Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Serie- og filmtips til markedsføringsnerden🤓

30. september 2022

Litt inspirasjon ĂĄ ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

mfo-faglig-høst 5-1


 

God fredag! 

Høsten er definitivt her og med det kommer mer innetid. I den anledning benytter vi ukens Faglige Fredag til å tipse om gode serier og filmer spesielt tilpasset markedsføringsnerden🤓💛


Serier: 

First things first; Mad Men! Alle markedsførere bør ha sett denne minst én gang!

I Mad Men kommer man tett innpå hvordan markedsføring og annonsering fungerte på 60-tallet: The Golden Age of Advertising. Markedsføring slik vi kjenner den i dag, har ikke eksistert så lenge. Vi mennesker har siden tidenes morgen byttet og solgt gjenstander mellom oss, men markedsføring som fag og kunstform har først tatt form de siste 100 årene.

John E. Kennedy, markedsføringens gudfar, oppsummerte reklame i 1904 som «salg pĂĄ papir». Selv om kanalene har endret seg, har mĂĄlet forblitt det samme. Markedsføringen har gĂĄtt fra print, til boards, til radio, deretter til TV og nĂĄ digitale medier i alle former. 

På 1960-tallet, i tidsrommet for serien Mad Men, omfavnet annonsørene på Madison Avenue det som styrer folks adferd og kjøp, nemlig følelser. Mad Men beviser at man selger en følelse mer enn det fysiske produktet i seg selv. Kjernen i reklamen og den gode historien er nemlig jakten på lykke og en selv-oppnåelse, og Mad Men er en master class i hvordan best utnytte dette.

MM-S3-explore-980x551-clean

Hvis du ikke har sett Mad Men har du line-upen klar for streame-høsten, din heldiggris! Og hvis du har sett den satser vi på at det ikke var i går, og oppsummerer her noe av kunnskapen innen markedsføring og reklame fra serien som er like gjeldende i dag:


1. De fire 4 P'ene.
Produkt, pris, plassering og promotering er like viktig i dag som tilbake på 60-tallet. Dette er en av de få grunnleggende teoriene vi lærte under forelesningene våre og som er nevnt eksplisitt i serien.

2. Innsikt.
Fokusgrupper ble brukt som kilde til primærdata allerede da. Markedsundersøkelser og den innsikten data tilbyr oss er verdifull. Den eneste forskjellen er at tidligere data ble innhentet og analysert manuelt, og i dag kan jobben gjøres langt mer effektivt.

3. Bruk av emosjoner.
Allerede på 1960-tallet ønsket merkevarer å koble seg til og knytte seg til forbrukerne på et følelsesmessig nivå.

4. Storytelling.
Forbrukerne elsket effektiv historiefortelling den gang og gjør det fortsatt. Dette inkluderer imponerende grafikk med innhold.

5. Kunden har ikke alltid rett.
Vi som rĂĄdgivere eller markedsførere mĂĄ veilede kunden nĂĄr de tar feil, og formidle vĂĄr kompetanse og perspektiver for ĂĄ overbevise dem om det motsatte. 

6. Team work. 
Du kommer ikke til ĂĄ ha fantastiske ideer hele tiden. Arbeid i team, brainstorm og del ideer. Gi kunden det beste av det du har, enten pĂĄ egen hĂĄnd eller i et team. 

7. Relasjonsbygging.
Markedsførere bør utvikle langvarige relasjoner med sine kunder gjennom god arbeidsmoral og gode ideer, konsekvent gjennom et kundeforhold preget av tillit begge veier. 

8. Hovedprinsippene.
Konsepter som posisjonering, USP og differensiering var og er fortsatt nøkkelen til en merkevares suksess og bestandighet.

9. Ulike perspektiv.
Noen ganger kan et annet perspektiv pĂĄ ting endre hele strategien. Peggy Olson har vist dette i flere episoder.

10. Det siste leddet i verdikjeden.
Tenk alltid helhetlig. Kjøpstrakt, kundereise - og opplevelse! 

Hvem er 'Mad Mennene' som inspirerte Don Draper?

Fire kandidater har dukket opp gjentatte ganger som teorier til hvem Draper mest sannsynlig ble modellert etter:

Draper Daniels: var kreativ sjef for Leo Burnett under reklamens gullalder og sto bak noen av de største kampanjene på 1900-tallet. Daniels skapte blant annet den berømte Marlboro Man-kampanjen på 1950-tallet, samt Maytag Repairman, Charlie the Tuna og Schlitz-ølmerkeordet «Go For The Gusto».Som hans navnebror Mad Men-karakteren, var Draper Daniels også populær blant damene.

draper daniels


Albert Lasker: eier av Chicago-reklamebyrĂĄet Lord & Thomas i løpet av første halvdel av 1900-tallet, som blant annet hjalp Tobacco ĂĄ selge sitt Lucky Strike-merke til kvinner ved ĂĄ promotere det som en vekttapsmetode. Lasker var ogsĂĄ ved roret pĂĄ kundekontoen med deres berømte kampanje hvor sigaretter ble beskrevet som "toasted",  - en idĂ© som Draper er kreditert med i showet. Lasker anses av mange for ĂĄ være "faren til moderne reklame" fordi han var en av de første som skrev tekster som overtalte folk til ĂĄ kjøpe et produkt i stedet for bare ĂĄ informere om produktfordeler.


