsel, fortvilelse og glede – og uforutsette hindringer i flertall.
Ann Mari Wammeli
Den røde capsen endret verden. Hva vil du folk skal huske deg for?
Fordi jeg ikke skal snakke om trender, ny teknologi eller AI. Jeg skal snakke om en enkel rød caps. Et plagg som ble et av verdens mest effektive markedsføringsgrep. Som konseptutvikler i Schibsted Media jakter jeg på ideene som er kreative, skaper oppmerksomhet og effekt – og capsen er et tydelig bevis på hvor mye kraft det kan ligge i ett enkelt symbol.
Babak Behrad
Din Steinalder-Hjerne møter TikTok
Hør meg hvis du vil forstå hvordan markedsføring kan snakke direkte til en hjerne designet for mammutjakt – ikke for rasjonell reklame. Jeg viser deg hvorfor det som trigger instinktene dine på TikTok er nøkkelen til å vinne kampen om oppmerksomhet i en digital verden. Med skarpe eksempler og provoserende innsikt, får du verktøyene til å forvandle din markedsføring fra fossil til framtidsrettet.
Anders Tufte
Kan markedsføring redde regnskogen før det er for sent?
Regnskogen forsvinner i et skremmende tempo, og nå er vi helt avhengig av at flere bedrifter engasjerer seg for å stoppe avskogingen. Ny teknologi gjør det enklere enn noen gang å skape kundeengasjement ved å vise hva bedriftens bidrag faktisk betyr. Kom å se, så skal vi vise deg hvordan din bedrift kan bli en klimahelt og samtidig få flere kunder.
Marte Ruud Sandberg
All in - fra kortspill til kloke valg.
Marte Ruud Sandberg, partner i First House og Norgesmester i poker, deler sine erfaringer fra to verdener hvor mye står på spill: næringsliv og poker. På 8 minutes deler hun hvordan ferdigheter fra pokerbordet – som å håndtere usikkerhet, lese situasjoner og ta gode beslutninger under press - kan bidra til at man tar bedre valg i arbeidslivet.
Adam MacDonald
The Vanishing Act Nobody’s Talking About.
I’m Adam MacDonald from Australia. A new Dad, Husband, Coach, and a full-blown Hospitality Geek. I’m also the Co-Founder of Chickens Only. I used to sling drinks for a living, well enough to become a World Bartending Champion. These days, I channel most of that winning energy into coaching basketball teams and restaurant teams—helping people create and deliver memorable moments, whether it’s on the court or across the table.
Runar Wiksnes
Fra generasjonsmodell til regenerasjonsmodell.
Vi har bygget hele samfunnsmodellen vår rundt generasjonsløpet. Du vokser opp, får en utdanning, du velger en yrkesvei, deltar i arbeidslivet og pensjonerer deg. Velger du feil utdanning eller ikke passer inn i arbeidslivet, trer forsikringsordningene inn. En stødig strøm av nye, unge mennesker har sørget for at modellen fungerer. Men fremover blir det annerledes. Vi må få mer ut av folkene vi allerede har i omløp. Hvilke endringer må vi da få til?
Pernille Vermedal Høgh
Vidunderlige nye verden… eller?
Hva skjer når sannheten blir et valg? Jeg tar deg med fra pink slime journalism til pressefrihet – og viser hvordan desinformasjon, svekket tillit og økonomisk press truer medienes rolle og verden vi lever i. Veien videre handler ikke bare om mediene, men om selve fundamentet i demokratiet. Dette er ikke bare et foredrag. Det er et wake-up call.
Iselin Guttormsen
Åpenhet, sex og utroskap selger
Iselin er en talentfull formidler, fremtredende programleder og podkaster, sceneartist og sexolog. Siden 2019 har hun vært programleder for egen podkast «G-punktet» hvor hun er en viktig stemme for lytterne, og bryter stigmaer knyttet til sex, kjønnsroller og likestilling.
Marianne Solheim
Drømmen om en stadion
Noen ganger må selv de mest opplagte endringene jobbes og kjempes frem. I fotballen har forskjellene fått vokse i fred i mange år. Er det mulig å skape like muligheter for jenter og gutter når avstanden er så stor? Og kan denne avstanden være en mulighet i seg selv, hvis vi endrer oss raskt nok?
Anders Muurman Holm
Seksuell seleksjon i merkevarebygging
Hvorfor det å gjøre ting billig kan koste deg dyrt. Anders Muurman Holm er kreativ leder i Morgenstern, æreprisvinner i Gullblyanten og har vært med å lage de tre siste Gullfisk-vinnerne. Gjennom podcasten sin «Westerdals for voksne» har han forsøkt å nyansere hyperfokuset på Byron Sharp i Norsk reklamebransje. Anders er engasjert, spissformulert og opptatt av at folk bør lytte til de som lager reklame - ikke bare prater om den.
Aina Lemoen Lunde
"Fra frykt til frihet: Markedsføringens reise fra Freud til Maslow - og tilbake"
Marius Thorkildsen er årets konferansier og skal lose oss gjennom en dag full av inspirasjon!
Marius har selv jobbet med markedsføring, strategi og digitalisering med solid erfaring fra både byråverden og mediehus. I tillegg er Marius en meget erfaren komiker og konferansier som med sin bransjeerfaring kan gi oss noen artige skråblikk på bransjen gjennom dagen.
