Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Alt du vil vite om smakstester 💡

22. mars 2024

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Alt du vil vite-1

God fredag,

Enten du står overfor lanseringen av et nytt produkt eller ønsker å forbedre et eksisterende produkt, er direkte kommunikasjon med målgruppen din avgjørende.

Vi har tidligere utforsket ulike tilnærminger for å innhente tilbakemeldinger fra målgruppen. I denne utgaven av "Alt du vil vite", vil vi dykke dypere ned i produkt- og smakstesting som en kvantitativ metode for å samle inn tilbakemeldinger fra markedet. Vi vil utforske hvordan denne tilnærmingen kan gi deg verdifulle tilbakemeldinger som reduserer risiko og styrker beslutningsgrunnlaget ditt.

Vi ønsker deg riktig god påske! 😊



Norstat-3

Produkt- og smakstesting er avgjørende for å forstå forbrukerpreferanser. Innenfor forbrukerprodukter refererer begrepet "smakstest" til produkttesting, og vi vil derfor benytte dette uttrykket videre.

Smakstest er en viktig del av utviklingen til eksisterende og nye mat- og drikkeprodukter. Det gir verdifull tilbakemelding om hvilke inntrykk målgruppen får på lukt, smak og utseende på produktet. Ofte kombinert med hvordan pakningen skal utformes.

Ved hjelp av smakstesting kan du få data med gode og direkte tilbakemeldinger fra forbrukerne om produktet ditt. Disse dataene vil bistå deg videre til å ta viktige avgjørelser.

Å finne deltakere til smakstesting i markedsundersøkelser

Når du har bestemt deg for hvilke markeder du skal teste på og hvor det skal gjennomføres, må deltakere rekrutteres. Å finne deltakere kan ofte være utfordrende, med mindre du samarbeider med et selskap som har erfaring med smakstesting.

Hos Norstat vil rekruttering av deltakere og koordinering av testing gjøres i samråd med kunden. Vi rekrutterer først og fremst fra panelet vårt, Norstatpanel, med over 120 000 aktive, unike og kvalitetssikrede personer i den norske befolkningen.

Rekrutteringssprosessen garanterer deltakelse fra et bredt spekter av den definerte målgruppen, og sikrerat du vil få en troverdig og pålitelig tilbakemelding.

For de kundene som ikke har lang erfaring med gjennomføring av smakstester, anbefaler vi å samarbeide med våre analyse-partnere for å få riktig design av undersøkelsen, samt analyse og rådgivning.



Norstat 2

Smakstester gjennomføres ved at deltakerne vurderer produktet ditt, gjerne i en kombinasjon med andre sammenlignbare produkter. Under denne prosessen holdes vanligvis merkevarenavn og emballasje skjult, slik at deltagerne ikke skal ha noen preferanser til hvilket varemerke de tester. Blindtester gjennomføres gjerne i egne tilegnede lokaler, for eksempel hos oss i Norstat, men øvrige smakstester hvor merkenavn kan synes, gjennomføres også i naturlig miljø hjemme hos deltakerne.

En sentral beliggenhet av testlokalet er avgjørende for å gjøre det enkelt for deltakerne å delta. Norstat har bred erfaring med å gjennomføre smakstester og produkttester i våre egne lokaler, sentralt plasser i Oslo.

Ved hjemmetesting av produkter, kan produktene leveres til deltakerne enten på en bestemt lokasjon, for eksempel kontoret vårt, eller direkte til deres hjem. Vi rekrutterer deltakere og sørger for at de mottar produktene sammen med en god brief. Deltakerne kan dermed teste produktene hjemme, slik de vanligvis ville brukt produktene. Før, under og etter testingen besvarer deltakerne en digital undersøkelse. Vi kan også be deltakerne dele videoer eller bilder av testingen.

Verdifulle tilbakemeldinger

Metoden gir verdifulle tilbakemeldinger, men uten den samme statistiske nøyaktigheten som kvantitative representative undersøkelser. Det er fordi oppgavene er for vanskelige eller ressurskrevende å gjennomføre på samme måte. Til tross for dette gir metoden verdifulle tilbakemeldinger som reduserer risiko og styrker beslutningsgrunnlaget ditt.



Møt folka

Hils på Andreas Wettre👋, senior prosjektleder i Norstat

Wettre

 

Hva mener du er den største fordelen med smakstesting?

«Smakstester er viktig dersom man skal lansere et nytt produkt på markedet eller justere noe eksiterende. Blindtest sammen med sitt nåværende produkt og eventuelt konkurrerende produkter vil kunne gi de data som er nødvendig for å finne frem til den rette nye varianten. Eller bare få bekreftet hvem som målgruppen liker best. Står man mellom 2-3 varianter, men bare skal lansere en av disse, er en smakstest helt essensielt å få gjennomført. Den største fordelen er de direkte tilbakemeldinger som blir gitt er fra den målgruppen som ønskes nådd.»



Fun facts


Følg norstatpanel.no på Instagram for mer morsom statistikk!

 


Nye funksjoner i Norstat Express
gir deg enda bedre forståelse av din målgruppe og visualiserte resultater!

Nyhetene inkluderer:

  • Enda mer målrettet segmentering basert på blant annet utdanning og personlig inntekt (i tillegg til eksisterende kriterier som alder, kjønn og fylke).
  • Få tilgang til mer omfattende informasjon om respondentene (f.eks. utdanningsnivå, personlig inntekt, osv.)
  • Få innsamlet data visualisert i Norstat Dashboard

Kontakt oss gjerne for en gjennomgang av løsningen og få en gratis test (verdi opptil ca. 30 000 kr!)


Husk også å melde deg på våre kommende arrangementer: 

Skjermbilde 2024-03-21 kl. 14.43.39



God helg, og riktig god påske når den tid kommer! 🐣

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.