Bli medlem
mfo-case-2021-event-cover-1

 

 

 

 

 

 

 

 
MFO Case er arrangementet hvor du får dykke ned i andre merkevarers markedsarbeid, fra utfordring til strategi og sist men ikke minst, hva ble resultatet? 
 

Bestill opptak her

Torsdag den 18. mars streamet vi 7 knallsterke case som tar for seg det beste innen markedsføring det siste året.

Felles for merkevarene som skal på scenen er at de har levert et solid stykke markedsføringsarbeid og ønsker å dele sine erfaringer, lærdom og tips med bransjen.

De 3 finalistene til Årets Markedsfører som er kåret av jurymedlemmene finnes blant de 7 casene. 

Frem til 1. april kan du bestille opptak av alle casene, slik at du kan se de når du vil og hvor du vil. 

Send oss en mail til info@mfo.no, så får du de tilsendt. 

Priser: 
MFO-medlem: 380 kr (eks. mva)
Ikke-medlem: 880 kr (eks. mva)

 

 

 

MFO Årets 2021 Promo_ferdig(sensurert)v2 (1)

 

Årets line-up:

  • Meny (Finalist) 
  • DNB (Finalist) 
  • Tekna (Finalist) 
  • Posten 
  • Klarna
  • Asan
  • Dr. Dropin
mfo-case-web-cover-velkommen

Meny

MENYs viktigste posisjonsbærer er stort utvalg og som et bevis har MENY samlet 3000 unike produkter fra rundt 450 lokale produsenter. Disse produktene har blitt konseptualisert og markedsført som «Matskatter fra Norge». Da koronakrisen i fjor traff Norge og nedstengingen av landet var et faktum forsvant mye av inntektsgrunnlaget til de norske lokalmat produsentene. MENY ville derfor strekke ut en hjelpende hånd og lanserte kampanjen #kjøplokalmat.
 
Oppgaven var som følger. Få nordmenn til å ville støtte opp om og kjøpe Matskatter fra Norge, ved å la bøndene selv fortelle om sin situasjon, innspilt på bøndenes egne smarttelefoner.  MENY forpliktet seg i tillegg til å gi 10 prosent av salget tilbake på bunnlinjen til matprodusentene. Og sist, men ikke minst, så skulle MENY demonstrere verdien av stort utvalg og dermed også forskjellen til lavpris.
 
Resultatene lot ikke vente på seg. Kampanjen skapte over 50 medieoppslag, traff over 2,5 millioner i sosiale medier og økte kjennskapen til Matskatt-begrepet fra 16 til 37 prosent i befolkningen. I den fire uker lange kampanjeperioden genererte kampanjen salg av Matskatter for 102 M NOK, og over 10 millioner ble gitt tilbake til bøndene.

mfo-case-karusell-meny

DNB

LOCKDOWN MARKETING – Fra #huninvesterer til #haninformerer

8. mars feiret DNB økonomisk likestillingshistorie med rekordhøyt antall kvinner på aksje- og fondsmarkedet, som følge av #huninvesterer. Men så stengte Norge, og markedsførerne i DNB la i løpet av 24 timer om fra salg til massiv, økonomisk folkeopplysning.

Gjennom året har DNB gått headon på utfordringer pandemien har gitt; digitalisert festivaler for å støtte norsk kulturliv, lagd reiseportal og gitt bort reisegavekort til personkundene for å løfte reiselivsbedriftene, utdannet skolebarn i hjemmeskole, markedsført lokal verdiskaping og satt et NB! om unges mentale helse. Og ikke minst, sikret at alle fortsatt investerer - i fremtiden. På MFO Case får du høre mer om hvordan markedsavdelingen løste sitt utvidede samfunnsansvar og samtidig leverte på kommersielle mål.

