bakgrunn-Nov-04-2024-09-27-38-2979-AM

 

 

 

Fysisk kurs

Universitetsgata 9, 0164 Oslo

10. desember,  kl. 09.00-11.00

 

Meld deg på her

 

Hva må du tenke på i forbindelse med klarering av innhold som skal brukes i markedsføringskampanjer? Er parodier ok?  Har AI forandret noe, og hva sier AI Act rundt merking av AI generert innhold? Cathrine og Lisa vil gi dere en innføring i klareringsreglene, samt eksempler og saker som illustrerer krav til klarering. De vil også si om AI har endret behovene for klarering, og reglene om merking som kommer. Og hva som kan skje hvis klareringen ikke er i orden.

 

Hvem passer kurset for:

Kurset er for deg som jobber med utvikling og klarering av innhold til kommunikasjon og markedsføring, og som vil lære mer om hvordan sikre at klareringen dekker bruken i kampanjen. Og hva som kan skje hvis innholdet ikke er klarert.

 

Etter kurset vil du:

  • Ha oversikt over markedsføringsinnhold som må klareres og hvordan man gjør dette, og hvordan du lovlig kan bruke parodier i reklame.
  • Kjenne til hvordan AI påvirker prosessen for innholdsklarering og behov for merking, samt ansvaret og konsekvenser ved manglende klarering.

Frokost og kaffe serveres som alltid, varmt velkommen til nok et lærerikt kurs i markedsrett!

Merk: påmelding er bindende. 

Agenda og program

Oversikt over hvilket innhold som må klareres og hvordan

  • Hvilket innhold som typisk må klareres, som innhold beskyttete av opphavsrett (for eksempel bilder, film, musikk og tekster). Hva med bruk av andres varemerker eller produkter? Og hvordan klarere bruk av personer.
  • Vi gir konkrete eksempler på bruk av innhold som krever klarering, og en sjekkliste på hva som bør klareres og hvordan, for at innholdet kan brukes som planlagt. 

Parodi i reklame

  • Vi ser på lovligheten av parodier i markedsføring. Er det lov å parodiere en kjent film eller en konkurrent? Hvilke grenser må man være oppmerksom på?
  • Hvordan balansere kreativitet med respekt for konkurrenter og andres innhold?

Anbefalinger rundt AI generert materiale og merking

  • Hvordan AI’s påvirker behov for innholdsklarering. Vi ser på praktiske eksempler som bruk av syntetiske stemmer, generative AI-systemer som DALL-E eller ChatGPT.
  • Og når må AI-generert innhold merkes?

Konsekvenser av manglende klarering

  • Vi ser på risikoer ved uklarert innhold, og hvilket ansvar markedsfører har.
  • Hva kan det koste om du bruker uklarert innhold? Og hvordan kan du sikre seg mot søksmål?

Program:

08.30 – Dørene åpner og frokost serveres

09.00 – Velkommen til No BULL§HIT

11.00 – Takk for i dag

11.00-11.30 – Mulighet for individuelle spørsmål til Lisa og Cathrine

Om Lisa og Cathrine:

 

NO bull$itt Lise 2

 

Lisa er advokat og spesialist i opphavsrett. Hun bistår blant annet innholdsprodusenter, særlig film/TV og mediebransjen, med rettighetsspørsmål, klarering av innhold og bistand i kontraktsforhandlinger.

Lisa har jobbet 10 år i New York og leder for BULL sin avdeling for immaterial- og markedsrett.

Bruk og klarering av innhold blir mer og mer komplekst og internasjonalt. Lisa er opptatt av å formidle dette på en forståelig måte og veilede kunden i prosessen. 

NO bull$itt Cathrine 2

 

Cathrine er også advokat og spesialist i markedsrett. Hun bistår med vask av reklamekampanjer, i tvister med Forbrukertilsynet eller andre, og med kontraktsforhandlinger.

Cathrine holder jevnlig foredrag i markedsrett – både for andre jurister og andre som jobber med markedsføring.

Reglene for markedsføring blir mer og mer komplekse, og Cathrine er opptatt av å forenkle reglene og gi tydelige råd på hva som er lov.

Meld deg på her: 

 
 

Kurset vil gjennomføres fysisk

Universitetsgata 9, 0164