5. november 2025 kl. 9-11
Universitetsgata 9,  Oslo

 

Om kurset:

nn

 


Frokost og kaffe serveres som alltid, varmt velkommen til nok et lærerikt kurs i markedsrett!

Merk: påmelding er bindende. 

Agenda og program

  • Hvorfor er markedsføringsloven så viktig?
      • Vi går gjennom formålet med markedsføringsloven, og de viktigste reglene i loven.  Hva slags reklame og kommunikasjon er omfattet av lovens krav, og er kravene forskjellig for forskjellige formater? Hvor viktig er det som skjer ellers i Europa for hvordan norsk kommunikasjon og reklame skal vurderes?
  •  Dypdykk temaer 
    • «Villedende» opplysninger og «villedende» utelatelser
      • Vi ser på innholdet i forbudet mot urimelig eller villedende markedsføring, og forklarer grensene for å fremheve fordeler, sammenligne seg med andre, tull og tøys, osv. 
    •  «Best i Test» og «Vi er billigst»
      • Vi ser på hva kommunikasjon om å være billigst, best o.l. må oppfylle for å være lovlig, og hvor lenge kan du hevde at du er «best» eller «billigst». Vi går gjennom eksempler på saker mellom konkurrenter og fra Forbrukertilsynet.
    • «Svartelisten»
      • Hva er svartelisten og risikoen med å gjøre brudd på den, og hva har Forbrukertilsynet slått ned på? 
    • «Skjult reklame»
      • Hvor tydelig må reklame være, særlig i SOME, med eksempler på hva som var greit og hva som gikk galt.  
    • Nye krav til markedsføring av salg
      • De nye reglene for markedsføring av salg har vært i kraft over ett år. Lær hvordan reglene må praksisers og om det nye unntaket for enkelte varer.
    • Reklame på telefon, mobil og e-post
      • Hva må du ha samtykke til, og hva trenger du ikke samtykke til? Vi ser på hva som ligger i kravet til «samtykke» og de nye reglene for «cookies» som trådte i kraft i 2025. 
    • Barn og reklame
      • Hvor går grensen for markedsføring mot barn. Hvilken betydning vil forslaget med forbud om reklame av usunn mat og drikke få? Og hva er status? 
    • Grønnvasking - hvor er vi?
      • Vi ser på kravene til grønnvasking i Norge, hvilke krav som kommer fra EU, og utvalgte saker både fra Norge og resten av Europa. 

  • Hva kan skje hvis kommunikasjonen eller reklamen bryter markedsføringsloven?
    • Vi ser på nivå for gebyrer, krav fra konkurrenter og hvordan de nye, høye nivåene vil bli praktisert. 
  • Q&A
  •  

Program:

08.30 – Dørene åpner og frokost serveres

09.00 – Velkommen til No BULL§HIT

11.00 – Takk for i dag

11.00-11.30 – Mulighet for individuelle spørsmål til Lisa og Cathrine

Om Lisa og Cathrine:

 

NO bull$itt Lise 2

 

Lisa er advokat og spesialist i opphavsrett. Hun bistår blant annet innholdsprodusenter, særlig film/TV og mediebransjen, med rettighetsspørsmål, klarering av innhold og bistand i kontraktsforhandlinger.

Lisa har jobbet 10 år i New York og leder for BULL sin avdeling for immaterial- og markedsrett.

Bruk og klarering av innhold blir mer og mer komplekst og internasjonalt. Lisa er opptatt av å formidle dette på en forståelig måte og veilede kunden i prosessen. 

NO bull$itt Cathrine 2

 

Cathrine er også advokat og spesialist i markedsrett. Hun bistår med vask av reklamekampanjer, i tvister med Forbrukertilsynet eller andre, og med kontraktsforhandlinger.

Cathrine holder jevnlig foredrag i markedsrett – både for andre jurister og andre som jobber med markedsføring.

Reglene for markedsføring blir mer og mer komplekse, og Cathrine er opptatt av å forenkle reglene og gi tydelige råd på hva som er lov.

 

Kurset vil gjennomføres fysisk

Universitetsgata 9, 0164