Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Green Camp: Key Take Aways!

29. april 2022

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Group 235

 

God fredag!

I går gikk konferansen Green Camp i regi av Nr. 17 av stabelen på Klingenberg Kino hvor fokuset lå på markedsføring og kommunikasjon av bærekraft. 

MFO var samarbeidspartnere på arrangementet og målet med campen var å gi markedsføreren veiledning, inspirasjon og verktøy i arbeidet med bærekraft og kommunikasjon. I den ånd velger vi å dedikere dagens Faglig Fredag til nettopp denne tematikken.

Aller først en rask oppsummering av gårsdagen: 

Skjermbilde 2022-04-29 kl. 12.09.53

Campen ble ledet av selveste Jenny Skavlan som under åpningen av konferansen fikk storfint besøk av Bislett Guttekor som sang dagen inn!

I løpet av dagen fikk deltakerne servert hele 17 inspirerende foredrag som alle på en eller annen måte tok for seg bærekraft og kommunikasjon. Gjennomgående fokus var ansvar, ærlighet og transparens, handling og samarbeid, måling og rapportering.

Over 350 bransjefolk var tilstede for å møte og lære av hverandre med felles mål om en grønnere bransje! 


 

Key take aways: Nyttige modeller og prinsipper!

 

Var du ikke tilstede? Under får du noen gode utdrag fra de ulike presentasjonene som forhåpentligvis kan gi deg litt inspirasjon til eget bærekraftsarbeid - på kun én slide!

Øyafestivalen, som forøvrig har blitt kåret til verdens grønneste festival, har jobbet hardt for å nå sin posisjon. De har fra tidlig fase hatt en tydelig ambisjon om å redusere sitt avtrykk ved å ta bærekraftige valg. I gårsdagens foredrag 'Målrettet bærekraft gjennom 20 år' fortalte Tonje Kaada, Daglig leder for Øyafestivalen hvordan de har jobbet for å nå sine mål. Prinsippene de jobber etter finner du under: 

Skjermbilde 2022-04-29 kl. 10.44.58

I Mindshare sitt foredrag 'Kortreiste medievalg og ansvarlig markedsføring' levert av Iselin Stensrud, Rådgiver og bærekraftsdirektør i Mindshare fikk vi også en rekke konkrete tips. Stensrud belyste noen av de områdene hvor markeds- og kommunikasjonsavdelingen kan bidra til et mer bærekraftig medieøkosystem. Under finner du deres 'Handlingsplan for nullutslippsreklame': 

Skjermbilde 2022-04-29 kl. 10.46.43

NRK sitt foredrag; 'Den grønne trappen', levert av Bærekraftsjef Hilde Thoresen viste en god tilnærming til bærekraft fordelt på tre hovedspor: egen bedrift, samarbeidspartnere og publikum. 

Skjermbilde 2022-04-29 kl. 10.51.14

Hilde viste også frem den 'Grønne trappen': en strategisk modell for reell grønn vekst som NRK har brukt for å sikre en mer bærekraftig fremtid. 

Skjermbilde 2022-04-29 kl. 11.55.13

Flokk har fulgt egne prinsipper for bærekraftig design og produktutvikling siden tidlig nittitall. I Flokks presentasjon; 'Bærekraft er vårt DNA', levert av Markedsdirektør Marianne Otterdahl Møller og Konserndirektør for merkevare og miljø Christian Lodgaard fikk vi servert en god modell for sirkulær ressursbruk!

Skjermbilde 2022-04-29 kl- 10-59-30

 

Det var så utrolig mange kloke hoder, gode ideer, fine initiativer og sterke presentasjoner på Green Camp i går, men dessverre har vi ikke plass til å få med alle her.

Men vi håper disse utdragene ga deg motivasjon for ditt videre arbeid med bærekraft og anbefaler alle å bli med på Green Camp neste år! 


 

Før vi runder av og ønsker god helg!

Har du fått med deg siste episode av Markedslønsj?
 
Episode 7 i sesong 2 tar for seg akutt markedsføring med Finn.no. Trine og Trine fra Markedssjefene har tatt en prat med Hanne Lill Johnsen, markedssjef i Finn.no.

Hvordan har Finn.no blitt så gode på akutt markedsføring og hva kan vi som markedsførere lære av de? 

  • Vi lærer om hvordan de jobber sammen med byrået sitt Morgenstern på alt fra utendørs annonsering til viktige saker.
  • Hanne forteller oss om noen av sakene vi er godt kjent med fra Finn.no.

 
Group 481
Hør episode 7 av Markedslønsj her!


God helg! 
 
Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.