Aktuelt

    Faglig Fredag 3. september

    3. september 2021

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    faglig-fredag-1

    God fredag!


    Denne ukens Faglig Fredag skal vi titte innom rapporter og har tatt med oss noen spennende artikler, spesielt relevant for deg som jobber med B2B. 

    Vurdert å bruke TikTok i miksen, men usikker på om det er egnet for din B2B-bedrift?
    I denne artikkelen fra Contently får du noen tips til hva du bør tenke på: How B2B Brands Can Use TikTok Without Ruining It

    Skjermbilde 2021-09-02 kl- 15-44-08

     

    Ikke så dumt i følge funn fra Kantars andre årlige Media Reactions undersøkelse blant markedsførere og forbrukere. Antallet forbrukere som ble eksponert for annonser på TikTok har nemlig nesten doblet seg fra 19% i fjor til 37% i år!

    TikTok stakk også av med plassen som det mest innovative stedet for annonser blant markedsførere og tilliten blant gruppen doblet seg mot fjoråret.
    TikTok henger dog fremdeles bak de mer etablerte konkurrenter som YouTube, Google og Facebook, som blir sett på som mer pålitelige, men mindre innovative. Du kan laste ned rapporten gratis her.

    Minner om at vi skal ha et performance-kurs for TikTok den 3. november.
    Les mer her

     

    Vår samarbeidspartner Salesforce har også nylig publisert en rapport, nemlig den den syvende versjonen av State of Marketing Report. 

    Rapporten er basert på en undersøkelse blant over 8.200 markedsførere i 37 land og gir et øyeblikksbilde av hvordan strategiske prioriteringer, utfordringer, taktikk og teknologi endrer seg på bakgrunn av økonomiske og sosiale endringer.

    Skjermbilde 2021-09-02 kl- 14-46-54-1

    Og apropos rapporter, i tett samarbeid med Inbound arrangerte vi høst 2020 Norges største undersøkelse for B2B-markedsføring! 

    Målet med undersøkelsen var å gi dere som jobber B2B verdifull innsikt og kompetanse dere kan benytte i deres markedsarbeid. Les mer om bakgrunnen for undersøkelsen her. Hele 700 norske B2B-bedrifter har svart på undersøkelsen.

    Last ned og les hele rapporten eller se webinaret hvor Inbound la frem resultatene, her!

    bransjerapport b2b denne

    Inbound har en rekke nyttig innhold for deg som jobber B2B på sin blogg og publiserte nylig en spennende episode av Inboundpodden verdt å sjekke ut: Slik får vi kundene til å komme til oss

    B2B-kundereisen er allerede ofte kompleks og med stadig flere automatiseringsverktøy, integrasjoner og API-er er workflow-kombinasjonene uendelige. I denne artikkelen får du noen gode tips for automatisering egnet for B2B: B2B Marketing Automation: 5 Easy Tricks to Nurture, Convert, and Retain Clients

    Og når vi snakker om kundereise, på nett øker antall tilgjengelige valg forbrukeren står ovenfor stadig. I enkelte tilfeller er produktene eller tjenestene som tilbys så like at det tilnærmet blir tilfeldig hvilken tilbyder som stikker av med salget. 
    Spesielt i slike tilfeller kan bruk av kundevurderinger kan være et effektivt virkemiddel for å øke sannsynligheten for at valget faller på deg. 

    Det finnes en rekke muligheter å vise frem sosiale bevis på og bruk av videoanbefalinger blir stadig mer brukt. Siden konseptet har vært på markedet en stund nå, er det også her mange alternativer man kan velge mellom. Denne artikkelen fra TNS tar en titt på noen av de mest relevante verktøyene som er tilgjengelige på markedet: Top 6 Customer Testimonial Tools to Help You Drive B2B Sales

     Skjermbilde 2021-09-03 kl. 11.04.25 

    At LinkedIn er en ypperlig arena for B2B-markedsføring er ikke nytt. I denne artikkelen fra Wordstream får du noen nyttige tips rundt funksjoner på LinkedIn du kanskje ikke har tatt i bruk enda: 10 LinkedIn Company Page Features You Need to Be Using Yesterday. Nederst i samme artikkel finner du også tre gode eksempler på LinkedIn -bedriftssider, samt en kort forklaring på hva som gjør dem bra. Bruk dem som inspirasjon til å utnytte mulighetene som tilbys av disse nye LinkedIn-funksjonene.

    Men, verdt å notere seg er at punkt 1 på listen, nemlig LinkedIn Stories fjernes i slutten av september. LinkedIn forklarer det slik:

    "Vi introduserte Stories i fjor som en morsom og uformell måte å dele raske videooppdateringer. Vi har lært masse. Nå tar vi den læringen for å utvikle Stories-formatet til en ny og bedre videoopplevelse på tvers av plattformen. Vi ønsker å omfavne blandede medier og kreative verktøy for historier på en konsekvent måte på tvers av plattformen vår, samtidig som vi jobber med å integrere den tettere med din profesjonelle identitet.”

    Og apropos LinkedIn, denne høsten kjører vi en kursserie innen performance i sosiale kanaler. Første modul begynner allerede neste uke og tar for seg Snapchat, senere følger Facebook & Instagram, TikTok og LinkedIn.

    mfo-kurs-performance-snapchat-dato

     

    I Norge brukes Snapchat av over 3,3 millioner unike mennesker månedlig.

    Den 8. september kan du delta på MFO-kurs for denne kanalen hvor du får servert best practice, siste nytt, dos and dont's i Snapchat. 

    Performance-kurset lærer deg å treffe de riktige brukerne, til rett tid, med riktig budskap, billigst mulig.

    Les mer og meld deg på kurset her!

      

    mfo-kurs-performance-i-some-2

     

    Vi minner også om at det finnes en rekke spennende foredrag på MFO Innsikt! 

     

    MFO innsikt ny


    Logg deg inn på MFO Innsikt her!

    -

    Ikke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.

     

     

    Av MFO