mfo-case-karusell-dnb

Tekna

Fagorganiseringen blant norske arbeidstakere har ligget stabilt de siste 10-15  årene. I ett marked preget av stor ulikhet i organisasjonsgraden mellom de som jobber i privat og offentlig sektor har Tekna en ambisjon om å vokse videre som forening og bli 100 000 medlemmer i 2024. For å lykkes med dette var det viktig å kjenne til driverne for medlemskap i en meget sammensatt målgruppe. Ett omfattende analyse arbeid avkreftet en av de viktigste hypotesene Tekna hadde jobbet etter i merkevarebyggingen gjennom flere år. Det ga rom for å snakke om den moderne fagforeningen og hvilken plass den har i arbeidstakernes liv. Vridningen i merkevarebyggingen bidro til økt medlemsvekst, at flere medlemmer tok aktivt i bruk medlemsfordelene, rekordlavt frafall og ett Tekna som var synlig i samfunnsdebatten.

mfo-case-karusell-tekna

Posten

Fra: Tradisjon Til: Innovasjon 
Posten forandrer seg fordi folk forandrer seg. Tradisjoner står for fall, og innovasjoner kommer til. Det er klart det gjør litt vondt for noen når posten plutselig skal leveres annenhver dag – og frimerker ikke lenger bare er vakre, små kunstverk, men også digitale koder som med et klikk kan kjøpes på nett. Men det som er litt vanskelig for noen, er en velkommen forenkling av hverdagen for andre. Vi kan sende pakker fra vår egen postkasse, og hente det vi handler på nett i døgnåpne pakkebokser over hele landet.

 

De nye løsningene treffer ikke minst de unge; de som ikke har en lang, historisk relasjon til Posten, og som gjerne bruker andre tjenester for å sende og motta pakker. Så hvordan kan et 375 år gammelt selskap fremstå som innovativt og relevant for en ung målgruppe uten å «ta capsen bak-frem» og miste troverdighet? Og ikke minst; hvordan få med interne krefter på en strategi som krever at selve kommunikasjonen også må være innovativ og bryte med den trygge konteksten de har vært vant til å se Posten i?

På MFO Case vil markedsdirektør Monica Solberg røpe hvordan Posten, gjennom strategisk og målrettet markedsføring, har lykkes med å fri til de unge, beholde pallplassen blant Norges mest innovative bedrifter og havne på topp 10-listen på Ipsos´ omdømmemåling i 2020.

mfo-case-karusell-posten

Klarna

Fra kjedelig betalingsløsning til en elsket shoppingtjeneste. 
I et marked preget av massiv konkurranse og tradisjonell kommunikasjon har Klarna klart å skille seg ut ved gå egne veier. For å bryte gjennom støyen og gjøre seg relevante for målgruppen har det vært viktig å tenke nytt og utradisjonelt. Popkultur, fame og underholdning ble en viktig del av strategien. Klarna var på listen over brand med sterkest fremgang i Norge i 2020 og har hatt en eventyrlig vekst.
 
Markedsdirektør i Klarna Thomas Elvestad, kommer for å fortelle hvordan Klarna har reposisjonert seg fra en kjedelig betalingsløsning til en elsket shoppingtjeneste og netthandelseksperten i Norge.

mfo-case-karusell-asan-1

Asan

Ta vare på intimiteten!
Asan er en velkjent merkevare i Norge, og er markedsleder innenfor intimvask i dagligvare. Intimvaskmarkedet er preget av stadig økende konkurranse, kanalglidning og liten grad av kundelojalitet spesielt i den yngre målgruppen. Som merkevare er Asan opptatt av å bidra til positivt kroppsfokus og økt selvtillit. 

'Vi ønsket å skape et engasjement rundt Asan , og gjøre noe som virkelig betydde noe for de unge. Dagens unge har vokst opp med internett og porno et tasteklikk unna. Porno for mange blitt den viktigste arenaen for å lære om seksualitet. Dette kan skape et forvrengt virkelighetsbilde og et skyhøyt forventningspress. Med Asan® lanserte vi en kampanje med mål om å bidra til å senke forventningspresset og utvide forståelsen av hva intimitet er. Vi laget vår egen seksualundervisning gjennom å lansere en film med fokus på intimitet, og som viser det pornoen utelater.'
 
