Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!
God fredag!
I dagens Faglig Fredag er det vår gode samarbeidspartner Clear Channel som har pennen og i dag skal vi ta en nærmere titt på et inspirerende utendørscase.
Til tross for trege tider, tar utendørskanalen stadig større andeler av mediekaken, og et skoleeksempel på en aktør som er blant de beste i utendørsklassen er Foodora. I dette caset får du et innblikk i grepene Foodora har tatt som har gitt gode resultater, forhåpentligvis til inspirasjon for egen annonsering. God lesing, og god helg (etterhvert)! 😊
Foodora har tatt store steg utendørs og funnet sin nisje. Med kreative og relevante budskap snakker de direkte til målgruppen. Gjennom forbilledlig bruk av utendørsreklame har de gått fra å være en relativt liten spiller til å dominere det visuelle bybildet. I et marked hvor utendørsannonsering nå snart utgjør 10 prosent av markedsandelen, har Foodora vist at det å være synlig på gaten kan være like effektivt som å være aktiv på sosiale medier.
Lovisa Morling, Marketing Communications Manager i Foodora får stadig høre påstanden: «Dere synes jo overalt, dere må være en av de absolutt største annonsørene!». Til tross for dette er de ikke engang blant topp fem største annonsører, men deres evne til å tiltrekke oppmerksomhet skyldes en gjennomtenkt strategi som kombinerer deres gjenkjennelige rosa farge og en evne til å snakke med – og ikke bare til – målgruppen.
– For 1,5 år sto vi i en konkurransesituasjon der vi i prinsippet kun kommuniserte tilbud. Vi ble nødt til å tenke nytt og mer langsiktig - og tok kontakt med Ring2. I felleskap staket vi ut en ny kurs for foodora, der vi vektla å finne en ny «tone of voice» som kombinerte emosjonelle budskap med rasjonelle tilbud, sier hun.
Utendørsreklame som dialog
Det som virkelig skiller Foodoras kampanjer fra andre er måten de har klart å forvandle utendørskanalen til en plattform for dialog med publikum. I samarbeid med byrået Ring2 har de klart å bruke utendørsreklame til å etablere en personlig relasjon til byens innbyggere. Dette oppnår de ved å være kontekstuelle og relevante. Eksempler på dette er deres kreative bruk av morsomme, men relevante budskap som gir forbipasserende et lite smil i dårlig vær – en påminnelse om både tilbud og emosjonell tilstedeværelse.
– Vi går ikke bort fra tilbudskommunikasjon, men gjennom å sette tilbudet inn i en kontekst som ser mottakeren bygger vi merkevaren emosjonelt, samtidig som vi jobber med mer kortsiktig salg, fastslår Morling.
Eksempler på kreative kampanjer
Foodora har i samarbeid med Clear Channel og Ring2 skapt en rekke vellykkede kampanjer. I påsken rettet de budskap mot de som ble igjen i byen, og under samarbeidet med bysyklene i Oslo tok de enda mer plass i bybildet. Ved å bruke sykler og utendørsplakater spredt over hele byen, understreket de at «hele Oslo kan bli din restaurant,» og at de leverer dit folk ferdes.
Et annet kreativt grep kom i sommerkampanjen, hvor budskapet ble levert til folk som var ute i parker eller ved vannet i Oslo.
– Vi ønsket å vise at hele Oslo kan bli din restaurant, enten du sykler gjennom byen eller nyter sommeren i en park. Foodora er der folk er, og vi gjør det enklere å få mat levert uten at de trenger å forlate de beste stedene. Dermed knyttet vi Foodora enda tettere til bylivet, forteller Morling.
Utendørs som det nye sosiale mediet
Foodora mener at utendørsreklame har utviklet seg til å bli det nye sosiale mediet. Dette handler om at utendørs ikke lenger er en ensidig informasjonsplattform, men en kanal for å skape en emosjonell respons hos publikum.
– Ved å bruke kontekstuelle budskap som treffer mottakeren der de er, har vi klart å bygge en dialog og relasjon – noe som er selve kjernen i sosiale medier, forklarer Morling.
Svaret på om det er mulig å oppnå en dialog med bare én avsender, er ifølge Foodoras Lovisa Morling et klart ja. – Nøkkelen ligger i den emosjonelle responsen og nærheten til målgruppen, forteller hun.
Tre salgsrekorder på ett år
Foodoras endrede markedsstrategi har ikke bare gitt økt synlighet i bybildet, men det har også gitt merkbare resultater på kassa. Etter at de omprioriterte en større del av mediebudsjettet sitt til kreativ bruk av utendørs, har kurven virkelig skutt fart.
– Forandringen er tydelig. Etter at vi, sammen med Ring 2, endret kommunikasjonen fra rene tilbud, til den tonen vi har nå, har vi satt tre salgsrekorder på ett år, sier Morling.
Konklusjon
Foodoras suksess viser hvordan utendørsreklame kan være mer enn bare informasjon. Bjørn Erik Aasebø - Head of Commercial i Clear Channel, forklarer suksessen til Foodora slik:
– Gjennom kreativ bruk av kontekstuelle budskap, fargebruk og gode samarbeid mellom Clear Channels selger Haakon Sanne, strateg og kreatører i Ring 2 og en kreativ og vågal annonsør, har man klart å transformere utendørs til et medium som skaper emosjonell tilknytning. I en tid hvor samarbeid og innovasjon er viktigere enn noen gang, er det klart at utendørsreklame løser oppgaver for annonsører som søker større emosjonelle reaksjoner, påpeker Aasebø.
Lovisa Morling avslutter med en sterk oppfordring til sine medannonsører;
– Når man står der i mørkeste januar og venter på en buss som aldri kommer, så by folk på et smil eller noe som berører dem litt. Dette skaper positive assosiasjoner til merkevaren, som i sin tur leder til aktiv handling. Win-Win! Så nå det er bare for alle annonsører å være mer ute og leke seg i bybildet, avslutter hun.