Konferanse
Ambassaden - 6. mars 2025: 12.00 - 16.00

Meld deg på her

Vil du bli inspirert og lære av de beste markedsførerne i Norge? Da er du invitert til å delta på den prestisjefylte kåringen av Årets Markedsfører på vakre Ambassaden i Oslo den 6. mars!

Dyktige markedsteam fra hele bransjen har sendt oss sitt beste arbeid, og blant søknadene har en fagjury håndplukket seks finalister - det beste av det beste markedsføringsåret 2024 hadde å by på!

Forsvaret, Nille, SATS, Wabba Treats, Storebrand og Freia skal presentere sine case på scenen, før vi til slutt kårer vi en tredjeplass, en andreplass og ikke minst en førsteplass som tildeles den ærefulle tittelen «Årets Markedsfører 2024» og 1 million annonsekroner til bruk hos Schibsted.

Du som sitter i salen denne dagen får en unik mulighet til å få servert inngående innsikt i strategiene og arbeidet som sikret disse merkevarene en plass på pallen. I tillegg vil du også få fantastiske gjesteforedrag mellom slagene.  

Vi vil sørge for at du får en hel dag full av læring, inspirasjon og feiring av det beste markedsføringshåndverket i Norge. Det vil være pauser underveis i programmet, bli servert en deilig minglelunsj og billetten inkluderer også inngang til after-mingle etter kåringen. 

Ikke gå glipp av denne muligheten til å lære av de beste i bransjen og mingle med likesinnede. Bli med oss på Ambassaden den 6. mars for å feire det beste innen norsk markedsføring! 

Bahare Viken

 

Bahare Viken er årets konferansier og skal lose oss gjennom en dag full av inspirasjon!

Vi er så heldige å ha Bahare Viken som konferansier på Årets Markedsfører!

Bahare er utdannet journalist, ble redaktør allerede som 22. åring og har blant annet vært frontfigur for NRKs valgsendinger under både Stortingsvalget og USA-valget. Bahare brenner virkelig for formidling – både gjennom TV-skjermen, på scenen og i sosiale medier. Gjennom snart 10 år i bransjen har hun opparbeidet seg inngående kompetanse på hvordan man når spesielt yngre målgrupper med tilpasset innhold.

Vi gleder oss stort til Bahare skal guide oss gjennom 6 spennende caser, inspirasjonsforedrag, mingling og ikke minst selveste kåringen av Årets Markedsfører 2024 - den 6. mars! 

Babak

 

Hvordan påvirker merkevarer hjernen din?


Har du noen gang lurt på hvorfor du velger Coca-Cola selv om du kanskje synes Pepsi smaker bedre? Hvorfor drives et av verdens mektigste merkevarer av skadefryd? Hva er hemmeligheten bak hvorfor vi kjøper det vi gjør? Tradisjonelle forbrukerundersøkelser klarer ikke å fange essensen av hva vi egentlig foretrekker, for de overser den mest sentrale delen: den ubevisste hjernen. Det er her merkevarer lever, påvirker og former våre valg.

Etter dette inspirerende foredraget vil du forstå hvorfor et sterkt og tydelig merke er avgjørende – og hvordan kombinasjonen av nevrovitenskap og prediktiv AI allerede i dag kan forutsi kundeadferd med skremmende presisjon.

Er du klar til å utforske forbrukernes ubevisste verden? Velkommen til en presentasjon som vil endre hvordan du tenker om merkevarer, markedsføring og mennesker.

Det går oppover i motbakke:
Et case om effekten av strategi og gjennomføring

Kolonihagen

2023 var et utfordrende år for norsk dagligvarebransje. En solid omsetningsvekst under Covid begynner å flate ut, den politiske situasjonen i Europa påvirker tilgang og pris på råvarer, og privatøkonomien i Norge blir trangere og trangere gjennom året.


Salget av økologiske varer fortsetter nedgangen fra 2022, og summen av dette gjør at det ikke ser spesielt lyst ut for Kolonihagen og våre visjoner. Men vi sier jo "Vi som vil det annerledes", så vi brettet opp armene og endret kurs.


SATS:
Fra underskudd til rekordvekst

SATS 2

Etter nærmere to år med pandemi, hadde SATS en stor utfordring; vi ble oppfattet som et premium produkt. Vi måtte synliggjøre alle fordelene man får som SATS-medlem, samtidig som vi motiverte våre eksisterende medlemmer til å bruke sentrene og tilbudene mer!