Fire casepresentasjoner
& kåring av Årets Markedsfører
Rørosmeieriet tilbyr økologisk mat av høy kvalitet med utspring i rike mat-tradisjoner og gode råvarer fra Røros-traktene. Vi er en liten aktør med knappe ressurser i et krevende marked.
Gjennom verdistyrt merkevareledelse, sterk organisasjonskultur, strategisk og målrettet fokus, utviklingsorientert og innovativ markedskommunikasjon bygger vi en sterk merkevare som er klar for videre vekst.
Våren 2021 var den andelen i befolkningen som hadde et positivt inntrykk av OBOS nesten halvert. Dette kom som et resultat av en rekke negative presseoppslag som i sin tur førte til en Facebook gruppe som organiserte et opprør mot OBOS.
Caset vårt beskriver hvordan vi hentet igjen mye av det tapte omdømmet på rekordtid gjennom å virkelig lytte til hva medlemmene mener og ønsker, samle organisasjonen bak noen få fokusområder for siden å kommunisere dette bredt gjennom egne, fortjente og betalte kanaler.
Siden starten i 2015 har Vipps vært en suksesshistorie uten like. Den oransje appen med det lure smilet er i lomma på 4,3 millioner nordmenn og er kåret til Norges best likte merkevare tre år på rad. Så hvor er utfordringen, tenker du kanskje?
Vel, selskapet går fortsatt i underskudd, og for å bli lønnsomme må Vipps bli sterkere i flere betalingssituasjoner. I dette caset viser vi hvordan systematisk og innsiktsdrevet markedsarbeid har bidratt til vekst for Vipps og hvorfor dette bare er starten på en bredere posisjoneringsarbeid.
I 2022 stod de dystre hendelsene i kø. Fra krigen i Ukraina, innskrenkingen av abortrettigheter i USA, skytingen i Oslo til de store protestene i Iran. Det hele ble avsluttet med et fotball-VM med et mørkt bakteppe. Hvordan klarte Amnesty å vri om håpløsheten til handling?
Amnesty International baserer seg på idéen om at hvert menneske kan utgjøre en forskjell- fordi det nytter når vi står sammen. Etter flere år med merkevarearbeid kom de i 2022 med kommunikasjonskonseptet THE POWER OF YOU. Gjennom merkevarereisen har organisasjonen gjort mye for å øke egen relevans og bygget en solid metode for å kunne snu seg raskt. Folk ser etter et sted å engasjere seg når de føler på urettferdighet. I 2022 ble Amnesty en naturlig go-to organisasjon på en lang rekke tema og fikk flere hundretusen nordmenn til å engasjere seg. Det resulterte i en rekordhøy innsamling til Amnestys etterforskningsarbeid, betraktelig økning i kampanjeinntekter og de høyeste kjennskapsmålingene på flere år.
Tibbers feilgrep - fra selskapet med best omdømme og tillit i kategorien, til å bli sett på som den største skurken
Vi får høre fra Kine Bergseth i Tibber om hvordan det har vært å tabbe seg ut, og deretter makte å vende seg i tide. For det er ingen skam å snu.Kine er en av landets mest erfarne markedsførere, med lang fartstid med å bygge ulike sterke merkevarer. Hun var i flere år leder for Internasjonal markedsføring i Norwegian, før hun gikk videre til Telia og XXL. Sist jobbet hun i VIPPS som Head of Digital. Nå er Kine CMO i Tibber og leder markedsføring, kommunikasjon og vekst for Tibber i Norge, Sverige, Tyskland og Nederland.
Det er veldig lett å vær etterpåklok, men det er noe helt annet å sitte der uten den informasjonen og kunnskapen vi har nå. Dette er et foredrag om hvordan vi kom frem til beslutningen om å begynne med forskudssfakturering, og dermed valgte bort andre potensielle løsninger. Dere skal få historien om hvordan Tibber opplevde den største krisen i selskapets unge historie, men også hvordan vi løste den, og til slutt valgt å innse at vi hadde valgt feil.
Mer om kåringen:
Årets Markedsfører er en anerkjent kåring som de siste 23 årene har fremmet helheten av arbeidet til markedsavdelingen.
Uavhengig av om markedsarbeidet utføres på vegne av en liten, stor, global eller lokal merkevare, har Årets Markedsfører som formål å løfte frem alle fasettene.
Prisen skal fremme faget og anerkjenne teamet av dyktige markedsførere. For markedsføring er ikke et one man show.
Årets Markedsfører skal løfte frem helheten som kreves i arbeidet med å skape vekst for en merkevare. Både markedsavdelingen og byråene tilknyttet vinnercaset får en anerkjennelse i kåringen Årets Markedsfører.
Program:
9:30 - Dørene åpner - Velkommen med servering av baristakaffe og enkel frokost
10:00 - Marius Thorkildsen ønsker velkommen
10:15 - Schibsted: Inspirasjonsforedrag
10:40 - Finalist 1: Vipps
11:00 - Kaffepause
11:15 - Finalist 2: Amnesty International
11:35 - Finalist 3: Rørosmeieriet
12:00 - Lunsj serveres ved bordene: Pizza for sharing
13:00 - Finalist 4: OBOS
13:20 - Tibber: Inspirasjonsforedrag
14:00 - Kåring av vinner
14:30 - Bobler og mingling
15:30 - Vel hjem!
Fridtjof Nansens vei 6, 0369 Oslo