Aktuelt - MFO

Alt du vil vite - Norstat Express

Skrevet av Jette Johannessen - Markedssjef MFO | 21. februar 2025

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Kjære lesere,

Noen ganger trenger du raske svar fra markedet. Med tilgang til effektive verktøy for datainnsamling kan du enkelt fange opp trender, teste ideer og ta gode beslutninger basert på faktiske tilbakemeldinger.

I denne utgaven av Faglig Fredag – Alt du vil vite ser vi nærmere på Norstat Express: hvordan det fungerer, hvilke muligheter det gir, og med noen eksempler på bruk slik at du kan ta bedre og raskere beslutninger.



 

I en hektisk arbeidshverdag kan det være begrenset tid til omfattende markedsundersøkelser, og beslutninger må tas raskt. Norstat Express er en selvbetjeningsløsning for deg som trenger raske, hyppige eller helt enkelt noen svar fra markedet på en enkel og kostnadseffektiv måte. Du har full kontroll over hele prosessen – fra utforming av spørsmål til datainnsamling – uten behov for ekstern bistand.

Slik fungerer det:

  • Definer målgruppen og antall intervjuer (opptil 500).
  • Lag inntil fem spørsmål med ulike svartyper (enkeltvalg, flervalg, rating eller åpne svar).
  • Inkluder bilder, videoer og lyd for økt engasjement.
  • Send ut undersøkelsen og motta 500 svar innen en time (avhengig av målgruppe). 
  • Betal kun for undersøkelsene du sender ut – ingen abonnement, bindingstid eller skjulte kostnader.

Hvordan kan Norstat Express brukes?
Løsningen brukes av både store og små merkevarer, mediebyråer og mediehus. Her er noen typiske eksempler på bruksområder:

  • Testing av kampanjeinnhold og konsepter før, under og etter lansering.
  • Emballasje og pakningsdesign
  • A/B-testing av bilder, slagord, tekster og logoer.
  • Måling av merkevareoppfatning og produktfeedback.
  • Underlag for beslutninger i utviklingsprosesser.
  • Umiddelbare tilbakemeldinger i workshops eller kundemøter.

Dette er kun noen få eksempler, og mulighetene er mange. Vi har også tidligere skrevet om hvordan Norstat Express brukes i pitchprosesse

Norstat Express gir raske og kostnadseffektive tilbakemeldinger fra forbrukerne på ideene våre og hjelper oss med å justere hypoteser underveis i prosjektene.”  -Orkla 

Hvem kan du nå?
Norstat Express henter svar fra medlemmer i Norstatpanel, Norges største forbrukerpanel, med over 120 000 aktive og unike medlemmer.

  • Målretting og segmentering:
    Du kan sende undersøkelser til hele den norske befolkningen (16+) eller velge å segmentere etter kjønn, alder og geografi.
  • Skreddersydde målgrupper med Premium Demographics:
    Vi kan også skreddersy spesifikke målgrupper basert på dine behov. Ta gjerne kontakt med oss for å utforske skreddersydde løsninger.
  • Gjør undersøkelser på tvers av 15 europeiske land
    Løsningen er tilgjengelig i 15 europeiske land, slik at du kan gjøre undersøkelser på tvers av landegrenser.
  • Bekvemmelighetsutvalg, hva er det?
    Undersøkelsene er basert på et bekvemmelighetsutvalg, og er derfor ideelle for raske avsjekker. Det er viktig å merke seg at disse ikke er landsrepresentative, og derfor bør de ikke brukes som grunnlag for statistisk generalisering.

For mer informasjon om webpanel og valg av dataleverandør

Hvordan rapporteres svarene?
Når du publiserer en undersøkelse, kan du følge resultatene fortløpende. Når undersøkelsen er fullført, kan du laste ned data i CSV, Excel, Norstat Tables eller SPSS. Du kan også få data visualisert i Norstat Dashboard Lite, som lar deg enkelt forstå dataene, filtrere og dele resultatene med teamet ditt.

Eksempel fra virkeligheten: Tesla og VG
Da VG skrev om hvorvidt det har blitt «flaut» å eie en Tesla, ville vi finne ut hva Tesla-eiere selv mente. Med Norstat Express gjennomførte vi en undersøkelse med fem spørsmål blant 500 Tesla-eiere over 18 år fra hele landet (Premium Demographics).

Undersøkelsen startet 11. februar 2025 kl. 11:02 og var fullført allerede kl. 16:55 samme dag. Kort tid etter publiserte VG en oppfølgende artikkel med resultatene – noe som raskt ble en del av den offentlige samtalen. Vil du se resultatene fra undersøkelsen? Få tilgang til dashboardet her.

Flere eksempler: MFO, Vipps og NRK

Norstat Express brukes oftest internt i selskaper, men her er noen flere eksempler på hvordan det også kan brukes i PR og media.

Vipps brukte Norstat Express til å undersøke forbrukernes holdninger til gaver og returordninger i forbindelse med lanseringen av en ny funksjon, og NRK gjennomførte en undersøkelse om Jens Stoltenberg som sentralbanksjef – (resultatetene ble her vektet etter befolkningsstatistikk).

I MFO-sammenheng, har Norstat Express blitt brukt av kanelene på MFOs Kanalbattle to år på rad, samt MFO sitt Speed (up) date for å få tilbakemeldinger fra markedsførere i forbindelse med bruk av AI.

For å få best mulig resultater fra undersøkelsene dine, er det viktig å stille gode spørsmål. Vi gir deg noen tips for å hjelpe deg i gang:

  1. Hva trenger du egentlig svar på? – tenk deg godt om og vær nøye med hva du spør om.
  2. Formuler deg kort, konsist og presist i alle spørsmål.
  3. Ikke bruk ledende språk i spørsmålsstillinger, og still aldri to spørsmål i én spørsmålstekst.
  4. Sett deg godt inn i hvordan du kan benytte de aktuelle spørsmålstypene i Norstat Express; single, multi, rating og åpen. Kombinasjoner av disse vil dekke de aller fleste problemstillinger.
  5. Bruk skalaer som er velprøvde og enkle for respondenten å forholde seg til, tilby gjerneet «Vet ikke»-alternativ dersom det ikke er viktige grunner til å la det være.


Norstat Express – ta bedre beslutninger, raskere
Med Norstat Express har du et enkelt, fleksibelt og kostnadseffektivt verktøy å hente svar fra markedet på. Uansett om du jobber med markedsføring, produktutvikling eller strategi, gir løsningen deg data akkurat når du trenger det.

Få gratis undersøkelse og 25 % ut mars!

Er du MFO-medlem? Prøv Norstat Express gratis! Registrer deg innen 28. februar 2025, få en gratis undersøkelse og 25 % rabatt på alle undersøkelser ut mars. For å benytte deg av tilbudet, ta kontakt med salgs- og markedssjef Natalie Melleby.

Møt Natalie Melleby 👋🏻 Salgs og markedssjef i Norstat

Hvilken verdi gir Norstat Express til brukerne?

"Norstat Express gir deg raske, pålitelige svar fra målgruppen din, uten lange prosesser. Løsningen er enkel og bruke og gir deg verdifulle tilbakemeldinger på kun få timer.  Selv om det ikke erstatter representative og mer omfattende undersøkelser, er det et unikt verktøy som lar deg ta raske avsjekker og teste ideer før de eventuelt investerer i større prosjekter. Denne kombinasjonen av hastighet, kvalitet og fleksibilitet er noe kundene våre setter stor pris på."

 

God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.