Hør hele historien til Ta vare på intimiteten, og hvordan de gjennom et strategisk PR løp og veloverveide markedskanaler skapte en kampanje som har blitt en av deres mest effektive noensinne.
 
Cecilie er Markedssjef i Karo Pharma, et selskap med en bred portefølje av legemidler, helse- og livsstilsprodukter. Hun er siviløkonom og har bred erfaring innen salg og markedsføring fra selskaper som LEGO, Dermanor og Weifa. Cecilie har en ekte lidenskap for innsiktsdrevet merkevarebygging og verdiskapende konsepter.  Hun er opptatt av å formidle merkevarens verdier på en måte som betyr noe for målgruppen.

mfo-case-karusell-asan

Dr. Dropin

Dr.Dropin ble startet sommeren 2017 og er et privat helsetilbud som tilbyr de fleste legetjenester til fast pris og med kort ventetid. De har nå 19 klinikker fordelt utover de største byene i Norge og har så langt behandlet mer enn 150.000 pasienter.

Som aktør innen for legebransjen har Dr.Dropin noen store kommunikasjonsbarrierer; Dr.Dropin kan og vil ikke bidra til å skape helseangst i samfunnet og da heller ikke skape et direkte behov for legetjenester gjennom kommunikasjon. Konkurransen er tøff med den trygge og vante fastlegeordningen på en side og mastodontene Aleris og Volvat på den andre siden. Som en del av Askeladden har Dr.Dropin hårete vekstmål, og som en ny, og for de fleste uprøvd, aktør i markedet må Dr.Dropin sikre vekst ved å spille smart på alle strengene.

Marketingteamet til Askeladden & Co brenner for forretningsverdi og kost/nytte-vurderinger, og det er med utgangspunkt i dette at Anette og Tim vil ta oss gjennom hvordan Dr.Dropin vurderer, planlegger, gjennomfører og evaluerer markedsføringsinitiativene sine. De vil blant annet snakke om kanalvalg, balansen mellom langsiktige og kortsiktige initiativ, og hvordan de har kommet unna med et marginalt produksjonsbudsjett og fortsatt fått uforholdsmessig godt betalt. I tillegg vil de dele sine erfaringer rundt hvordan man kan lykkes med en fullskala in-housestrategi og hvorfor etterrettelighet både er en fallgruve og en fantastisk mulighet dersom du jobber med marketing i dag.

Anette Kunst Wergeland er Marketing Manager i Askeladden & Co, hvor hun blant annet innehar rollen som markedssjef i Dr.Dropin. Før hun ble en del av Askeladden & Co i 2020 jobbet hun åtte år i mediebyrået Mediacom. Tim Nilo er partner i Askeladden & Co og har sammen med resten av marketingteamet ansvaret for markedsføringen og merkevarene til Askeladdens så langt fjorten lanserte selskaper. Tidligere har han jobbet en årrekke i Facebook i både inn- og utland, hatt rollen som byråleder i mediebyrået Zenith og vært involvert i flere start-ups og vekstselskaper som influencer marketing-plattformen Inzpire.me og netthandelskonsernet Brandsdal Group.

mfo-case-karusell-drdropin

Årets program

11.00 – 11.05: Velkommen til MFO Case 2021

11.05 – 11.25: Klarna

11.25 – 11.45: Asan

Pause (5 min)

11.50 – 12.10: Posten

12.10 – 12.30: Dr. Dropin

Pause (10 min)

12.40 – 13.00: Tekna

13.00 - 13.20: Meny

Pause (5 min)

13.25 – 13.45: DNB

13.45 – 14.15: Kåring av Årets Markedsfører 

Takk for i dag!

 

Vi gjør oppmerksom på at eventet er live og tidene kan avvike noe.

 

Grunnet gjeldene restriksjoner vil MFO CASE 2021 kun være mulig å delta på digitalt.  

Hva innebærer digital deltakelse? 
Du vil motta link til streamen i forkant av arrangementet og opptak av foredragene vil også være eksklusivt tilgjengelig for alle deltakere i etterkant. 

MFO CASE tidligere år: