Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

85% foretrekker dette på webinar!

13. mai 2022

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen,
med ønske om en riktig god helg!

Group 235

 

God fredag!

I denne ukens faglig fredag skal vi ta for oss webinar - hvordan gjennomføre med suksess? Og hvem bedre å spørre om dette enn vår samarbeidspartner på streaming Captio, som har massiv erfaring med webinarer. 

øystein-1

 

Hvorfor skal folk lytte til deg? Når har de tid? Og hvor mye tid er de villige til å bruke? Dette er spørsmål du bør stille deg selv når du inviterer til et webinar.

Daglig leder i Captio, Øystein Sæthre, har bakgrunn fra TV2, Try og Dagbladet TV. Han deler sine erfaringer på hva som gir deg best oppslutning når du skal dele ditt innhold. 

Når har folk tid?

«Primetime» er et kjent begrep. Mellom klokken 20.00 og 22.00 har amerikanerne sagt at flest mennesker benker seg for å se på TV. I min tid i Dagbladet TV var det størst trafikk rundt klokken 08.00 da folk kom på jobb, rundt lunsj klokken 12.00, ved arbeidsdagens slutt i 16-tiden og etter klokken 21.00 på kvelden. Liten tvil om når du ville få flest «klikk» og til hvilken tid det lønte seg å slippe en god viral video.

Webinar følger en litt annen «primetime». Flere webinarplatformer som blant annet BigMarker, har «tracket» folks vaner og til hvilken tid du når flest mulig.

Midten er best. Det vil si onsdag. Tirsdag og torsdag er også gode dager. Styr unna mandag og fredag. Det er de dagene som har lavest deltakelse på webinarene.

Velg timen før og etter klokken 12.00. Et webinar som strømmes mellom klokken 11.00 og 12.00, eller mellom 12.00 og 13.00, har statistisk flest seere. Dette tidspunktet er enten rett før eller etter lunsj, og konkurrerer ikke like mye med møter og jobb aktiviteter som skjer i løpet av dagen.

Hvor lenge ser de?

På seg selv så kjenner man andre. Hvor mye tålmodighet har du når du ser TV eller videoinnhold på nett? Hvis jeg skal se en god fotballkamp så vet jeg at jeg at det tar rundt to timer. Ser jeg en viralvideo på nett, har jeg forventninger om en helt annen lengde. Da jeg jobbet i Dagbladet TV, var det høy «completion rate» på videoer som var mellom 30 og 45 sekunder. 

Et webinar er noe annet...

For at folk skal velge ditt webinar bør det ikke være lenger enn den tiden folk har mulighet til å sette av. I følge BigMarkerforetrekker 44% av deltakerne på webinar en lengde på 45 minutter. 41% sa at de ønsker at de skal være 30 minutter lange. Bare 10% syns 1 time er passe.

Skjermbilde 2022-05-11 kl. 15.24.23

Dette jeg se

For at folk skal komme til butikken i første omgang så må du lokke med noe de blir fristet av. Clickbait kan kanskje høres negativt ut for noen, men det trenger det ikke være. Hva skal være din tittel som gjør at ditt webinar frister andre?

I likhet med en artikkel eller video på Dagbladet.no, så må du finne vinklingen eller sitatet som trigger leseren til å velge akkurat den. Og det er ikke nødvendigvis det du tenker er riktig som er den beste inngangen for å få folk til å stoppe opp.

På dette webinaret tenkte jeg at «Unngå seerflukt» ville trigge flest mulig. Men for å være helt sikker testet jeg 5 ulike titler på 16 kollegaer for se hva de mente fristet dem mest:

CaptioResultatet viste at det altså ikke var min favoritt som trigget flertallet, så jeg endret tittel.


Klikk, lik, kommenter, del

Unikt innhold som vekker følelser og gir konfrontasjoner, skaper reaksjoner.

Sjansen øker for at folk både klikker på det og liker det. Som du kjenner på deg selv, blir du engasjert så kommenterer du. Blir du nysgjerrig så spør du. De beste webinarene forteller du andre om.

Godt innhold er selvsagt det aller viktigste, men det er også digitale hjelpemidler som kan gjøre en forskjell slik at du holder på dine seere.

Muligheten til å chatte eller en avstemning, en såkalt poll, er enkle verktøy som gjør et webinar mer interaktivt og engasjerende. I tillegg forventer deltakerne mulighet for Q&A. Det siste bør forøvrig være en del av den tilmålte tiden til webinaret og ikke i tillegg til. Stalltips: få en av dine egne til å stille det første spørsmålet for å bryte isen og vise andre at det er engasjement der! 

Oppsumert

  • Legg webinaret ditt til midten av uka og midt på dagen.
  • Tenk tabloid. Bruk få ord. Lag ulike titler. Test titlene på kollegaer eller venner for å se hva som frister dem mest. Du vet hva du vil si. Du må bare finne ut hva er det folk vil høre.
  • Bruk digitale hjelpemidler som chat, poll og Q&A. Da blir seerne inkludert og engasjert i ditt webinar!

I denne nyttige artikkelen fra findstack finner  du enda mer nyttig statistikk omhandlende webinar: Den ultimate listen over webinarstatistikker for 2022


Lykke til og god helg! 

Ikke medlem av MFO? 

Her finner du de arrangementene du kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.