Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

VR, AR og MR: Informasjon og inspirasjon!

11. juni 2021

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig-fredag-1

God fredag! 

Selvom VR, AR og MR har vært en trend lenge før Covid-19-pandemien, har sistnevnte unektelig gitt bruken av slik teknologi en kraftig økning på tvers av ulike bransjer.

Denne uken publiserte Facebook en ny, 28-siders rapport om hvordan AR og VR utvikler seg, og hvor den er på vei når det gjelder forbrukerinteresse, fremtidige applikasjoner og verktøy.


VR statistics

Facebook skriver blant annet at 75% av alle bedriftseiere forventer å bruke AR- og VR-teknologi i løpet av de neste to årene, mens global spending på AR og VR vil øke med seksgangeren. 

Du kan lese hele rapporten her, og om du kun ønsker highligts har Social Media Today gjort grovarbeidet for deg i denne artikkelen: Facebook Publishes New Report on the Future Opportunities of AR and VR

 

Forbes har skrevet to artikler innen tematikken vi kan anbefale for markedsføreren:

5 Things Every CMO Needs To Know About How AR And VR Are Changing Marketing og How AR And VR Are Shaping Brand Engagement In 2021

 


Bruk av denne typen teknologi har blitt brukt i markedsføring av globale merkevarer en god stund nå. Denne listen viser eksempler helt tilbake til 2011!

Noen av de mest revolusjonerende på lanseringstidspunktet var Pepsi sine AR-opplevelser ved bussholderplasser fra 2014 og IKEA's app som lar kundene se hvordan produktene deres vil se ut hjemme. 


I denne artikkelen får du en liste kule eksempler på hvordan AR kan brukes av merkevarer: 14 examples of augmented reality brand experiences

HubSpot har samlet noen gode eksempler på hvordan VR kan benyttes i kampanjer her: 10 VR Marketing Examples to Inspire You in 2021. Her finner du blant annet denne fine og kreative kampanjen som ble lansert allerede i 2015: Toms Virtual Giving Trip.

Toms, et populært skofirma kjent for å donere ett par sko til et barn i nød hver gang en kunde kjøper sitt eget par. I denne kampanjen fant Toms en ny måte å inspirere kundene til å gi - iført et VR-headset. I kampanjen hører man Blake Mycoskie, grunnlegger og "Chief Shoe Giver" av Toms, og en av hans kolleger fortelle. 

Når de beskriver historien om Toms grunnleggelse, tar deres VR-opplevelse seerne med på en tur gjennom Peru, hvor Blake og skoproduksjonsteamet besøker en skole med barn som er i ferd med å motta skoene de trenger for første gang!


toms reklamefilm

Toms 'VR-kampanje klarer her å gjøre noe årsaksdrevne organisasjoner over hele verden sliter med å gjøre: å vise givere nøyaktig hvor pengene deres går. Selv uten et VR-headset gir videoen deg en opplevelse som gir inntrykk. Se filmen her!

I dette innslaget på USA Today kan du høre mer fra Blake Mycoskie om kampanjen:

toms reklamefilm 2

Siden 2015 har naturligvis teknologien kommet noen steg lenger! Denne typen teknologi krever naturligvis en solid nettverkstilkobling med høy hastighet. Videreutviklingen av 5G-nettverket gjør at VR og AR kan fortsette å blomstre, med enda bedre hastighet og nøyaktighet.

Lyst på mer inspirasjon av nyere kaliber? På denne geniale siden kan du klikke rundt og titte blant de beste VR- og AR-markedsførinscasene og kampanjene:

oversikt kampanjer

 

Helt til slutt, i denne artikkelen fra LinkedIn får du hele 21 trender innen AR man bør følge med på: 21 Augmented Reality Trends to Keep an Eye on for 2021


Fått med deg denne månedens Markedslønsj?

markedslønsj ep 5

Hvordan får man til det gode samarbeidet mellom markedsavdeling og mediebyrå? Vi tar praten med representanter fra begge sider av bordet. 

I denne episoden får møte Lise Regine Kristinsen, Business Director i Mediacom,  Markedssjef Trine Sandvik Kolbjørnsen og Markedssjef Trine Visdal, begge fra Markedssjefene. 

Ta dagens lunsj med oss da vel? God helg!

MFO innsikt ny


Logg deg inn på MFO Innsikt her!

-

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her.