ChenMedia_@iamkaichen_MFO_ÅretsMarkedsfører2024_0056

 

 

 

 

 

 

 

 

Årets Markedsfører
Ambassaden - 26. februar 2026

 

Oppfordring til å søke Årets Markedsfører 2025!

Har du lagt merke til eller kjenner du noen eller har du og ditt team skapt vekst, engasjement og markedsføringsmagi det siste året? Vi ønsker dine tips til hvem som fortjener å bli nominert til Årets Markedsfører!

Årets Markedsfører 2025 handler om å løfte frem de som tør å tenke nytt, skape sterke resultater og sette standarden for hva moderne markedsføring kan være. Enten det er en bedrift, et byrå, en kampanje eller en markedsfører som har imponert deg. Nå har du muligheten til å gi dem den anerkjennelsen de fortjener.

 
Dette er hva som kreves i søknaden:
Caset skal beskrives på maks 5 sider i PPT/slides/keynote (vedlegg, lenker ol juryeres ikke).
 
 
Følgende struktur skal følges (1 slide per punkt):
 
BAKGRUNN - Beskriv merkevaren, markedet og tydeliggjør utfordringen / oppgaven som skulle løses
INNSIKT - Hvilken innsikt ble avgjørende for arbeidet og hvordan ble innsiktsarbeidet operasjonalisert?
STRATEGI - Hvilke mål ble satt og hvordan løste dere oppgaven?
EFFEKT - Hvilke resultater har markedsføringen/kampanjen oppnådd?
LÆRING - Hva har dere lært og hvilke implikasjoner har det gitt for 2025, 2026 og årene fremover?
 
Send tips til: info@mfo.no
Søknad sendes til: aretsmarkedsforer@mfo.no
 
Kåringen og festen vil avholdes på Ambassaden 26.02.26 kl.12-16, så det er bare å booke inn i kalenderen. Frist for innsendelse er 16. januar 2026.

Group 1311

 

Mesteren av snuoperasjoner 

Kjersti Hobøl har gjort karriere av å redde skakkjørte selskaper, og hun blir motivert av det andre omtaler som «umulige oppgaver». Den 6. mars kommer Kjersti til MFO-scenen for å dele sine erfaringer inkludert opp- og nedturer med deg! 

Hun har lang fartstid som CEO i store Norske selskaper som Princess, KID og nå i Nille, hvor hun har drevet store tunge snuoperasjoner som har vært teknisk konkurs, og som idag driver bra!
 
Hva er hennes hemmelighet? Det kan du få lære og vite mer om på Ambassaden 6. mars! 

Det går oppover i motbakke:
Et case om effekten av strategi og gjennomføring

Kolonihagen

2023 var et utfordrende år for norsk dagligvarebransje. En solid omsetningsvekst under Covid begynner å flate ut, den politiske situasjonen i Europa påvirker tilgang og pris på råvarer, og privatøkonomien i Norge blir trangere og trangere gjennom året.


Salget av økologiske varer fortsetter nedgangen fra 2022, og summen av dette gjør at det ikke ser spesielt lyst ut for Kolonihagen og våre visjoner. Men vi sier jo "Vi som vil det annerledes", så vi brettet opp armene og endret kurs.


SATS:
Fra underskudd til rekordvekst

SATS 2

Etter nærmere to år med pandemi, hadde SATS en stor utfordring; vi ble oppfattet som et premium produkt. Vi måtte synliggjøre alle fordelene man får som SATS-medlem, samtidig som vi motiverte våre eksisterende medlemmer til å bruke sentrene og tilbudene mer!

Som resultat av en større innsiktsjobb utviklet vi et nytt kommunikasjonskonsept kalt «Included», og benyttet både tilpassede mediekjøp, salgsmodellering samt egne ansatte til å motivere medlemmene til å benytte flere treningstilbud. Ved å jobbe mot både nye og eksisterende medlemmer, klarte vi å snu skuta. 

  

Pierre Robert x Janka Polliani:
Hvordan spinne ull til gull


Pierre robert

I et hav a fashion-merker med enorme mediebudsjetter, skyhøy konkurranse om oppmerksomhet og en tid preget av økonomisk uro og volumfall har «lille» Pierre Robert skapt synlighet og vekst.


Gjennom innsiktbasert og strategisk merkebygging, fargerik kreativitet og en helt spesiell co-star lykkes Pierre Robert å øke både enhetssalg og betalingsvilje, samt bygge langsiktige merkeverdier.

Komplett.no: Når forretning har felles forankring skapes det resultater

Komplett.no

I en tøff og konkurransedrevet elektronikkbransje, stod Komplett.no overfor en utfordring: selv om vi var godt kjent, valgte altfor få oss når de skulle handle elektronikk. Hvordan kunne vi løse dette ved å spille på vår styrke som den sømløse aktøren i bransjen?

