18. september kl. 9-11 på Vika kino
Lars Olsen - Design som virkemiddel i merkevarebygging
Design er langt mer enn farger, fonter og logoer – det er et strategisk virkemiddel som former hvordan vi oppfatter, forstår og knytter oss til merkevarer. I et stadig mer visuelt og konkurransepreget marked handler sterk merkevarebygging like mye om emosjonell gjenkjennelse som rasjonelle preferanser. Dette foredraget utforsker hvordan design bidrar til å skape merkevarer som engasjerer, bygger tillit og står seg over tid. Hva kjennetegner design som lykkes? Og hvordan kan design bevisst brukes til å skape tydelig merkevareposisjonering?
Foredragsholder: Lars Erling Olsen er professor i markedsføring og Dean Executive ved BI Norwegian Business School. Han har en doktorgrad fra BI og har tidligere vært instituttleder ved Høyskolen Kristiania og Dean for bachelorprogrammene ved BI. Olsens forskning og undervisning fokuserer på merkevarebygging, markedskommunikasjon og forbrukeratferd. Han er en erfaren foredragsholder og forfatter av flere sentrale lærebøker i markedsføring.
Vinmonopolet - Hvorfor bygge merkevare når man er et statelig foretak og monopolist?
Hva skal vel et statlig selskap med merkevarebygging når det topper alt av omdømme- og kundetilfredshetsmålinger, og ikke har konkurrenter?
I presentasjonen vil dere få innsikt i hvorfor Vinmonopolet finnes, hvordan mer enn 100 års historie har formet selskapet, og ikke minst hva de har gjort for å bli så godt likt. Og hvor går veien videre?
Foredragsholdere: Jens Nordahl, presseansvarlig, og Hege Bergskaug, Merkevareansvarlig
Vend - Nytt etternavn, større familie – hva betyr det for FINN?
Hvordan balanserer man flere sterke merkevarer, og samtidig holder dem relevante og interessante i en tid preget av store endringer?
Vi deler erfaringer og refleksjoner fra reisen vår – fra Schibsted til Vend – og hvordan vi jobber for å sikre at merkevarene våre står sterkt både i dag og i fremtiden i en ny nordisk kontekst.
Foredragsholder: Janne Jacobsen, Director Brands & Marketing Vend
Bielke&Yang - Verdien av design
Hvordan kan design skape verdi på tvers av bransjer, team og utfordringer? I dette foredraget deler vi vår reise – fra oppvekst og bakgrunn, til hvorfor vi jobber med design i dag. Vi viser caser fra blant annet VG, Sommerro, P.A. Larsen, Vink og reMarkable, og reflekterer over hva vi har lært av å samarbeide med svært ulike miljøer. Til slutt oppsummerer vi våre viktigste takeaways og hva vi tror på – som mennesker og som designere.
Foredragsholdere: Christian Bielke, daglig leder og rådgiver og Martin Yang, kommersiell leder og rådgiver.
Askeladden & Co – Merkevarer som verktøy for vekst
Hvordan maksimerer man sjansen for å lykkes når man bygger selskaper fra grunnen av? For A&CO er merkevaren et viktig verktøy for å vokse raskt og effektivt. På syv år har vi lansert over 30 selskaper innen ulike bransjer, fra helse og regnskap til bruktbil og pizza. I dette foredraget deler vi våre erfaringer med å bygge sterke merkevarer fra scratch: hva som fungerer på tvers av bransjer, hvor vi har bommet, og hvilke prinsipper vi alltid vender tilbake til.
Foredragsholder: Agnes Bing Orgland, Head of Marketing, Askeladden & Co
De siste to årene har hun vært leder for Marketing i Askeladden & Co. Teamet på sju personer fungerer som markedssjefer og markedsavdeling for de rundt 20 selskapene i Askeladden-systemet. Marketing ligger i skjæringspunktet mellom business, kommersiell utvikling og analyse, i tillegg til tradisjonell markedsføring, all kreativ utvikling og mediekjøp inhouse.