Aktuelt

    Serie- og filmtips til markedsfĂžringsnerdenđŸ€“

    30. september 2022

    Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, 
    med Ăžnske om en riktig god helg!

    mfo-faglig-hĂžst 5-1


     

    God fredag! 

    HĂžsten er definitivt her og med det kommer mer innetid. I den anledning benytter vi ukens Faglige Fredag til Ă„ tipse om gode serier og filmer spesielt tilpasset markedsfĂžringsnerdenđŸ€“đŸ’›


    Serier: 

    First things first; Mad Men! Alle markedsfĂžrere bĂžr ha sett denne minst Ă©n gang!

    I Mad Men kommer man tett innpÄ hvordan markedsfÞring og annonsering fungerte pÄ 60-tallet: The Golden Age of Advertising. MarkedsfÞring slik vi kjenner den i dag, har ikke eksistert sÄ lenge. Vi mennesker har siden tidenes morgen byttet og solgt gjenstander mellom oss, men markedsfÞring som fag og kunstform har fÞrst tatt form de siste 100 Ärene.

    John E. Kennedy, markedsfĂžringens gudfar, oppsummerte reklame i 1904 som «salg pĂ„ papir». Selv om kanalene har endret seg, har mĂ„let forblitt det samme. MarkedsfĂžringen har gĂ„tt fra print, til boards, til radio, deretter til TV og nĂ„ digitale medier i alle former. 

    PÄ 1960-tallet, i tidsrommet for serien Mad Men, omfavnet annonsÞrene pÄ Madison Avenue det som styrer folks adferd og kjÞp, nemlig fÞlelser. Mad Men beviser at man selger en fÞlelse mer enn det fysiske produktet i seg selv. Kjernen i reklamen og den gode historien er nemlig jakten pÄ lykke og en selv-oppnÄelse, og Mad Men er en master class i hvordan best utnytte dette.

    MM-S3-explore-980x551-clean

    Hvis du ikke har sett Mad Men har du line-upen klar for streame-hÞsten, din heldiggris! Og hvis du har sett den satser vi pÄ at det ikke var i gÄr, og oppsummerer her noe av kunnskapen innen markedsfÞring og reklame fra serien som er like gjeldende i dag:


    1. De fire 4 P'ene.
    Produkt, pris, plassering og promotering er like viktig i dag som tilbake pÄ 60-tallet. Dette er en av de fÄ grunnleggende teoriene vi lÊrte under forelesningene vÄre og som er nevnt eksplisitt i serien.

    2. Innsikt.
    Fokusgrupper ble brukt som kilde til primĂŠrdata allerede da. MarkedsundersĂžkelser og den innsikten data tilbyr oss er verdifull. Den eneste forskjellen er at tidligere data ble innhentet og analysert manuelt, og i dag kan jobben gjĂžres langt mer effektivt.

    3. Bruk av emosjoner.
    Allerede pÄ 1960-tallet Þnsket merkevarer Ä koble seg til og knytte seg til forbrukerne pÄ et fÞlelsesmessig nivÄ.

    4. Storytelling.
    Forbrukerne elsket effektiv historiefortelling den gang og gjĂžr det fortsatt. Dette inkluderer imponerende grafikk med innhold.

    5. Kunden har ikke alltid rett.
    Vi som rĂ„dgivere eller markedsfĂžrere mĂ„ veilede kunden nĂ„r de tar feil, og formidle vĂ„r kompetanse og perspektiver for Ă„ overbevise dem om det motsatte. 

    6. Team work. 
    Du kommer ikke til Ă„ ha fantastiske ideer hele tiden. Arbeid i team, brainstorm og del ideer. Gi kunden det beste av det du har, enten pĂ„ egen hĂ„nd eller i et team. 

    7. Relasjonsbygging.
    MarkedsfĂžrere bĂžr utvikle langvarige relasjoner med sine kunder gjennom god arbeidsmoral og gode ideer, konsekvent gjennom et kundeforhold preget av tillit begge veier. 

    8. Hovedprinsippene.
    Konsepter som posisjonering, USP og differensiering var og er fortsatt nĂžkkelen til en merkevares suksess og bestandighet.

