Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Shoppingfunksjoner i SoMe: siste nytt!

27. august 2021

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig-fredag-1

God fredag! 

Denne uken kjører vi en ny runde med oppdatering innen sosiale medier. 

Snapchat kunngjorde denne uken en ny oppdatering for skanning som vil gi flere måter å bruke Snap-kameraet til å innhente mer informasjon og legge til rette for flere direkte handlinger basert på det du ser.

Dette tar Snapchat ett steg nærmere å gjøre kameraet til en fullverdig visuell søkemotor. For eksempel vil skanning av en persons kropp trekke opp forslag til helkroppslinser. Gjennom app-partnerskap vil skanning av en plante eller en flaske vin vise detaljer om objektet og fra torsdag kan du også få kjøpbare søkeresultater for klær.

Du kan lese mer om funksjonen på Mashable her, eller på Social Media Today her. 

Snapchat ny funksjon


Forrige uke kunne vi lese på Social Media Today at Snapchat har lansert et nytt verktøy likt Google Trends, men spesielt for denne kanalen. Verktøyet heter Snapchat Trends og Snapchat selv forklarer det slik: 

"Snapchat Trends fremhever de mest populære søkeordene som deles med Snapchat-fellesskapet via offentlige historier og 'My story' som har blitt sett av en stor gruppe i tillegg til en søkbar database med begreper. Med denne funksjonen kan Snapchat gi et nytt nivå av innsikt i organiske chatter på Snapchat slik at man får  vite hva samfunnet vårt snakker om og se på populære snaps som eksemplifiserer hvert tema som trender for tiden". Les hele artikkelen på Social Media Today her

Snapchat publiserte også nylig Halloween-guide som tar for seg statistikk og verktøy som kan være nyttige å ta med seg inn i planleggingen av en eventuell Halloween-kampanje. Du kan laste ned hele Snapchat Halloween -guiden her, eller lese Social Media Today's oppsummering her.

Snapchat statistikk

 

mfo-kurs-performance-snapchat-dato

 

I Norge brukes Snapchat av over 3,3 millioner unike mennesker månedlig.

Den 8. september kan du delta på MFO-kurs for denne kanalen hvor du får servert best practice, siste nytt, dos and dont's i Snapchat. 

Performance-kurset lærer deg å treffe de riktige brukerne, til rett tid, med riktig budskap, billigst mulig.

Les mer og meld deg på kurset her!

  

 

Instagram har publisert den tredje utgaven av sitt digitale magasin 'Instagram Insider' som tar for seg nye trender basert på engasjement på plattformen og gir tips og innsikt til strategisk bruk av plattformen. Høstutgaven av Instagram Insider ser på sesongmessige skift blant brukerne og har en munter tone.

I tillegg til et interessant innblikk i de siste trendene gir Insider-magasinene også tilleggsinformasjon om plattformens algoritmer og hva de vil fokusere på fremover.  


Du kan lese en kort oppsummering på Social Media Today her. 

Instagram insider - rapport

Denne uken kunne vi også lese at Instagram nå lanserer  sine nye plasseringer for sponsede produkter til alle selgere.

Merkevarer med produkter til salgs i appen vil nå kunne markedsføre dem i fanen "Shop" markert med "sponset". Les mer om funksjonen på Social Media Today her

 Instagram shop ny funksjon

Hvis man klikker på et sponset produkt kommer man videre til en informasjonsside for produktet der man kan lese og lære mer om varen. Informasjonssiden vil også vise veien til flere produkter fra merkevaren.

Instagram skriver: "Etter en vellykket test lanserer vi annonser på Instagram Shop-fanen globalt for å gjøre det lettere for folk å oppdage og handle fra nye merkevarer når de allerede er i humør til å titte."

Denne uken kunne vi også lese at som en del av det pågående arbeidet med å forbedre interaksjon på og med 'Stories', gjør Instagram nå en endring i måten eksterne koblinger deles i formatet. De nåværende "Sveip opp"-koblingene fjernes og erstattes av de nye link-klistremerkene i stedet. Endringen trår i kraft fra 30. august. 

Instagram ny funksjon sticker

 TikTok utvider forholdet til Shopify for å tilby Shopify-selgere flere måter å markedsføre produktene sine direkte på for publikum i appen.

"Shopify-selgere med en TikTok For Business-konto vil snart kunne legge til en shopping-fane i TikTok-profilene sine og synkronisere produktkatalogene for å lage en mini-butikk som lenker direkte til deres nettbutikk for betaling".

Shopify Tiktok ny funksjon 

Med nye funksjoner kommer nye bruksmønstre og hva som gjelder i sosiale kanaler i kontinuerlig endring. Vi skal derfor ha Performance-kurs i flere sosiale kanaler denne høsten hvor vi har hentet inn spisskompetanse innen hver enkelt kanal som skal ta for seg hva som gjelder akkurat nå. 

Den 13. oktober får vi siste nytt, best practice, dos and dont'ts for Facebook og Instagram, og den 3. november er det TikTok som står for tur, etterfulgt av LinkedIn den 24. november. 

mfo-kurs-performance-i-some-2

Og denne artikkelen fra Marketo gir deg fem gode tips til hvordan du kan forberede deg på Cookiedøden. Anbefaler deg også å bli med på MFO Frokostmøte på tirsdag neste uke fra 09.00 - 10.00,  hvor vi har invitert tre kloke hoder fra bransjen som kan mye om akkurat denne tematikken. 

Skjermbilde 2021-06-24 kl- 14-00-58

På frokostmøtet skal Schibsted og iProspect hjelpe oss med å manøvrere cookiedøden på best mulig måte.

Bli med oss på dette viktige webinaret, 31. august fra 09.00 - 10.00.

Les mer og meld deg på her

Vi minner også om at det finnes en rekke spennende foredrag på MFO Innsikt! 

 

MFO innsikt ny


Logg deg inn på MFO Innsikt her!

-

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.