Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Reaktiv markedsføring/ Real-Time Marketing!

10. september 2021

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig-fredag-1

finn-no-flytte-fra-gutterommet


God fredag!

Denne uken så vi en festlig variant av reaktiv markedsføring, nemlig Instagram-stuntet til Finn.no som florerte i sosiale medier på onsdag. 

På Kampanje.com kunne vi lese at det var byrået Morgenstern står bak det lille reklame-sparket til politikerne som hadde «glemt» å melde flytting fra gutterommet.

Reklameplakaten er ikke egentlig montert foran Stortinget, men skulle monteres et steinkast unna, på Lille Grensen i Oslo, onsdag ettermiddag.

Finns markedssjef Hanne Lill Johnsen sier også til Kampanje at det i utgangspunktet ikke hadde noen planer om å lage noen kampanje før valget.

I den grad det ligger en strategi bak dette, så er det at vi tror på å bevege seg raskt når det kommer en god idé. Og så synes vi jo det er en fin mulighet til å tipse om at du finner bolig til leie hos oss. Les hele saken til Kampanje her!

Reaktiv markedsføring/sanntidsmarkedsføring eller real-time marketing om du vil, refererer til kampanjer, annonser eller innlegg på sosiale medier som er responsive og relativt uventede eller plutselige. Altså det motsatte av den tradisjonelle proaktive markedsføringsstrategien der man planlegger for å skape relevante budskap som skal slippes til et planlagt tidspunkt. 

Fremveksten av sosiale medier kombinert med et behov for umiddelbarhet har gått sammen for å skape nye typer markedsføring som benytter dagens hendelser for å gå viralt og oppnå en bredere rekkevidde. Hva er det som gjør at sanntigsmarkedsføring kan lykkes med dette? I denne artikkelen fra WAM får du alle detaljene: 10 Keys to Understanding Real Time Marketing

Her får du et par gode eksempler på reaktiv markedsføring du kan la deg inspirere av:

Som dette eksempelet hvor IKEA virkelig lykkes i å holde seg nøytral og sette produktet i sentrum av oppmerksomheten.

IKEA campaign

Det var IKEA Hellas som lirte av seg denne festlige reaksjonen på den amerikanske senatoren Bernie Saunders unike blikk på innvielsen av Joe Biden tilbake i januar 2021.

Politikeren ble en umiddelbar meme med votter og sammenleggbar stol, og dukket opp i alle slags bilder fra The Simpsons sofa til Game of Thrones-stolen. Sammen med det lokale byrået Ogilvy skapte IKEA innen 24 timer etter arrangementet en enkel, effektiv ‘annonse’ som kobler varene til sin egen samling - og til en rabattpris også!

“Bernie Sanders’ enkle og praktiske innvielseslook ble en øyeblikkelig meme. Og siden IKEA er den enkle og praktiske eksperten, var dette en perfekt mulighet til å lage en merkevare-meme om hvordan du får Bernie-looken med to enkle trinn” skriver Ogilvy på nettstedet sitt

Eller hva med denne? Bruddet mellom Hollywood-stjernene Angelina Jolie og Brad Pitt ble en stor snakkis når kunngjøringen kom den 21. september i 2016.

Norwegian campaign

Allerede dagen etter lanserte flyselskapet annonser med teksten «Brad er singel» og fokus på pristilbudet, med direkterute én vei fra Oslo/London-Los Angeles. Annonsen ble blant annet rykket inn som en helside i VG og fikk massiv oppmerksomhet! Les historien bak kampanjen her

Og vi kan jo ikke glemme denne snakkisen fra 2019. I et intervju med TV2 fortalte en frustrert Christian Tybring-Gjedde (FrP) at han er oppgitt over at Oslo kommune fjerner parkeringsplasser til fordel for sykkelfelt. Han eksemplifiserte med følgende scenario: hva hvis man kjøper en svær vase på Glasmagasinet? Skal man da sykle den hjem? Ettersom Foodora leverer mat med sykkelbud, ønsket de å slå et slag for syklistene. 

