Aktuelt

    Opplevelsesmarkedsføring: Statistikk, trender og inspirasjon!

    10. juni 2022

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen,
    med ønske om en riktig god helg!

    Group 235

     

    God fredag!

    Sommeren er rett rundt hjørnet og det betyr også, for veldig mange, nye opplevelser! Man tar gjerne fri, mange skal reise og bevegelsen i befolkningen er generelt høyere enn ellers.

    Opplevelsesmarkedsføring, eller erfaringsbasert markedsføring om du vil, egner seg kanskje ekstra godt på sommeren siden det handler om å skape minneverdige og unike opplevelser for eksisterende og potensielle kunder. Sjelden har man bedre forutsetninger for nettopp dette enn når forbrukeren har mer tid, er mindre stresset og forhåpentligvis i godt humør: kort sagt i feriemodus!

    Etter pandemien har det dessuten dukket opp enda flere nye samlingspunkter, festivaler og andre årsaker til å samle mennesker. Dersom en merkevare faktisk er skaperen av samlingspunktet eller tilstede for å eksponere seg til deltakere der, kaller man ofte dette for eventmarkedsføring. 

    Men innen opplevelsesmarkedsføring finnes det mange flere muligheter enn bare event - og det skal vi ta en titt på i dagens Faglig Fredag. Tiden for å skape minneverdige opplevelser rundt merkevaren din er nå, så la oss komme i gang!

    Skjermbilde 2022-06-10 kl. 10.59.28 


     

    Hva er opplevelsesmarkedsføring? .. Og hva er det ikke?

    Opplevelsesmarkedsføring er prosessen der en merkevare skaper en situasjon som gjør det mulig for forbrukere å ikke bare kjøpe produkter eller tjenester fra deg, men å faktisk oppleve merkevaren din. 

    Målet er å skape emosjonelle forbindelser mellom merkevaren og forbrukeren gjennom minneverdige og unike opplevelser. Slike forbindelser er effektive både for å vinne nye kunder, beholde nåværende kunder og skape lojale, langsiktige merkevareambassadører. 

    I denne artikkelen fra Hopin får du en god forklaring: Experiential Marketing: What It Is, Why It Matters, and How It's Changing

    Merk: opplevelsesmarkedsføring er ikke det samme som eventmarkedsføring eller influencer-markedsføring, selv om det kan inkludere elementer fra begge praksiser.

    Opplevelsesmarkedsføring er bygget rundt en langsiktig strategi for å engasjere et publikum gjennom interaktive merkevareopplevelser, fremfor et enkelt stunt. Selv om det ofte inkluderer arrangementer, er det på ingen måte begrenset til arrangementer.



    I denne TED-talken med Layne Braunstein,Chief Creative Officer hos Fake Love, beskriver han
    hvordan man holder oppmerksomheten ved hjelp av unike, live og interaktive opplevelser. Layne er en prisvinnende kreativ og fremtidsforsker, kjent for sitt fokus på eksperimentell design og post-digital historiefortelling.

    Experiential marketing


     

    Statistikk og trender:  

    Denne uken publiserte Hubspot en nyttig artikkel vedrørende opplevelsesmarkedsføring: Will Brands Boost Investment in Experiential Marketing in 2022?

    I denne artikkelen fra Finances Online får du masse nyttig statistikk tilknyttet dagens tema: 89 Experiential Marketing Statistics You Must Learn: 2021/2022 Consumer Preferences & Industry Data


    Statistikk

    Og i denne artikkelen fra samme side kan du lese om trendene innen opplevelsesmarkedsføring for inneværende og neste år. Artikkelen har også nyttig statistikk og gode eksempler for de ulike trendene: 12 Experiential Marketing Trends for 2022/2023: Top Predictions You Should Know. Under får du en sneak peak: 

    Statistics


    Og før vi runder av skal vi selvfølgelig ta med noen...

    Kule eksempler: 

    I 2019 feiret Tinder World Pride med en 30 fots Rainbow Slide i New York City. For hver person som suste ned "Pride Slide", donerte Tinder $10 til arbeidet med å vedta likestillingsloven.

    Den 30 fot lange turen var ment å representere "de 30 amerikanske statene som fortsatt ikke beskytter LHBTQ-samfunnet mot diskriminering," sa selskapet i en uttalelse. På bunnen av sklien ble publikum oppfordret til å "slide in the senators DMs".



    Facebook sin "That Close"-kampanje hadde som formål å promotere Messenger som en universell måte for folk å'connecte'. For å bringe dette konseptet ut i livet, designet de en intim virtuell opplevelse som naturlig trakk folk til meldingstjenesten deres.


    Facebook arrangerte en musikalsk begivenhet med DJ Steve Aoki og Blink 182s Travis Barker. Utøverne tok opp en konsert i Aokis hjem, og opptaket ble deretter gjort tilgjengelig for folk å se med vennene sine på videochat via Instagram, Messenger eller Facebook Watch.

    Facebook that close

     

    Oldie but goodie! For å promotere utgivelsen av den voksen-animerte komedien ‘Sausage Party’ slo skuespilleren og manusforfatteren Seth Rogen seg sammen med et supermarked i NYC for å skremme intetanende shoppere. I tråd med filmens tema la de ut rappkjefta animatronisk mat rundt i butikken og overrasket forbigående. Rogen selv satt bak kulissene og ga liv til hvert produkt i sanntid, så opplevelsen ble interaktiv. Se den festlige snutten her. 

    sausage party


    Helt til slutt: 

    Neste torsdag har vi gleden av å invitere alle MFO-medlemmer til
    MFO Sommerfest på Brød & Sirkus! 🍹✨

    Bli med på bransjequiz med Hasse Hope som quizmaster. Ta med deg teamet ditt, en kollega eller en bransjevenn og bli med på en morsom sommerkveld med andre markedsførere!


    Vi griller deilige burgere
    til alle som har bestilt og det selvfølgelig være gode priser i baren!🍹
    Varmt velkommen til en sosial og morsom bransjekveld! Les mer og meld deg på her. 


    Bransjequiz nyhetsbrev

    God helg!

    Ikke medlem av MFO? 

    Her finner du de arrangementene du kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.