
Kjære lesere!
Før vi dykker inn i julemagien, vil vi takke dere alle for at dere har fulgt oss gjennom året. Vi håper innholdet vårt har vært nyttig, og at det har gitt dere en bedre forståelse av verden innen datainnsamling og markedsundersøkelser. Vi gleder oss til å fortsette å inspirere og lære sammen med dere i det kommende året.
I årets siste utgave av Alt du vil vite oppsummerer vi kort noen av våre beste tips for deg som skal i gang med markedsundersøkelser. Vi deler også litt juleglede gjennom lettbente julestatistikker – kanskje du finner inspirasjon til årets julequiz? Som en ekstra gave fra oss til deg, får du tilgang til Know your Christmas – et unikt innblikk i julevaner fra 15 europeiske land. 🎁
God fredag – og ha en nydelig førjulstid!
La oss nå ta en kort oppsummering av noen av våre beste tips for deg som skal i gang med markedsundersøkelser. Disse tipsene vil ikke bare hjelpe deg med å navigere gjennom prosessen, men også sikre at du får mest mulig ut av innsamlet informasjon.
.png?width=850&height=212&name=Group%201203%20(9).png)
Høy datakvalitet starter med et godt panel. Ved å velge en leverandør med tilgang til et kvalitetspanel, sikrer du deg pålitelige og representative data.
Velg derfor en dataleverandør som har tilgang på et panel som er:
- Tilstrekkelig stort med nødvendig kapasitet
- Representativt
- Ikke tillater selvrekruttering
- Har gode systemer og rutiner for å oppdage og redusere fusk og duplikater
.png?width=3355&height=837&name=Group%201203%20(11).png)
Ved å gi et godt førsteinntrykk og tenke på brukeropplevelsen, er du allerede på vei til en god start for å sikre kvalitet i svarene dine. I tillegg er det viktig å huske på:
- Utform gode spørsmål med tydelig og enkelt språk
- Bruk enkle og korte spørsmålsformuleringer for å unngå misforståelser. Husk å skrive til “hvermannsen”.
- Unngå ledende spørsmål og ikke tving frem svar
- Hold spørreskjemaet kort
.png?width=3355&height=837&name=Group%201203%20(10).png)
Vi har samlet noen helt ferske julestatistikker blant den norske befolkningen som vi håper vil bringe smilene frem og sette den rette julestemningen. Følg oss også på Instagram for å få mer lettbeint statistikk og morsomme konkurranser helt frem til juleaften.

🎄 14 % av befolkningen går rundt juletreet. Det er flest i Oslo (20 %) som går rundt juletreet, og færrest i Nord-Norge (8 %).
🤶 27 % av befolkningen henger opp julegardiner til jul
🎵 83 % av befolkningen hører på julemusikk. 25 % av befolkningen starter å høre på julemusikk i november, mens 71 % starter i desember. 1 % hører på julemusikk hele året.
⛪ 19 % av befolkningen går i kirken på julaften.
🎅 48 % har kledd seg ut og vært julenisse for barn på julaften. 57 % av disse liker det, og 10 % liker det ikke. 33 % er nøytrale. Flere menn (59 %) enn kvinner (36 %) har kledd seg ut og vært julenisse for barn på julaften, men det er flere kvinner (65 %) enn menn (53 %) som liker det.
🌟 24 % av befolkningen har julepysj. Det er flest i alderen 15-29 år som har julepysj, og færrest i alderen 60+ (8 %).
🕴 49 % av ansatte i en bedrift skal på julebord med jobben i år. Av disse mener 25 % at det er innafor å flørte med kollegaer på julebordet. 63 % mener det ikke er greit å flørte på julebordet.
🎁 21 % av befolkningen er vanligvis tidlig ute med å handle julegaver, 52 % i passe god tid og 21 % er vanligvis sent ute.
🔥 3 % pynter juletreet med levende lys. Det er flest på Sørlandet som pynter juletreet med levende lys (5 %).
🐖 30 % lager flere enn én type middag på julaften.
🍪 14 % av befolkningen baker 7 slag til jul. Det er flest i alderen 15-29.
🎄 66 % pynter juletreet med pynt som barna deres har laget.

🎬 Hvilke av følgende filmer regnes som julefilm av befolkningen?
Love Actually: 64 % mener Love Actually er en julefilm.
Ringenes Herre: 8 % mener Ringenes herre er en julefilm. Det er flest i alderen 30 – 39 år (15 %)
Die Hard: 31 % mener Die Hard er en julefilm. Det er flere menn (39 %) enn kvinner (23 %) som mener Die Hard er en julefilm. Det er færrest i alderen 60+ (5 %) som mener Die Hard er en julefilm.
Legenden om Narnia: 31 % mener Legenden om Narnia er en julefilm, 53 % mener det ikke er en julefilm, og 17 % vet ikke eller kjenner ikke til. Det er flest i alderen 30-39 år (40 %) som mener Legenden om Narnia er en julefilm.
Bridget Jones`s Diary: 13 % mener det er en julefilm.
Harry Potter: 22 % mener Harry Potter er en julefilm. Det er flere kvinner (25 %) enn menn (20 %), og flest i alderen 30-39 år (44 %).
Hjemme Alene: 88 % mener Hjemme Alene er en julefilm. Det er færrest i alderen 60 + (72 %) som mener Hjemme Alene er en julefilm.
.png?width=1000&height=249&name=Group%201203%20(8).png)
Vi utforsker julestemningen blant våre mange panelmedlemmer i 15 europeiske land.
Vi er igjen glade for å gi deg tilgang til "Know your Christmas", en spesialutgave av Norstat Quarterly Data. 🎁 Målet vårt er å spre juleglede ved å gi deg verdifulle data på en enkel måte gjennom et dashbord som lar deg sammenligne data fra ulike deler av Europa.
Bruk informasjonen til å lage en quiz for venner og familie eller del morsomme fakta. Mulighetene er mange, og vi overlater kreativiteten til deg. Vi håper dette legger til litt ekstra glede i julefeiringen din! 🎄
Få tilgang til "Know your Christmas" her
Har du behov for data eller ønsker å ta en prat?
Ta gjerne kontakt med Salg og markedssjef Natalie Melleby
Ikke medlem i MFO?
Les mer om medlemskap her