Albert lasker


Emerson Foote: F'en i det moderne byrået FCB. Foote trakk seg fra stillingen som Chairman i McCann-Erickson i 1964 fordi han ikke ønsket å fremme salg av sigaretter. Dette dristige trekket ble senere kopiert i Mad Mens fjerde sesong, da Don Draper tok ut en helsidesannonse i New York Times for å forklare hvorfor Sterling Cooper Draper Pryce ikke lenger ville akseptere kunder som solgte tobakk. Historien hadde dog noen ekstra dimensjoner, men det finner du ut av når du ser serien.

Emerson Foote

George Lois: begynte sin karriere som Art Director ved Doyle Dane Bernbach i 1959, da byrĂĄet ble banebrytende for arbeid som dyttet reklame inn i en ny æra preget av mer kreativ, smart og selvbevisst tilnærming. Lois har blitt sammenlignet med Don Draper for hans ekstraordinære tilnærming i tillegg til at de var slĂĄende like utseendemessig. Senere jobbet han i flere av hans egne byrĂĄer, og utviklet klassiske annonsekampanjer for Xerox og Jiffy Lube, i tillegg til det banebrytende MTV-slagordet "I want my MTV!"

George Lois

Vi runder av Mad Men salutten med denne: Celebrating 4 of Don Draper's perfect pitches hvor du fĂĄr se pitchene til Lucky Strike, Belle Jolie Lipstick, Hersheys Chocolate og Kodak Carousel Projector. 



Flere serietips: 

HAPPYish: The Office møter Mad Men nĂĄr en livstrøtt reklamesjef stiller spørsmĂĄl ved hele hans eksistens, etter at livet hans blir snudd pĂĄ hodet nĂĄr en ny generasjon markedsførere entrer bransjen. Serien oser av sarkasme og fremhever alt det absurde i reklame. 


happyish


Mer fysen pĂĄ en chick-flick? Serien Emily in Paris dekker bĂĄde underholdningsbehovet sĂĄvel som at den kan inspirere markedsføringsnerden i deg. Serien følger den amerikanske representanten Emily, i markedsavdelingen hos et nyoppkjøpt fransk markedsføringsfirma kalt Savoir. 

Lessons to be learned? Først og fremst viktigheten av sosiale medier, og ikke minst viktigheten av ĂĄ bygge din merkevare der. I serien gjør Emily nettopp dette mens hun deler bilder av sitt daglige liv for ĂĄ bygge sitt egen digitale merkevare, som igjen er med pĂĄ ĂĄ bygge opp den digitale tilstedeværelsen til selskapet hun jobber for.

p18761121_b_h8_ak

Marketing.Media.Money: Denne CNBC-serien har som mål å hjelpe deg å holde tritt med med bransjen vår, som er i stadig utvikling. Verten Julia Chatterly snakker med både markedsførere, annonsører og andre bransjeikoner om hvor de kom fra, hvor de skal, og hvorfor de jobber slik de gjør.

marketing media money

Broken: En dokumentarserie som viser markedsføring av populære forbruksvarer, og de uheldige konsekvensene av dem.
Follow This: En dokumentarserie skapt av BuzzFeed og Netflix som tar for seg forskjellige temaer innen internettkultur.
The Mind Explained: En mini-dokumentarserie som tar for seg hvordan hjernen fungerer. Meget nyttig for markedsførere. 

Filmer med et kristisk blikk: 

Fyre festival: En fantastisk dokumentar om en mildt sagt hensynsløs grĂĽnder som markedsfører Fyre-festivalen som en luksuriøs musikkfestival arrangert pĂĄ en privat øy. Teamet hans derimot, har verken kapasitet eller ressursene til ĂĄ holde løftene som er gitt i kampanjene deres.

Moralen er ganske ĂĄpenbar: ikke selg inn noe du ikke kan levere pĂĄ. NĂĄr det er sagt inneholder dokumentaren mengder av inspirasjon til genial markedsføring du kan la deg inspirere av. Selvom Fyre-festival endte i en massiv flopp, er det absolutt noe man kan lære av markedsføringskampanjens unike taktikk for ĂĄ dekke samtlige sosiale nettverk, vekke nysgjerrighet og inspirere FOMO.  

Fyre festival

The Social Dilemma: Dette dokudramaet utforsker den farlige effekten sosiale medier har på menneskeheten - og det er skaperne og teknologiekspertene selv som slår alarm. Filmen viser hvordan utformingen av sosiale medier er designet for å skape avhengighet, manipulere folks meninger, følelser og atferd, og spre konspirasjonsteorier og desinformasjon for å maksimere profitt.

social dilemma

I samme kritiske sjanger finner vi også The Great Hack: Dokumentarfilmen tar for seg dataskandalen Facebook–Cambridge Analytica. Filmen viser hvordan teknologi, forbrukerdata og dataanalyse har blitt til sosiologiske eksperimenter. Etter å ha sett denne filmen vil du ha en mye bedre forståelse av hvordan datasporing, høsting og salg ser ut, samt hvordan dette brukes mot enkeltpersoner, samfunn og nasjoner.

Fra denne filmen kan vi også tydelig se den mørke siden av personlig datasikkerhet i en verden av sosiale medier og at vi trenger bedre måter å hjelpe folk med å administrere og begrense bruken av deres personlige data.

the great hack


Er reality mer din greie? 

Da er The Pitch, Dragons Den og Shark Tank serier hvor man kan lære både ett og annet om hvordan man selger inn en god idé!
Og med det bør en regntung helg være reddet - riktig god helg!


Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nĂĄ kan melde deg pĂĄ. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis ogsĂĄ fortsette med vĂĄre mĂĄnedlige MFO-frokostmøter med bĂĄde dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.