Bli medlem
Aktuelt

    Faglig Fredag 8. januar

    8. januar 2021

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

     
    God fredag og godt nyttår! 
    Før vi suser avgårde inn i 2021 skal vi ta en svipptur innom 2020 og se på de mange imponerende prestasjonene som utspilte seg innen faget  vårt. 
     

    Etter et veldig annerledes år skal vi igjen kåre Norges beste markedsføringsarbeid gjennom prisen Årets Markedsfører 2020. Prisen deles ut for 21. gang, i samarbeid med BI og Markedsforbundet og er den eneste prisen som fokuserer på helheten av arbeidet en merkevare har gjort det siste året. 

    Tidligere vinnere er blant annet DNB, Tise, SAS, Kolonial.no og i fjor var det SATS som stakk av med seieren. Vi  har en liten fredagsgave til deg, markedssjef i SATS Marianne Orderud holdt sitt vinnercase på MFO CASE 2020 i november, dette  kan du nå få se i sin helhet her:

    Reposisjonering, merkevarekommunikasjon, profilering og digitalt fokus!

    Treningsbransjen har tradisjonelt sett vært preget av relativt lik kommunikasjon. I dette caset får du lære om en omfattende driveranalyse som kulminerte i valg av en ny strategi og posisjon og videre implementering i alle deler av selskapet! God fornøyelse. 

      

     

    Årets jury består av følgende bransjeprofiler og vi har stilt dem noen spørsmål vedrørende den kommende kåringen: 

    • Anders Bakke Ingebrigtsen (juryleder, MFO og reMarkable)
    • Nina Veflen fra BI (fagleder)
    • Kristine Abrahamsen (SATS, fjorårets vinner)
    • Kristian Kristiansen (SMFB)
    • Petter Høie (Facebook)
    • Monica Paulsen Ygre (Freia Mondelez)
    • Rachel Sande Jacobsen (Fjellsport)
    • Steinar Holmedahl (Atea)
    • Marie-Louise Alvær (PHD)
    • Tarjei Espolin Johnson (Minimeis)

    2019aug-12_1543_MFO_STYRE2019_LR_8123776_Krookstagram
    Anders Bakke Ingebrigtsen
    juryleder, nestleder i MFO og Markedssjef i reMarkable

    Vi forventer mange sterke søkere!
    "I et år der de fleste har måttet gjøre store endringer, også med sin markedsstrategi, er vi spesielt spent på å se hvilke søknader som kommer inn. Vurderingskriteriene er likevel de samme - vi kommer fortsatt til å diskutere det helhetlige arbeidet med innsikt, strategi, uttak og effekt. Lykke til!"




    Hva tror du vil karakterisere måten de beste markedsavdelingene har jobbet på i 2020?

    iRQnQpeISteinar Holmedahl
    Direktør Forretningsutvikling, Atea

    "2020 har vært preget av dramatiske endrede rammebetingelser. Ikke minst har mange av de kreative prosessene for mange bedrifter flyttet seg fra det fysiske til det digitale kontoret. Vi ser både av undersøkelser og egne erfaringer at det å være kreativ og skape noe fra bunnen har mye trangere vilkår på f.eks Teams og zoom. Hvem har taklet dette best? Og hvem har klart å balansere sitt budskap til å resonnere med den generelle stemning i samfunnet."

     
     
    11c8062e-d2b2-474d-b284-c2a0855a0d87-1


    Monica Paulsen Ygre

    Senior Brand Manager, Freia Mondelez

    "Mange har nok blitt utfordret på sin egen markedsstrategi og merkevarehistorie pga covid-19, og stilt seg spørsmålet om de skal tilpasse budskapet sitt og utnytte seg av situasjonen. For noen har nok dette vært riktig fordi de selger et produkt eller en tjeneste hvor covid har påvirket i stor grad. Jeg gleder meg til å se case som har vært tro mot merkevarestrategien og styrket den ytterligere med kreative uttak i ulike kanaler."

     
     
     
     
    Tarjei_Minimeis-1

    Tarjei Espolin Johnson
    CEO/CoFounder, Minimeis

    "De beste har hatt stor endringsvilje og evnen til å sette seg inn i folks nye hverdag. Utfordringen for mange er nok at det de hadde planlagt lenge ikke lenger var relevant. På kort tid måtte man endre alt. De flinkeste klarte det."

     
     
     
     
     

    Søknadsprosessen er veldig enkel:

    På maks én A4-side ønsker vi at merkevarene redegjør for følgende tre hovedparametere:

    1. Innsikt – Hvilken innsikt brukte dere om målgrupper og markedet?
    2. Strategi – Hvilke mål ble satt og hvordan løste dere oppgaven?
    3. Effekt – Hvilke resultater har markedsføringen/kampanjen oppnådd?

    Send søknaden til: aretsmarkedsforer2020@mfo.no

    Frist for innsendelse: 12.02.21

     
    Markedslønsj-8-1

     

    Denne uken har vi også publisert første episode av vår rykende ferske vodcast "Markedslønsj". Hver måned skal vi servere deg det aller siste og viktigste innen faget vårt - på rekordfart!

    Episode 1 er ute nå og første tema ut er Markedsføringstrender i 2021. I denne episoden får du møte Kjartan Haugen og Marianne Nygård-Hansen fra Markedssjefene & Julius Støback, Founding Partner i NSB Marketing Best Practice, som blant annet snakker om Amazon og TikTok. Les mer om vodcasten og se episoden her!

     


    På MFO Innsikt nå

    Logg inn på MFO Innsikt her

    Ikke medlem i MFO? 

    Meld deg inn nå og få med deg alt det  spennende vi skal  igjennom i 2021. Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på, to av de skjer allerede denne måneden. Flere arrangementer lanseres fortløpende, blant annet en kursserie vi tror vil være til nytte for veldig mange av dere. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her.

    Les mer om medlemskap her.

     

     
     

    Av MFO