foodora campaign

Dagen etter svarte Foodora med en utendørsplakat 100 meter unna boligen til Tybring-Gjedde, der de fortalte at dei nå tilbyr levering av svære vaser fra Glasmagasinet til Gyldenløves gate, der Tybring-Gjedde bor. En liten disclaimer forteller at dette kun gjelder stortingsrepresentanter som er bosatt på Frogner. Bilde av utendørsplakaten ble publisert på Foodoras Facebook-side.

En siste artighet før vi beveger oss videre. I 2017 kunngjorde Faye Dunaway feil vinner av den ettertraktede prisen for 'Best Picture' på Oscar-utdelingen. Den resulterende mediestormen, både på og av nett var vanskelig å gå glipp av, i likhet med dette utmerkede reaktive innholdet fra Specsavers.

specsavers campaign

Men, går det egentlig an å jobbe proaktivt med reaktiv markedsføring? I følge det kreative byrået Dont Panic kan man det: How a Reactive Strategy Can Elevate Your Advertising Efforts


Her får du en 6 punkts sjekkliste for reaktiv markedsføring:

1: Planlegg, men vær fleksibel
Vit hva målgruppene dine snakker om og hva som betyr mest for dem. Når du har fått tilstrekkelig innsikt i målgruppens interesser kan du identifisere hvilke type hendelser som er best egnet for merkevaren din å engasjere seg i. Men husk å være fleksibel. Ikke gå glipp av en mulighet fordi du ikke forventet det uventede.

2: Opprett tilkoblingen
Se etter en eksisterende forbindelse som kan opprettes mellom merkevaren din og den aktuelle hendelsen. Har du tidligere kommentert dette eller en lignende hendelse? I så fall, jobb videre med den eksisterende samtalen. Hvis ikke, ta en titt på hvordan andre har gjort det, og lær av dem. 

3: Bygg det kreative
Følg din grafiske profil og retningslinjer og sørg for at reklamen gjenspeiler dine merkevareverdier. Tenk på hvordan det kreative, det være seg et bilde, gif, tweet eller en video kan tilpasses hendelsen og engasjere det målgruppen. 

4: Velg riktig øyeblikk
Sørg for å nå ut til rett tidspunkt. Ikke kast bort muligheten din ved å forhaste deg for å være aller først. Noen ganger er subtilitet mer effektivt enn å være aller først.

5: Forsterk meldingen
Vær klar til å forsterke og underbygge meldingen. Velg ut gullkornene blant innholdet ditt og sørg for få det ut til massene. Blir stuntet en snakkis og går viralt har man en unik mulighet til å nå bredt!

6: Overvåk og mål effekten
Husk å overvåk kampanjen din etter at du har distribuert den. Det kan hende at innlegget ditt forårsaker en negativ reaksjon, og da bør man være tilgjengelig med en respons. Det kan også hende kampanjen genererer ros og da bør man svare målgruppen med en hyggelig respons. Mål effekten for å se hva som fungerte og hva som ikke fungerte. Dette vil gi uvurderlige lærdommer for den neste kampanjen!

Og her får du servert 5 Strategies for Success with Real Time Marketing fra Oktopost. 

Sosiale medier er en essensiell del av denne typen markedsføringsstunt! Terskelen for å 'hive seg rundt' og få produsert og distribuert innhold raskt er lav og rekkevidden potensielt enorm dersom man treffer riktig. 

Vi minner om at vi denne høsten kjører en kursserie innen performance i sosiale medier:

mfo-kurs-performance-i-some-2
 

Les mer og meld deg på kursene 

Vi minner også om at det finnes en rekke spennende foredrag på MFO Innsikt! 

God helg!

MFO innsikt ny


Logg deg inn på MFO Innsikt her!

-

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.