    9. Ulike perspektiv.
    Noen ganger kan et annet perspektiv pÄ ting endre hele strategien. Peggy Olson har vist dette i flere episoder.

    10. Det siste leddet i verdikjeden.
    Tenk alltid helhetlig. KjĂžpstrakt, kundereise - og opplevelse! 

    Hvem er 'Mad Mennene' som inspirerte Don Draper?

    Fire kandidater har dukket opp gjentatte ganger som teorier til hvem Draper mest sannsynlig ble modellert etter:

    Draper Daniels: var kreativ sjef for Leo Burnett under reklamens gullalder og sto bak noen av de stÞrste kampanjene pÄ 1900-tallet. Daniels skapte blant annet den berÞmte Marlboro Man-kampanjen pÄ 1950-tallet, samt Maytag Repairman, Charlie the Tuna og Schlitz-Þlmerkeordet «Go For The Gusto».Som hans navnebror Mad Men-karakteren, var Draper Daniels ogsÄ populÊr blant damene.

    draper daniels


    Albert Lasker: eier av Chicago-reklamebyrĂ„et Lord & Thomas i lĂžpet av fĂžrste halvdel av 1900-tallet, som blant annet hjalp Tobacco Ă„ selge sitt Lucky Strike-merke til kvinner ved Ă„ promotere det som en vekttapsmetode. Lasker var ogsĂ„ ved roret pĂ„ kundekontoen med deres berĂžmte kampanje hvor sigaretter ble beskrevet som "toasted",  - en idĂ© som Draper er kreditert med i showet. Lasker anses av mange for Ă„ vĂŠre "faren til moderne reklame" fordi han var en av de fĂžrste som skrev tekster som overtalte folk til Ă„ kjĂžpe et produkt i stedet for bare Ă„ informere om produktfordeler.


    Albert lasker


    Emerson Foote: F'en i det moderne byrÄet FCB. Foote trakk seg fra stillingen som Chairman i McCann-Erickson i 1964 fordi han ikke Þnsket Ä fremme salg av sigaretter. Dette dristige trekket ble senere kopiert i Mad Mens fjerde sesong, da Don Draper tok ut en helsidesannonse i New York Times for Ä forklare hvorfor Sterling Cooper Draper Pryce ikke lenger ville akseptere kunder som solgte tobakk. Historien hadde dog noen ekstra dimensjoner, men det finner du ut av nÄr du ser serien.

    Emerson Foote

    George Lois: begynte sin karriere som Art Director ved Doyle Dane Bernbach i 1959, da byrĂ„et ble banebrytende for arbeid som dyttet reklame inn i en ny ĂŠra preget av mer kreativ, smart og selvbevisst tilnĂŠrming. Lois har blitt sammenlignet med Don Draper for hans ekstraordinĂŠre tilnĂŠrming i tillegg til at de var slĂ„ende like utseendemessig. Senere jobbet han i flere av hans egne byrĂ„er, og utviklet klassiske annonsekampanjer for Xerox og Jiffy Lube, i tillegg til det banebrytende MTV-slagordet "I want my MTV!"

    George Lois

    Vi runder av Mad Men salutten med denne: Celebrating 4 of Don Draper's perfect pitches hvor du fĂ„r se pitchene til Lucky Strike, Belle Jolie Lipstick, Hersheys Chocolate og Kodak Carousel Projector. 



    Flere serietips: 

    HAPPYish: The Office mĂžter Mad Men nĂ„r en livstrĂžtt reklamesjef stiller spĂžrsmĂ„l ved hele hans eksistens, etter at livet hans blir snudd pĂ„ hodet nĂ„r en ny generasjon markedsfĂžrere entrer bransjen. Serien oser av sarkasme og fremhever alt det absurde i reklame. 


    happyish


    Mer fysen pĂ„ en chick-flick? Serien Emily in Paris dekker bĂ„de underholdningsbehovet sĂ„vel som at den kan inspirere markedsfĂžringsnerden i deg. Serien fĂžlger den amerikanske representanten Emily, i markedsavdelingen hos et nyoppkjĂžpt fransk markedsfĂžringsfirma kalt Savoir. 