Som resultat av en større innsiktsjobb utviklet vi et nytt kommunikasjonskonsept kalt «Included», og benyttet både tilpassede mediekjøp, salgsmodellering samt egne ansatte til å motivere medlemmene til å benytte flere treningstilbud. Ved å jobbe mot både nye og eksisterende medlemmer, klarte vi å snu skuta. 

  

Pierre Robert x Janka Polliani:
Hvordan spinne ull til gull


Pierre robert

I et hav a fashion-merker med enorme mediebudsjetter, skyhøy konkurranse om oppmerksomhet og en tid preget av økonomisk uro og volumfall har «lille» Pierre Robert skapt synlighet og vekst.


Gjennom innsiktbasert og strategisk merkebygging, fargerik kreativitet og en helt spesiell co-star lykkes Pierre Robert å øke både enhetssalg og betalingsvilje, samt bygge langsiktige merkeverdier.

Komplett.no: Når forretning har felles forankring skapes det resultater

Komplett.no

I en tøff og konkurransedrevet elektronikkbransje, stod Komplett.no overfor en utfordring: selv om vi var godt kjent, valgte altfor få oss når de skulle handle elektronikk. Hvordan kunne vi løse dette ved å spille på vår styrke som den sømløse aktøren i bransjen?

Løsningen lå i å rette fokus innad i organisasjonen. Gjennom et omfattende innsiktsarbeid på tvers av avdelinger utviklet og lanserte vi et nytt reklamekonsept, der våre kunder ble våre ambassadører. Resultatene taler for seg selv, ikke bare i form av tall, men også gjennom den økte interne stoltheten og forankringen i vår felles visjon.

Humor og 5G – en oppskrift for videre vekst i et marked med ekstrem konkurranse

Ice-1

Helt siden oppstarten har ice hatt en fantastisk vekstreise i norsk telekom i konkurranse med to giganter. I 2023 måtte vi gjøre et stort taktskifte og vokse på flere områder enn kunder. Kundevekst var fortsatt viktig, men vi skulle også opp og frem på 5G, som en driver som hadde vokst seg viktigere over de siste årene. I dette caset viser vi hvordan grundig, innsiktsdrevet, kreativt arbeid, med humor og forbrukerbehov har ført til vekst på flere merkevareparametere i tillegg til en massiv kundevekst gjennom 2023.

Vi fjerner linjene mellom privat og bedrift både i kommunikasjon og markedsarbeidet og oppnår enorme resultater. Dette arbeidet har også ført til en endring i hvordan markedsavdelingen jobber med kreativitet som en viktig driver for vekst.

Fra medvind til motvind:
Oda sin tilpasning til en ny hverdag etter pandemien

ODA Ny


Da samfunnet endelig åpnet opp etter pandemien, opplevde Oda et dramatisk fall i interesse for dagligvarer levert på døren. Hvordan skal en liten utfordrer som Oda da lykkes med å ta markedsandeler fra dagligvaregiganter med markedsbudsjetter av en helt annen størrelse?
 
Vår historie handler om å bruke innsikt til å tilpasse seg en ny virkelighet. Om å ta modige grep for å sikre langsiktig effekt, gjerne på bekostning av forlokkende kortsiktige resultater. Om å fokusere på, og måle, det som betyr noe på både kort og lang sikt: effekt!

Schibsted Media

 

Brukeren i sentrum
 
Kjersti Løken Stavrum er en mangeårig medieleder, tidligere journalist og redaktør. Hun var blant annet generalsekretær i Norsk Presseforbund fra 2013 til 2016. Siden 2016 har hun vært administrerende direktør i Stiftelsen Tinius, den største eieren i mediekonsernet Schibsted ASA, og trådde i 2024 også inn i rollen som styreleder for Schibsted Media. 
 
Den 6. mars vil Kjersti fortelle hvordan Schibsted skal sette brukerne først gjennom å tilby journalistikk av høy kvalitet samt brukeropplevelser i verdensklasse via log-in og personalisering.

Anita

 

Ledelse i motvind: Anita Krohn Traaseth deler sin visdom fra toppen av næringslivet

Anita Krohn Traaseth, er kanskje best kjent som tidligere leder av Innovasjon Norge, og har i tillegg hatt en rekke topplederjobber gjennom karrieren. Idag er hun Konsernleder i DSD, investeringsselskapet til Hermansen-imperiet.

Anita vil inspirere med sine tanker og erfaringer rundt hvordan lede i motvind.

