Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Growth Hacking 101

17. september 2021

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig-fredag-1



God fredag! 

Denne uken skal det handle om 'Growth Hacking'!

Hva er egentlig Growth Hacking?

Om du ikke har helt koll på begrepet er du trolig ikke alene, det favner bredt og har mange ulike definisjoner. Veksthacking er en strukturert og datadrevet tilnærming til å finne smartere og mer effektive måter å drive vekst på. Eksperimentering, testing og analyse er kjernen i Growth Hacking-metodikken.

Ved bruk av metodikken vil du oppdage alternativer til tradisjonelle måter å utføre oppgaver på, men med forbedret effektivitet og ytelse. Formelen for suksess med veksthacking baserer seg på kontinuerlig testing og optimalisering.

Målet er å dokumentere all læring du har tilegnet deg i løpet av en prosess og benytte denne i dine neste prosjekter slik at du ikke gjør de samme feilene igjen.

Ofte benyttes veksthacking gjennom hypermålrettede kampanjer som utføres på mindre tradisjonelle kanaler, som sosiale medier, online og mobil. Tradisjonelle medier (radio, trykk og TV) kan fremdeles kan være en del av ligningen, men er ofte ikke tilgjengelig for alle markedsføringsbudsjetter. Dette betyr ikke at store merkevarer med betydelige budsjetter ikke kan eller bør veksthacke, men snarere at veksthacking har skapt større muligheter for merkevarebygging og vekst for små og mellomstore bedrifter. 

Historien bak

Begrepet sprang ut fra Silicon Valley's Start-Up miljø hvor gründere med begrensede markedsføringsbudsjetter måtte finne innovative måter å vokse raskt på, til en minimal kostnad.

Sean Ellis, skaperen av metodikken og grunnlegger av GrowthHackers.com (også referert til som Gudfaren av Growth Hacking), definerer selv Growth Hacking som "en pro-vekst-utvikling av markedsføring". Med andre ord er SEO, e -post, sosiale medier og egentlig all digital annonsering til slutt bare verktøy for en veksthacker. Merverdien av handlingene ligger først og fremst ved å bruke dem på en kreativ måte. Sean er også forfatteren bak bestselgeren Hacking Growth

Metodikken

Essensen ligger i å teste mange forskjellige tilnærminger til du finner målgruppens foretrukne kjøpsreise:

  • Sette hypoteser, prioritere og teste innovative vekststrategier for bedriften
  • Kontinuerlig analysere, teste og optimalisere for å se hva som fungerer

Målet er å optimalisere og skalere all aktivitet maksimalt ved å måle og benchmarke bedriftens viktigste nøkkeltall.

"Som Growth Hacker bør hver strategi du utfører, hvert verktøy du implementerer og hver teknikk du utvikler være underordnet ditt ønske om vekst." - Sean Ellis

Sean's erfaring med vekst og markedsføring startet hos LogMeIn og Uproar, og senere hos Dropbox og Eventbrite. Ifølge Sean er det tre stadier av vekst - å bestemme produkt/markedstilpasning, stable oddsene og skalere veksten. I dette opptaket fra en konferanse i Sydney går han igjennom disse tre stegene:

Sean ellis growth  hacking
Foretrekker du faget servert på norsk og rett i øret? Da kan du sjekke ut denne episoden av Markedsføringspodden: Growth Hacking med Lars Bratsberg. Lars Bratsberg, tidligere Google-topp startet Growth Tribe Norge i 2015; en teknikk og et verktøy for å identifisere og skape vekst i bedrifter. 

I denne artikkelen fra Digital Opptur får du også Lars' sine 5 beste prinsipper og verktøy for Growth Hacking. 

Hubspot sin artikkel: The Growth Hacking Playbook: Your Ultimate List of Growth Hack Resources gir deg fem hovedpilarer innen veksthacking: 

1. Evaluer nåværende markedsføringstiltak. Gjør en grunning vurdering av kildene til potensielle kunder, trafikk og sidevisninger og finn ut hvilke kanaler som fungerer for deg.

2. Sett deg oppnåelige mål. Bestem hvor du vil forbedre disse tallene, og begynn å tenke på hvordan du kan gjøre det.

3. Planlegg eksperimenter for å teste hypotesene dine. Kom med to, tre, fire eller tolv måter å teste teoriene dine på, og hvordan du kan nå dine mål.

4. La eksperimentene løpe til resultatene er statistisk signifikante. Du kan også fortsette å optimalisere til du når dine mål.

5. Dokumenter de vinnende resultatene og del dem med teamet ditt. Growth Hacking handler om å forbedre det du allerede har. Hvis du finner en taktikk som endrer spillet, spre ordet!

Men, går det egentlig an å jobbe proaktivt med reaktiv markedsføring? I følge det kreative byrået Dont Panic kan man det: How a Reactive Strategy Can Elevate Your Advertising Efforts

Det er også en annen viktig modell innen veksthacking, nemlig 'The Pirate Funnel', også kalt AAARRR-rammeverket. Den brukes av nesten alle veksthackere som hovedmodell for å finne flaskehalsen og blir sett på som en viktig veksthackerferdighet å mestre.  

'The Pirate Funnel' er et rammeverk for å stykke opp et selskap i biter og vise deg hvor du skal fokusere oppmerksomheten din. Trakten er utviklet av Dave McClure og kalles Pirate Funnel fordi de første bokstavene angir AAARRR (Awareness, Acquisition, Activation, Retention, Revenue, Referral):

Bevissthet - Hvor mange mennesker når du?
Anskaffelse - Hvor mange mennesker besøker nettstedet ditt?
Aktivering - Hvor mange tar det første viktige skrittet? (F.eks. Registrer deg, installer en app eller legger ut den første kommentaren)
Beholde - Hvor mange mennesker kommer tilbake for andre/tredje/tiende gang?
Inntekt - Hvor mange begynner å betale? Og hvor mye betaler de?
Anbefaling - Hvor mange nye kunder gir dine eksisterende kunder deg? 

I denne artikkelen får du hele rammeverket forklart steg for steg:

What is the Pirate Funnel (AAARRR framework) and how to apply it in 5 quick steps?

Og apropos smarte hacks! Visste du at du kan bestille opptak av alle våre gjennomførte kurs, slik at du kan se de akkurat når det passer for deg? Nå har vi samlet alle kursene du kan bestille i dag på ett sted Sjekk ut vår verktøykasse og bli en bedre markedsfører i dag. Riktig god helg!

Verktøykassa png

Vi minner også om at det finnes en rekke spennende foredrag på MFO Innsikt! 

MFO innsikt ny


Logg deg inn på MFO Innsikt her!

-

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.