Løsningen lå i å rette fokus innad i organisasjonen. Gjennom et omfattende innsiktsarbeid på tvers av avdelinger utviklet og lanserte vi et nytt reklamekonsept, der våre kunder ble våre ambassadører. Resultatene taler for seg selv, ikke bare i form av tall, men også gjennom den økte interne stoltheten og forankringen i vår felles visjon.

Humor og 5G – en oppskrift for videre vekst i et marked med ekstrem konkurranse

Ice-1

Helt siden oppstarten har ice hatt en fantastisk vekstreise i norsk telekom i konkurranse med to giganter. I 2023 måtte vi gjøre et stort taktskifte og vokse på flere områder enn kunder. Kundevekst var fortsatt viktig, men vi skulle også opp og frem på 5G, som en driver som hadde vokst seg viktigere over de siste årene. I dette caset viser vi hvordan grundig, innsiktsdrevet, kreativt arbeid, med humor og forbrukerbehov har ført til vekst på flere merkevareparametere i tillegg til en massiv kundevekst gjennom 2023.

Vi fjerner linjene mellom privat og bedrift både i kommunikasjon og markedsarbeidet og oppnår enorme resultater. Dette arbeidet har også ført til en endring i hvordan markedsavdelingen jobber med kreativitet som en viktig driver for vekst.

Fra medvind til motvind:
Oda sin tilpasning til en ny hverdag etter pandemien

ODA Ny


Da samfunnet endelig åpnet opp etter pandemien, opplevde Oda et dramatisk fall i interesse for dagligvarer levert på døren. Hvordan skal en liten utfordrer som Oda da lykkes med å ta markedsandeler fra dagligvaregiganter med markedsbudsjetter av en helt annen størrelse?
 
Vår historie handler om å bruke innsikt til å tilpasse seg en ny virkelighet. Om å ta modige grep for å sikre langsiktig effekt, gjerne på bekostning av forlokkende kortsiktige resultater. Om å fokusere på, og måle, det som betyr noe på både kort og lang sikt: effekt!

Anita

 

Ledelse i motvind: Anita Krohn Traaseth deler sin visdom fra toppen av næringslivet

Anita Krohn Traaseth, er kanskje best kjent som tidligere leder av Innovasjon Norge, og har i tillegg hatt en rekke topplederjobber gjennom karrieren. Idag er hun Konsernleder i DSD, investeringsselskapet til Hermansen-imperiet.

Anita vil inspirere med sine tanker og erfaringer rundt hvordan lede i motvind.

Inspirasjonsforedrag

 

Stereo Skis: Norsk skimerke mot globale giganter

Jens Martin Johnsrud, daglig leder og eier av Stereo Skis vil sammen med Kjetil Andre Aamodt fortelle om hvordan bygge et helt nytt norsk skimerke i en ekstremt konkurranseutsatt global bransje med svært begrensede midler og store dominerende aktører.

Ingen har konkurrert på toppnivå eller vunnet på norske alpinski siden Stein Eriksen i 1954. Stereo Skis vil gjøre noe med det!

Vipps 1.1

 

Veien til vekst gjennom å forstå den sterke merkevarens svake sider

Siden starten i 2015 har Vipps vært en suksesshistorie uten like. Den oransje appen med det lure smilet er i lomma på 4,3 millioner nordmenn og er kåret til Norges best likte merkevare tre år på rad. Så hvor er utfordringen, tenker du kanskje? 


Vel, selskapet går fortsatt i underskudd, og for å bli lønnsomme må Vipps bli sterkere i flere betalingssituasjoner. I dette caset viser vi hvordan systematisk og innsiktsdrevet markedsarbeid har bidratt til vekst for Vipps og hvorfor dette bare er starten på en bredere posisjoneringsarbeid.

Program

11:30: Dørene åpner
12:00: Velkommen til Årets markedsfører!
12:15: Inspirasjonsforedrag v. Schibsted
12:35: Finalist 1: ICE
12:50: Finalist 2: Pierre Robert 
13:05: Finalist 3: SATS
13:20: Inspirasjonsforedrag v. Anita Krohn Traaseth
13:40: 2-retters minglelunsj
14:40: Finalist 4: Oda
14:55: Finalist 5: Kolonihagen 
15:10: Finalist 6: Komplett.no
15:25: Inspirasjonsforedrag v. StereoSkis
15:45: Kåring av Årets Markedsfører med bobler
16:00: Baren er åpen til kl 17 for mingling
17:00: Vel hjem!


 

MFO

 

 

Ambassaden

Henrik Ibsens gate 48, 0255 Oslo