Aktuelt

    Pride & markedsføring: historien bak, statistikk og nyttige tips!

    6. mai 2022

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    Group 235

     

    God fredag!

    Det nærmer seg juni og med det en viktig markering: i dagens Faglig Fredag skal det handle om Pride❤️🧡💛💚💙💜


    Historien bak Pride markeringen i juni: 

    Pride festivalens historie i Norge går tilbake til 27. juni 1974, da en gruppe skeive arrangerte den første offentlige markeringen av Stonewall-opprøret. Markeringen samlet omkring 250 personer på Universitetsplassen i Oslo.

    Ikke kjent med Stonewall-opprøret? I denne artikkelen får du det forklart: How the Stonewall uprising ignited the modern LGBTQ rights movement 

    Selv om disse demonstrasjonene ikke var de første hendelsene i homofiles historie, var demonstrasjonene de første som minnes verden over på årlig basis. Spredningen begynte i andre amerikanske byer og fortsatte over hele verden. 

    Tilbake til Norge; siden første markering har festivalen vokst i omfang for hvert år som går. I løpet av 1990-årene ble festivalen utvidet til ti dager – med seminarer, foredrag, debatter, konserter og fester på ulike steder i Oslo.

    Ifølge arrangørene samlet Oslo Pride 450 000 deltakere og besøkende i løpet av de ti dagene festivalen varte i 2019. I 2020 og 2021 ble det naturligvis en annerledes feiring, men i år ventes tidenes pridefestival! 2022 markerer dessuten at det er 50 år siden homofili ble avkriminalisert i Norge.

     

    Skjermbilde 2022-05-04 kl. 14.33.14


    Utviklingen av LGBQT-representasjon i markedsføring


    Åpenbart har markedsførere visst at homofile eksisterte før Stonewall-opptøyene, men de ble ikke representert i markedsføring. 

    Først på 1990-tallet ble homofil representasjon litt vanligere i reklamebildet. Men på den tiden var det i hovedsak to skildringer som gikk igjen: på den ene siden fant man stereotypiske kjekke homofile menn fra hvit middelklasse, rettet mot de såkalte mannlige ‘DINK’-parene. I den andre enden fant man like hvite og stereotypiske hyperfeminine og hyperseksualiserte lesbiske og bifile kvinner, rettet mot et hetero mannlig publikum.


    Problemet? Vel, det var ikke så mange LGBQT+ mennesker som faktisk kunne identifisere seg med disse stereotypiene.


    I denne artikkelen kan du både lese om og se eksempler historien til LGBQT+ representasjon i reklame: Rainbow Road: The Secret History of Advertising to LGBTQ+ Consumers

    Benetton var blant de første som tok for seg HIV, rasisme og par av samme kjønn i sin markedsføring.

    Da klesselskapets "United Colors of Benetton"-kampanje (fotografert av Oliviero Toscani) først dukket opp på slutten av 1980-tallet, reagerte publikum ikke bare med sjokk, men med trusler om boikott. Fotografiene inkluderte blant annet et familieportrett med to kvinner og en baby som representerer ulik kulturell bakgrunn og fem fargerike kondomer i form av de olympiske ringene i forbindelse med OL.

    I denne videoen fra Wallstreet Journal får du en gjennomgang av hvordan LGBTQ+ annonsene har utviklet seg de siste fem tiårene.

    Hva med LGBQT+ representasjon i dag? 

    I løpet av de siste årene har et økende antall selskaper vist solidaritet med LGBTQ+-samfunnet gjennom fargerike kampanjer og Pride-sortiment, men det ser ut til at det fortsatt er en lang vei å gå før anstrengelsene oppleves som autentiske av målgruppen selv.

    Forskning fra Getty Images 2021 Visual GPS-undersøkelse viser at LGBTQ+ visuell representasjon fortsatt lav og stereotypisk.

