Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Kundelojalitet og ny samarbeidspartner!

18. juni 2021

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig-fredag-1

God fredag! 


I dagens Faglig Fredag skal det handle om lojalitet! 

Men aller først, vi kan ikke la være å nevne ukens snakkis som forsåvidt også handler om en form for lojalitet; den typen fans har til sine idol. Vi snakker naturligvis om Ronaldo's stunt under en pressekonferanse i forbindelse med fotball-EM. Hatt en travel uke? Kort forklart fjernet Christiano Ronaldo to Coca-Cola flasker som var produktplassert fremfor ham, og plukket opp en vannflaske og sa "Agua!". Se snutten her. 

En drøy halvtime etter pressekonferansen hadde verdien av Coca-Cola gått fra 242 milliarder dollar til 238 milliarder dollar. Et fall på fire milliarder dollar, omkring 35 milliarder norske kroner.

- Ronaldo har større effekt på folks forbrukeratferd enn det alle verdens ernæringsfysiologer kan ha, sier sosiolog Trond Blindheim om saken til Dagbladet. Les artikkelen her.

Interessant nok, kun en dag etterpå fulgte den franske midtbanespilleren Paul Pogba etter og fjernet en flaske Heineken-øl som hadde blitt plassert foran ham på en pressekonferanse. Se snutten her. 

Marketing Interactive har skrevet en interessant artikkel om hendelsene her:

Analysis: Ronaldo and Pogba's snub of Coke and Heineken raise questions on sponsorship authenticity

--

Over til temaet vi egentlig skal snakke om i dag: kundelojalitet - som i tråd med økt konkurranse fra fjern og nær stadig blir viktigere å fokusere på.


Hubspot har skrevet en informativ guide innen tematikken her:

Customer Loyalty: The Ultimate Guide, hvor de tar deg igjennom følgende steg:


Hubspot kundelojalitet

I artikkelen 42 Interesting Stats about Customer Loyalty You May Not Know også skrevet av Hubspot, kan man blant annet lese at: 

- 78% av forbrukere ønsker et lojalitetsprogram som gjør at de lettere kan løse inn belønningene sine.
- 57% av forbrukere ønsker å delta i et lojalitetsprogram via mobil, men bare 51% har en app som er tilknyttet programmet deres
- Bare 30% av forbrukere sier seg fornøyd med lojalitetsprogrammets nettsted og brukervennlighet. 

Heldigvis har de også skrevet en nyttig artikkel om hvordan du konkret går frem for å lage et lojalitetsprogram: The Beginner's Guide to Building a Customer Loyalty Program 

Skal du i gang nå eller ønsker å forbedre det du har? Her finner du en liste over 50 kundelojalitetsprogrammer du kan la deg inspirere av


Oculos kundelojalitet
MFO er så heldige å ha med oss Oculos som støttespiller og samarbeidspartner. Oculos er Norges ledende miljø innen CRM, Loyalty og Marketing Technology og jobber med kundedialoger, kundeklubber, bonusprogram og marketing automation hver eneste dag.

Vi har bedt Oculos om å bidra med sin spisskompetanse på området slik at vi kan dele denne med deg!

I anledning denne ukens Faglig Fredag har Oculos skrevet en artikkel om nettopp kundelojalitet: Kunde- og lojalitetsprogrammer er viktigere enn noen gang – hvorfor?

Her får du blant annet svaret på hvilke endringer det seneste året har brakt med seg innen forbrukervaner, samt hvorfor optimalisering av lojalitetsstrategien er så viktig akkurat nå! Les hele artikkelen her

 

Og apropos dyktige samarbeidspartnere, vi har fått inn en ny! 

Bilde av salesforce
Fra 1. juni gikk Salesforce, et av verdens ledende selskaper på CRM løsninger, inn som ny sponsor og samarbeidspartner for MFO. 

Salesforce sin løsning jobber for å skape økt salg, bedre kundetilfredshet og bygge tettere kunderelasjoner.

–  «Vi gleder oss til å jobbe tettere med MFO i tiden fremover. Noen av mulighetene Salesforce gir bedrifter er å rive ned siloer mellom avdelinger slik at man jobber mer effektivt. Salg og markedsføring har for eksempel mye å tjene på å jobbe tettere, og vi ser frem til å dele både innsikt og løsninger for foreningens medlemmer», sier norgessjef i Salesforce, Per Haakon Lomsdalen.

Du kan lese mer om samarbeidet her: MFO og Salesforce i nytt samarbeid

  

Ny episode av Markedslønsj ute nå! 


Bakgrunnsbilde episode 6 markedslønsj

I episode 6 snakker vi om hvordan man bygger en merkevare som påvirker. Vi tar deg gjennom hvordan man jobber med å bygge merkevare og hva de forskjellige fasene avdekker:
  1. Innsikt
  2. Posisjonering
  3. Identitet
  4. Strategisk manus og pyramide
  5. Implementering: Budskap/tema

I episode 6 får du møte Markedssjef Kjartan Haugen og Markedssjef Trine Sandvik Kolbjørnsen, begge fra Markedssjefene. 
Ta dagens lunsj med oss da vel? God helg!

MFO innsikt ny


Logg deg inn på MFO Innsikt her!

-

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her.