Inspirasjonsforedrag

 

Stereo Skis: Norsk skimerke mot globale giganter

Jens Martin Johnsrud, daglig leder og eier av Stereo Skis vil sammen med Kjetil Andre Aamodt fortelle om hvordan bygge et helt nytt norsk skimerke i en ekstremt konkurranseutsatt global bransje med svært begrensede midler og store dominerende aktører.

Ingen har konkurrert på toppnivå eller vunnet på norske alpinski siden Stein Eriksen i 1954. Stereo Skis vil gjøre noe med det!

Vipps 1.1

 

Veien til vekst gjennom å forstå den sterke merkevarens svake sider

Siden starten i 2015 har Vipps vært en suksesshistorie uten like. Den oransje appen med det lure smilet er i lomma på 4,3 millioner nordmenn og er kåret til Norges best likte merkevare tre år på rad. Så hvor er utfordringen, tenker du kanskje? 


Vel, selskapet går fortsatt i underskudd, og for å bli lønnsomme må Vipps bli sterkere i flere betalingssituasjoner. I dette caset viser vi hvordan systematisk og innsiktsdrevet markedsarbeid har bidratt til vekst for Vipps og hvorfor dette bare er starten på en bredere posisjoneringsarbeid.

Program

11:30: Dørene åpner
12:00: Velkommen til Årets markedsfører!
12:15: Inspirasjonsforedrag v. Schibsted
12:35: Finalist 1: ICE
12:50: Finalist 2: Pierre Robert 
13:05: Finalist 3: SATS
13:20: Inspirasjonsforedrag v. Anita Krohn Traaseth
13:40: 2-retters minglelunsj
14:40: Finalist 4: Oda
14:55: Finalist 5: Kolonihagen 
15:10: Finalist 6: Komplett.no
15:25: Inspirasjonsforedrag v. StereoSkis
15:45: Kåring av Årets Markedsfører med bobler
16:00: Baren er åpen til kl 17 for mingling
17:00: Vel hjem!


 

MFO

 

Group 1312

 

High tech - high touch!

Hvordan kan teknologi kan brukes til å forstå og tilpasse seg ulike personligheter, og hvilke muligheter gir dette innen kommunikasjon, ledelse og markedsføring? I dette foredraget vil Sverre Haugen, Partner i MeyerHaugen gi deg perspektiver på hvordan organisasjoner kan balansere det menneskelige og det digitale for å skape best mulig resultater.

Sverre har hjulpet flere av de største aktørene i norsk arbeidsliv med employer branding og rekruttering av topptalenter, både i privat og offentlig sektor. 

Sverre er en engasjert og ettertraktet foredragsholder som brenner for rekrutteringsfaget, nettverksbygging, motivasjonsteori og kommunikasjon.

6 finalister - opppdatert
 

Seks casepresentasjoner
& kåring av Årets Markedsfører

 
Den prestisjefulle prisen Årets Markedsfører skal deles ut fra scenen for 25. gang. I løpet av dagen skal seks finalister på scenen for å presentere strategiene, løsningene og resultatene fra caset som landet dem sin finaleplass. Og før dagen er omme skal vi kåre første-, andre- og tredjeplass. 

Juryen har nå kåret 6 finalister ut av en hel bunke med sterke søknader, og vi  gleder oss stort til å få høre fra Forsvaret, Nille, SATS, Wabba Treats, Storebrand og Freia den 6. mars!


Recap fra årets konferanse: 

 

 

Mer om kåringen:

Årets Markedsfører er en anerkjent kåring som de siste 25 årene har fremmet helheten av arbeidet til markedsavdelingen. 

Uavhengig av om markedsarbeidet utføres på vegne av en liten, stor, global eller lokal merkevare, har Årets Markedsfører som formål å løfte frem alle fasettene. 

Prisen skal fremme faget og anerkjenne teamet av dyktige markedsførere. For markedsføring er ikke et one man show. 

Årets Markedsfører skal løfte frem helheten som kreves i arbeidet med å skape vekst for en merkevare. Både markedsavdelingen og byråene tilknyttet vinnercaset får en anerkjennelse i kåringen Årets Markedsfører.

Les mer om hvordan du søker her

Juryen som skal kåre Årets Markedsfører 2024: 


ChenMedia_@iamkaichen_051124_MFO_ÅretsMarkedsfører2025_0002_webFra venstre: Gillian Dalslaaen, Chris Wyatt McMillan, Kathrine Saastad, Anniken Volckmar, Kristian Wulfsberg Majer og Nina Mikaelsen. Ikke tilstede: Espen Haugen. 

 

Meld deg på her:

 
 

Ambassaden

Henrik Ibsens gate 48, 0255 Oslo