    Lessons to be learned? FĂžrst og fremst viktigheten av sosiale medier, og ikke minst viktigheten av Ă„ bygge din merkevare der. I serien gjĂžr Emily nettopp dette mens hun deler bilder av sitt daglige liv for Ă„ bygge sitt egen digitale merkevare, som igjen er med pĂ„ Ă„ bygge opp den digitale tilstedevĂŠrelsen til selskapet hun jobber for.

    p18761121_b_h8_ak

    Marketing.Media.Money: Denne CNBC-serien har som mÄl Ä hjelpe deg Ä holde tritt med med bransjen vÄr, som er i stadig utvikling. Verten Julia Chatterly snakker med bÄde markedsfÞrere, annonsÞrer og andre bransjeikoner om hvor de kom fra, hvor de skal, og hvorfor de jobber slik de gjÞr.

    marketing media money

    Broken: En dokumentarserie som viser markedsfĂžring av populĂŠre forbruksvarer, og de uheldige konsekvensene av dem.
    Follow This: En dokumentarserie skapt av BuzzFeed og Netflix som tar for seg forskjellige temaer innen internettkultur.
    The Mind Explained: En mini-dokumentarserie som tar for seg hvordan hjernen fungerer. Meget nyttig for markedsfĂžrere. 

    Filmer med et kristisk blikk: 

    Fyre festival: En fantastisk dokumentar om en mildt sagt hensynslĂžs grĂŒnder som markedsfĂžrer Fyre-festivalen som en luksuriĂžs musikkfestival arrangert pĂ„ en privat Ăžy. Teamet hans derimot, har verken kapasitet eller ressursene til Ă„ holde lĂžftene som er gitt i kampanjene deres.

    Moralen er ganske Ă„penbar: ikke selg inn noe du ikke kan levere pĂ„. NĂ„r det er sagt inneholder dokumentaren mengder av inspirasjon til genial markedsfĂžring du kan la deg inspirere av. Selvom Fyre-festival endte i en massiv flopp, er det absolutt noe man kan lĂŠre av markedsfĂžringskampanjens unike taktikk for Ă„ dekke samtlige sosiale nettverk, vekke nysgjerrighet og inspirere FOMO.  

    Fyre festival

    The Social Dilemma: Dette dokudramaet utforsker den farlige effekten sosiale medier har pÄ menneskeheten - og det er skaperne og teknologiekspertene selv som slÄr alarm. Filmen viser hvordan utformingen av sosiale medier er designet for Ä skape avhengighet, manipulere folks meninger, fÞlelser og atferd, og spre konspirasjonsteorier og desinformasjon for Ä maksimere profitt.

    social dilemma

    I samme kritiske sjanger finner vi ogsĂ„ The Great Hack: Dokumentarfilmen tar for seg dataskandalen Facebook–Cambridge Analytica. Filmen viser hvordan teknologi, forbrukerdata og dataanalyse har blitt til sosiologiske eksperimenter. Etter Ă„ ha sett denne filmen vil du ha en mye bedre forstĂ„else av hvordan datasporing, hĂžsting og salg ser ut, samt hvordan dette brukes mot enkeltpersoner, samfunn og nasjoner.

    Fra denne filmen kan vi ogsÄ tydelig se den mÞrke siden av personlig datasikkerhet i en verden av sosiale medier og at vi trenger bedre mÄter Ä hjelpe folk med Ä administrere og begrense bruken av deres personlige data.

    the great hack


    Er reality mer din greie? 

    Da er The Pitch, Dragons Den og Shark Tank serier hvor man kan lÊre bÄde ett og annet om hvordan man selger inn en god idé!
    Og med det bĂžr en regntung helg vĂŠre reddet - riktig god helg!


    Ikke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du allerede nĂ„ kan melde deg pĂ„. Flere arrangementer lanseres fortlĂžpende. Vi skal naturligvis ogsĂ„ fortsette med vĂ„re mĂ„nedlige MFO-frokostmĂžter med bĂ„de dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.