Aktuelt

    Røde Kors Case: Å markedsføre et godt formål!

    20. januar 2023

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    faglig fredag v3-1

    God fredag,

    I dag har vi gleden av å presentere nok en spennende gjesteblogger. Denne markedsføreren jobber i en del av bransjen hvor man er nødt til å tenke litt annerledes omkring kommunikasjonen enn resten av oss. Vi skal nemlig få høre fra en markedsfører som jobber innen humanitær sektor. 

    Det vi lurer på naturligvis, er hvordan man går frem når man skal kommunisere et formål i det godes tjeneste, til forskjell fra et produkt eller en tjeneste som gagner forbrukeren selv? 

    Svaret på dette får du av Martine Aasbryn Kasta som jobber som Markedsrådgiver for tøyinnsamling i Røde Kors. 

    Skjermbilde 2023-01-20 kl. 11.43.14

    Med stor konkurranse og stadig færre sekunder «attention span» må det harde prioriteringer til for å nå gjennom med et budskap.

    Særlig vi markedsførere i humanitær sektor og i ulike interesseorganisasjoner har gjerne en ekstra utfordring i kommunikasjonen; vi ønsker på den ene siden å formidle det gode arbeidet til organisasjonen, i tillegg til hvilken måte folk kan gi til organisasjonen. Er dette i det hele tatt mulig å kombinere, og hvordan velge klokt hva man skal legge vekt på?

    Ingenting er umulig med kløkt og kreativitet, men det kan ofte være enklere både å utforme og å nå gjennom med et budskap når du legger vekt på ett av disse to elementene.

    Vurder disse tre faktorene:

    Så hva er da smartest i markedsføringen; å vektlegge det gode arbeidet til organisasjonen eller hvilken måte målgruppen kan gi til organisasjonen? Svaret er som så ofte ellers i markedsføring; det kommer an på. Her er tre faktorer du kan ta med i vurderingen som kan gi en pekepinn:

    1. Hva er hovedmålet for din bedrift, organisasjon eller team?
    2. Hvor kjent for sitt formål er din merkevare?
    3. Hva motiverer og driver målgruppen for kommunikasjonen til ønsket handling?

    Praktisk case

    La oss bruke tøyinnsamlingen til Røde Kors som et eksempel der vi vurderer spørsmålene over:

    1. Hva er hovedmålet for din bedrift, organisasjon eller team?
    Røde Kors driver tøyinnsamling til inntekt for Røde Kors. Vårt mål er derfor at folk gir klærne de ikke bruker lenger til Røde Kors, enten ved å levere til innsamlingsbokser eller ved å bestille henting av disse klærne hjemme.

    2. Hvor kjent for sitt formål er din merkevare?
    Røde Kors er en sterk og kjent merkevare som mange har tillit til. De fleste har hørt om Røde Kors tidligere og assosierer merkevaren med formålet: å hjelpe andre mennesker, mens det er få som assosierer Røde Kors med tøyinnsamling.

    3. Hva motiverer og driver målgruppen for kommunikasjonen til ønsket handling? Mange opplever det som «et ork» å rydde og gi bort klær, særlig hvis det er mye som skal gis bort. De fleste velger å gi tøyet sitt dit det er enklest å levere, uavhengig av organisasjon.   

    Konklusjon

    Basert på denne innsikten er det mest naturlig å fremheve Røde Kors’ henteordning for tøy og oppfordre til å bestille henting i markedsføringen (altså vektlegge hvordan folk kan gi) fremfor å formidle Røde Kors’ arbeid. Dette fordi at noe er enkelt anses som viktigere for folk, enn hvem som er mottaker og hva vi gjør. Samtidig er merkevaren til Røde Kors sterk og vil kunne gi effekt bare ved å stå som avsender av markedsføringen og tjenesten uten en eksplisitt henvisning til arbeidet.

    En del av målgruppen kan synes at det vi ønsker og oppfordrer dem til å gjøre, i vårt tilfelle å gi oss tøyet de ikke bruker lenger, kan oppleves som tungvint. Derfor vil det også være fordelaktig i markedsføringen å spille på noe som kan fange oppmerksomheten, skape gode følelser og inspirere til gode valg.

    Her er et eksempel der vi i Røde Kors har prøvd å gjøre akkurat det: skape gode følelser og inspirere til gode valg ved hjelp av humor. Reklamefilmene er utviklet i samarbeid med JCP: Den er du vel ferdig med?

    Har vi lykkes?

    Røde kors kampanje video
    Eksempel på kampanje med sak og arbeid som fokus

    Avslutningsvis og til inspirasjon, vil jeg også trekke frem en kampanje jeg liker godt fra WFF hvor jeg oppfatter at saken de brenner for og hvordan de jobber er i fokus fremfor hvordan folk skal gi til organisasjonen: «Se naturen for hva den gjør». 

    Er du klar?
    Nå er det din tur å prøve. Lykke til!

    Avslutningsvis:

    Husk å melde deg på våre kommende arrangementer: 

    Bakgrunn 2222

    Les mer om, og meld deg på våre kommende arrangementer her.

    God helg!
     


    Ikke medlem i MFO? 

    Les mer om medlemskap her.