Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Bransjepanelet har talt: fokuset du bør ha nå!

20. august 2021

Litt inspirasjon å ta med seg inn i helgen, 
med ønske om en riktig god helg

faglig-fredag-1

God fredag! 

I går hadde vi høstens første frokostmøte og på scenen hadde vi et meget eminent bransjepanel som tok for seg veien videre for markedsføreren. 
Bilde av bransjepanel

 

Kristin Skogen Lund

 

De viktigste temaene som dukket opp var, ikke overraskende; klimarapporten, cookiedøden, personvern og datainnsamling. 


Fikk du ikke fikk deltatt eller ønsker du deg bare et kortfattet sammendrag?
Fortvil ikke: denne ukens Faglig Fredag bruker vi til å oppsummere dette viktige og lærerike frokostmøtet!

Se hele frokostmøtet her!

  

Klimarapporten og bærekraft i markedsføring: 

Tim Nilo: 
"Vi er alle enige om at det kjempeviktig og riktig å være opptatt av miljø og i fremtiden vil et bærekraftig tilbud være en ren hygienefaktor. Men vi ser også at det er ganske stor forskjell på det forbrukerne sier at de gjør vs. det de faktisk gjør. 
Vi som markedsførere må finne ut av hva den faktiske betalingsvilligheten er og så tilpasse markedsføringen deretter."

Kristin Skogen Lund:
"Vi står i et skifte nå hvor man går fra å ha en liten bærekraftsavdeling til å faktisk la bærekraft være førende for hvordan du prioriterer selve forretningen din. Det er ikke nødvendigvis like lønnsomt, men det er det spranget vi trenger å ta.

Jeg synes det er inspirerende hvordan vi i fjor den 12. mars over natten flyttet hele virksomheten hjem. Vi klarte veldig raskt å omstille oss til å jobbe på en helt annen måte fordi vi måtte! Vi hadde et lite overheng av digitale evner som vi ikke hadde tatt i bruk fordi vi ikke måtte, og så måtte vi og da var de der.

Tenk om vi kunne prøve å overføre det til bærekraft! Selvfølgelig kan vi gjøre ting mye mer bærekraftig enn det vi gjør, men vi er fortsatt ikke helt nødt. Vi må klare å få til det samme kicket og bruke det overhenget som trolig er der!"

Christian Erga: 
"Sirkulærøkonomi blir stadig viktigere - vi må få ting til å vare lenger slik at man ikke trenger å kjøpe alt nytt, reparasjon fremfor kjøp." 

Kathinka Koch Sommerseth:
"Klimarapporten og enden på pandemien har fått folk til å våkne litt igjen når det gjelder bærekraft. 

Fremover vil vi i større grad ønske å dele verdigrunnlag med merkevarene vi velger. Hvis man ikke tar tak i bærekraft nå, så vil man ikke være konkurransedyktig om 10-15 år. Generasjonen som vokser opp i dag, altså morgendagens forbrukere vil ikke tillate det."

Noen relevante artikler: 

Forbes: Climate Emergency, Gen-Z Voices And Brand Activism
Forbes: How Brands Can Address Climate Change
Marketing Week: To make business more sustainable, focus on what you can change

David vs. Goliath: Er man nødt til å være stor for å overleve fremover? 

Tim Nilo: 
"Det å gjøre tilgjengelig data om til aggerbar data er blitt veldig mye enklere bare de siste årene.

Der hvor aktører som OBOS, Elkjøp eller Schibsted tidligere har brukt enorme systemer med masse integrasjoner og utviklere, finnes det nå et sett med tjenester som er gode på å koble all transaksjonsdata og kundedata fra nettbutikken din med Google Analytics, Facebook og Google nettopp for å få dette enhetlige kundekortet.

Tipset mitt er å gjøre en liten due diligence på det som kalles for customer data platforms (CDP) så vil man se at man kan få til veldig mye av det de store selskapene gjør, for kun en lisens fee på hundre dollar i måneden!"

Forbes: What’s Next For The Customer Data Platform (CDP) In 2021?

Cookiedøden: Hva nå?

Tim Nilo:
"Jeg tror løsningen er at man må ha bedre kontroll på sine egne kundedata. Når det blir dyrere å hente inn en kunde første gangen, må man sikre at man klarer å beholde den kunden så lenge som mulig gjennom mer effektive mersalg- og oppsalgsinitiativer."

Wordstream: 4 Ways to Collect Valuable First-Party Data in a Cookieless World
Think with Google: 5 keys to creating value with first party data 


Kristin Skogen Lund: 
"Fremover handler det om bygge opp en god CRM base, førstehåndsdata og evnen til å matche disse og skape gode vekstbetingelser for en ny distribusjonsform. 

Vi har vært igjennom en sjokk-digitalisering: en allmenn digitalisering av alle bransjer. Markedene har endret seg, bedrifter som tidligere har vært tradisjonelle i sin distribusjonsform blir også digitale, dette med DTC får en helt annen betydning - som igjen stiller helt andre krav til de som driver med markedsføring.

Den personifiserte opplevelsen blir sterkere og sterkere, og skal du bli god på det må du lykkes med data! Bygg gode 'CDP'er' og samarbeid med riktige partnere som kan hjelpe deg å matche dataen slik at du kan utvide ditt univers."

Kathinka Koch Sommerseth:
"Vi må jobbe med samtykke - hvilken rett har du til å bruke dataen du samler? 

Vær i forkant å ha god kontroll på dette - det begynner å bli komplekst!  Fremover vil man i enda høyere grad måtte jobbe strukturert med data innenfor alle nivåer av personvern."

Jebbit: First Party Data, Privacy and Consumer Trust in 2021
 

cookiedøden

 

Den 31. august har vi invitert tre kloke hoder som kan mye om tematikken og skal hjelpe oss med å manøvrere og overleve når cookiedøden er et faktum. 

Bli med oss på dette viktige webinaret, 31. august fra 09.00 - 10.00! 

 

Les mer og meld deg på her

 

 

Siste episode av Markedslønsj ble lansert før sommerferien og tar for seg merkevarestrategi. 
Se episoden her eller lytt til episoden på Spotify, Acast og Soundcloud

Bakgrunnsbilde episode 6 markedslønsj

Vi minner også om at det finnes en rekke spennende foredrag på MFO Innsikt! 

MFO innsikt ny


Logg deg inn på MFO Innsikt her!

-

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.