Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!
God fredag!
23. oktober arrangerer vi igjen MFO-årets største begivenhet, nemlig Kanalbattle!
I den anledning har Daglig Leder i MFO; Ida Cecilie Wille gjort seg noen betraktninger rundt kanalvalg, som hun deler med deg i ukens Faglige Fredag.
Battle om kanalene
Valg av mediekanaler kan fort bli en en hodepine. Så, hvordan tilrettelegge smart for å få mer kontroll og hvilepuls?
Fra mange år på kundesiden, i ulike beslutningsroller innenfor kommunikasjon og markedsføring kjenner jeg godt på utfordringen rundt valg av mediekanaler for å vinne frem med et budskap til ønsket målgruppe. Det kan virke enkelt, men har vokst seg frem til å bli en vitenskap. Og det finnes dessverre ingen fasit eller stram form for hva som fungerer for alle. Enhver merkevare krever sitt format.
Det å orientere seg blant alle kommunikasjonsdisipliner og ta valg, samtidig som man må ta hensyn til bunnlinja og hvorvidt investeringen kan forsvares føltes mange ganger krevende og uoversiktlig. Hvordan forsvare til administrerende direktør at markedsføring er en kilde til inntekt snarere enn en kostnad?
I valg og kjøp av medieplasseringer finnes ingen tilgodelapp for feil beslutninger, eller åpent kjøp med angrefrist i 30 dager. Kanalvalg er ferskvare, og påvirkes også av omstendigheter man ikke har kontroll på, som den situasjonen mange annonsører idag befinner seg i. Nemlig å tilpasse seg til makroøkonomiske forhold og påvirkning på folks økonomi, og dernest valg og adferd.
Å velge kanalmiksen på kanalens teoretiske premisser er da en ting, men hvorvidt man treffer de man ønsker, i rett modus, til rett tid - det er en helt annen sak. Det å målrette kommunikasjonen basert på kjønn og alder er derfor ikke lenger like smart - det er derimot hvor man er i livet og hvilke behov man har som er avgjørende å forstå seg på.
«Nye» kanaler får stadig større makt, og det kjapt. TikTok-generasjonen er tilgjengelig ja, men også utilnærmelig. Hvordan kan min merkevare vinne oppmerksomhet her, uten egentlig å være spesielt attraktiv? Kanskje det er bedre å la den kanalen overlates til andre for at det ikke skal bli kleint? Eller hva med SnapChat? Det kan fort bli flaut hvis ikke relevansen er opplagt og man treffer hundre prosent. Hva med radio? Hvem treffer jeg der for tiden? Og hva med utendørs? For ikke å snakke om lineær TV eller kino?
Uansett. Jeg har stor tro på kraften i hver kanal, hver for seg - eller aller helst sammen. Ulike kanaler utfyller hverandre - gjennom døgnet og kundens adferd - men hvordan finne den ultimate og optimale miksen? Pluss og Pluss kan fort bli Minus, hvis man regner feil. Og det er enkelt å slurve her!
Så. Uten å konkludere. For å omfavne de ulike kanalene har vi i MFO invitert 10 av dem til å konkurrere og vise seg frem på årets Kanalbattle 23 oktober. Her får hver kanal 10 minutter på seg til å overbevise om at nettopp deres kanal er den annonsørene bør satse på. Speed dating, helt på alvor.
Jeg håper mange av oss får noen svar denne morgenen, og i det minste god og nyttig underholdning. Håper vi sees!
Se hvem som skal på scenen på Kanalbattle 2024
I dag ble både hvem som sitter i årets fagjury samt hvem som representere sin kanal publisert her, og hvilken brief de skal pitche på kan du se her! 📄
Har du ikke sikret deg din plass i salen ennå? Da bør du gjøre det nå! Arrangementet er populært og vi ser frem til fullsatt sal, fantastisk underholdning og som alltid; noen overraskelser underveis!
Les mer og meld deg på her