    Undersøkelsens nøkkelfunn fant at bare 20% av australske og newzealandske respondenter sa at de ser LGBTQ+-personer representert regelmessig eller ofte i bilder, og når de gjør det er det ofte smalt og stereotypisk:

    • 30% av slike bilder viser homofile menn som «feminine»
    • 25% av slike bilder viser LGBTQ+-personer som bærer regnbueflagget
    • 31% av slike bilder viser lesbiske kvinner som "maskuline"
    • 36% av slike bilder viser homofile menn som flamboyante
    • 80% av forbrukere sier at de forventer at merkevarer konsekvent er forpliktet til mangfold og inkludering, men bare 40% føler seg nøyaktig representert

    En annen studie utført av YouGov på oppdrag fra Gay Times og Karmarama i 2019 dekket et utvalg på 2052 voksne basert i Storbritannia, hvorav 740 var LHBTQ+-respondenter.

    Studien viste at 72% av LHBTQ+-samfunnet mener deres representasjon i reklame er tokenistisk. 

    Mens 64% av voksne synes det er positivt for LGBTQ+-fellesskapet å være synlig i reklame, mente betydelige 72% av LGBTQ+-samfunnet måten de presenteres oppleves uautentisk. 

    Som markedsførere sitter vi med et stort ansvar; våre avgjørelser er med på å forme holdninger i samfunnet. Er vi bevisst vårt ansvar for og våre muligheter til å fronte et mangfoldig, rettferdig og inkluderende samfunn?


    Tips til LGBQT+ representasjon i din markedsføring: 

    • Folk passer ikke bare i én boks. Merkevarer må legge strategier for å sikre at de ikke reproduserer utdaterte stereotypier, men finner en måte å få kontakt med mangfoldet i sitt publikum.

    • Ikke bare fokuser på seksualitet i inkluderingen, men også på alder, kjønn, etnisitet, evner, kroppstyper, religiøs overbevisning og sosial bakgrunn.

    • Bruk universelt gjenkjennelige øyeblikk istedet for å tvinge mangfoldet inn i samfunnets forutinntatthet og forventninger.

    • 'Practice what you preach' - sørg for at din egen arbeidsplass er inkluderende ovenfor ansatte og interessenter. Tilrettelegg for og oppfordre til inkludering og bevis det.

    • Babysteps! Man trenger ikke å gjøre alt eller ingenting. Gå inn i samtalen fra der du er basert eller allerede har et fotavtrykk og jobb ut i fra det. 

    • Identifiser lokale organisasjoner. Dette vil ikke bare vise din støtte til fellesskapet, men vil også hjelpe deg å lære mer om målgruppen! Spør de større organisasjonene om hvilke lokale ideelle organisasjoner du kan engasjere deg i. Hva kan din bedrift og dine ansatte bidra med for å gjøre en reell forskjell?

    • Organisasjoner du kan kontakte:
    • Unngå 'Pinkwashing'. Å vise støtte gjennom en kampanje for Pride-måneden juni er flott, men hvis du virkelig ønsker å gjøre en forskjell bør holdningene dine være forankret i aktiviteter hele året.


    Pinkwashing?

    Kort forklart; når merkevarer høster fordelene av å selge mangfold uten å faktisk gjøre benarbeidet for å forbedre livene til LGBTQ+-samfunnet.

    Å lage en regnbueinspirert kolleksjon er dessverre ikke nok. Spesielt siden alle vet at å støtte mangfold selger. Du kan ikke støtte et så sårbart fellesskap, selge produkter for dem og i deres navn, og ikke gi tilbake.

     

    Hvordan unngå «rosavasking» og oppnå «regnbuemarkedsføring»?

    Episode 8 i sesong 2 er ute nå! Trine & Trine inviterte Elaine Wergeland, daglig leder i Oslo Pride Drift AS, til å diskutere «rosavasking» og «regnbuemarkedsføring». 

    1. Hvordan kan vi unngå «rosavasking» og heller fremme «regnbuemarkedsføring»? 
    2. Elaine forteller hvordan Oslo Pride jobber med partnere og hvilke ressurser som finnes for de som vil lære mer om saken.

     
    Episode 8
    Hør episode 8 av Markedslønsj her!


    God helg! 
     
    Ikke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.