Aktuelt

    Faglig Fredag 4. juni

    4. juni 2021

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    Skjermbilde 2021-06-04 kl. 08.09.32

    God fredag! 

    Vi er inne i første sommermåned og sannelig kom endelig sommerværet også! Juni er også måneden hvor vi markerer Pride - bevegelsen som retter fokuset på retten til å kunne være og elske den du vil. Det viktige formålet lar seg naturligvis også vise i markedsføringsverden, i en rekke ulike former og alle regnbuens farger! 

    I denne ukens Faglig Fredag tar vi en titt på inspirerende kampanjer, fine tiltak og spennende foredrag innen tematikken. 

    Vi begynner med noen tidligere kampanjer. IKEA lanserte en regnbueversjon av deres ikoniske FRAKTA-veske, for første gang i 2019 og igjen i fjor. 100% av fortjenesten fra salget av regnbueposer gikk til LGBT+ initiativer valgt av IKEA-butikker over hele Storbritannia og Irland. Og takket være Instagram-butikk, kunne vesken enkelt kjøpes online, som var essensielt i fjor da tilgang til en fysisk butikk var begrenset. 


    Skjermbilde 2021-06-04 kl. 08.50.19
    'Taste the Rainbow' har vært Skittles' langvarige slagord i mange år. Men i fjor droppet de sin fargerike forpakning i forbindelse med Pride. Tanken var at bare én regnbue betyr noe. Så mens andre merkevarer pyntet sine produkter og flater i regnbuens farger lanserte Skittles en grå, begrenset utgave Pride Packs!

    Skittles inngikk også et samarbeid med LGBTQ+ advokatgruppen GLAAD. For hver grå pakke som ble solgt ble 1 dollar donert. GLAADs konsernsjef Sarah Kate Ellis sa: "Denne Pride måneden fjerner Skittles regnbuen, men erstatter den med sårt tiltrengte samtaler for LGBTQ+ samfunnet og et tydelig solidaritetsstandpunkt".

    200522130757-colorless-skittles-pride-large-169

    I denne artikkelen, Pride Month 2020: Which Brand Campaigns Performed Best on Traditional and Social Media, kan du lese mer om hvordan de ulike kampanjene presterte. 

    I 2018 lanserte Paddy Power et initiativ for å takle homofobi innen profesjonell fotball. Som svar på Russlands ustabile fotballfans skapte Paddy Power 'From Russia With Equal Love', og lovet offentlig å donere £ 10.000 til LGBT + veldedighetsorganisasjoner over hele verden hver gang det russiske laget scoret et mål i Fifa-verdensmesterskapet i 2018.


    Dette oppmuntret en enorm følgerskare for det russiske laget og flere uventede allierte for vertsnasjonen. Kampanjen ble blant annet plukket opp av en rekke profilerte personer, deriblant Caitlyn Jenner, Mark Foster og Louis Spence.
    Den meningsfulle markedsføringskampanjen fikk det russiske laget til å score rundt £ 170.000 for LGBT+ som ble donert til veldedige organisasjoner. 

    Skjermbilde 2021-06-04 kl. 10.21.48

    Men nå skal vi over til Norge. 

    Denne søte og morsomme snutten fra 2016 får frem Flytogets budskap både med hensyn til egen merkevare og Pride støtte. 

    Normalt sett fylles Pride måneden av en rekke sosiale aktiviteter, blant annet den velkjente Pride paraden. I 2020 ble det naturligvis utfordrende å gjennomføre markeringen som normalt.

    I fjorårets sterke reklamefilm fra Amnesty vedrørende Pride spiller pandemien en sentral rolle. De bruker restriksjonene vi nå alle kan relatere til og gir seerne en real, viktig og vond tankevekker. Og apropos Amnesty, dersom du  ønsker å støtte deres arbeid for mangfold og kjærlighet kan du kjøpe regnbuearmbånd her. 

    Denne gladsnutten; Eplehusets partnerfilm til Oslo Pride, sprer gode vibber. Til Kreativt Forum sier markedsdirektør i Eplehuset Marius Breivik "Vi støtter Oslo Pride fullt ut, og i Eplehuset er selvfølgelig alt love. Jeg synes vi har sett mange nok koronafilmer med tomme tribuner og gater nå, så for oss ble det viktig å lage en skikkelig gladfilm som handler om det å møtes, uansett hvem du elsker." 

    I fjor preget også denne kampanjen bybildet og sosiale medier, skapt av Fri - Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, i samarbeid med Dinamo.
    - "Vi ville vise at felleskapet fortsatt finnes, selv om det blir en annerledes Pride-markering i år. Og det vil vi gjøre ved å engasjere lokale kunstnere eller lokale frivillige til å utsmykke en del av en gate, en tunell eller kanskje benkene på torget i Prides regnbuefarger" sier Kari Sørby og Hannah Hagtvet Hjeltnes, kreatørene bak kampanjen, til Kampanje.

     
    Skjermbilde 2021-06-04 kl. 10.06.13
    Og før vi ønsker deg en fantastisk helg i solen skal vi gi deg et gratis foredrag proppfullt av inspirasjon fra markedsdirektøren i én av Norges sterkeste merkevarer. For noen måneder siden arrangerte vi det digitale seminaret "M:fokus - Mangfold & Markedsføring". I dette foredraget møter du Camilla Forberg, Markedsdirektør i Telia, som forteller hvordan de jobber med mangfold og markedsføring hvor blant annet Pride er et viktig aspekt. Se foredraget her. God helg! 

    Skjermbilde 2021-06-04 kl. 10.48.34

    Fått med deg denne månedens Markedslønsj?

    markedslønsj ep 5

    Hvordan får man til det gode samarbeidet mellom markedsavdeling og mediebyrå? Vi tar praten med representanter fra begge sider av bordet. 

    I denne episoden får møte Lise Regine Kristinsen, Business Director i Mediacom,  Markedssjef Trine Sandvik Kolbjørnsen og Markedssjef Trine Visdal, begge fra Markedssjefene. 

    Ta dagens lunsj med oss da vel? God helg!

    MFO innsikt ny


    Logg deg inn på MFO Innsikt her!

    -

    Ikke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her.

     

    Av MFO