Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Positive Provocation!💥 AI - En game-changer for medieplanlegging

8. november 2024

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!

Bloggpost - 16x9

God fredag!  

Snart helg og i dag får du femte utgave av spalten 'Positive Provocation' som leveres av vår sponsor og samarbeidspartner Wavemaker.

I dag er det Christina Sørensen, Business Director i Wavemaker, som har pennen og hun skal ta en nærmere titt på AI-basert medieplanlegging. God lesing!

Image (78) 1

AI-basert medieplanlegging

Det er gammelt nytt at vi som planlegger og kjøper media må manøvrere oss gjennom et allsidig og komplekst medielandskap. Som reklamekjøper, enten på byrå- eller annonsørsiden, er det fortsatt avgjørende å identifisere de mest effektive kanalene for å nå målgruppen. Men kravene har økt. Viewability er ikke lenger nok. Annonsene skal fortsatt bli sett, men samtidig evne å drive oppmerksomhet. Reklamen skal i tillegg være skreddersydd de ulike kanalene og plasseringene, og helst være kontekstuelt plassert for å oppleves relevante for mottakeren. Ofte havner vi i et klassisk «høna eller egget»-dilemma hvor vi som mediekjøpere får levert ferdig materiell som verken er kanaltilpasset, eller det finnes budsjetter til å distribuere. Når materiellet endelig lander på vårt bord, er det gjerne allerede for sent å gjøre de store tilpasningene. Konsekvensen er at kanalmiksen blir alt annet enn optimal.

Vi streber alle etter det tette, gode samarbeidet mellom reklamebyrå, kunde og mediebyrå, og det kan utvilsomt oppstå magi dersom man knekker denne koden. Men selv med godt samarbeid og dialog, ønsker man å ta innsiktsdrevne beslutninger som ikke er basert på synsing. Hva skal vi egentlig legge til grunn når kanalmiksen skal defineres? Og hvordan sikrer vi at vi tar valg som bidrar til reell vekst og optimal utnyttelse av budsjettet? Én av de store utfordringene med medieplanlegging er at vi ofte ønsker å snakke til flere målgrupper samtidig. Fordi mange av disse overlapper, risikerer vi at enkelte målgrupper overeksponeres og annonsørens budsjetter kastes bort ved å drive altfor høy frekvens i enkelte segmenter.

Det er derfor oppmuntrende at medieplanlegging anno 2024 har beveget seg milevis unna manuelle Excel-ark. Gjennom det AI-baserte verktøyet Architect kan vi løse det medieplanleggere flest aspirerer etter: å raskt utvikle skreddersydde planer for merkevarer som ønsker å nå ulike målgrupper i et fragmentert medielandskap, spesielt med tanke på yngre målgrupper som i økende grad bruker plattformer som TikTok og Twitch, i tillegg til etablerte kanaler som YouTube.

Verktøyet foreslår ikke bare budsjettnivåer per kanal, men også hvordan budsjettet skal allokeres gjennom kampanjeløpet for å oppnå høyest mulig effekt. Ved hjelp av kunstig intelligens kan vi generere 100 millioner (!) medieplaner med et enkelt klikk. Deretter optimaliseres «planen i hjel», til den er perfekt tilpasset annonsøren og kampanjemålene.

Under utviklingen av verktøyet utførte Wavemaker sammenlignende tester mellom «menneske og maskin». Et erfarent planleggingsteam ble utfordret til å optimalisere rekkevidden for tre overlappende målgrupper. Teamet klarte ikke å løse oppgaven; hver forbedring for én målgruppe gikk på bekostning av rekkevidden for de andre to. Architect, derimot, løste problemet på 90 sekunder.

AI fordeler

  • Scenarioplanlegging - Vi kan raskt snu oss rundt dersom det er behov for budsjettreduksjon- eller økning, eller dersom det er ønskelig å synliggjøre effekten av å legge til, eller fjerne en kanal

  • Planlegge for vekst – Planene kan lages med utgangspunkt i ønsket utfall og målsetning (f.eks. kjennskap eller økt kundetilfang). Verktøyet allokerer en høyere andel av budsjettet til målgruppen som genererer høyest vekst.

  • Innsiktsbasert planlegging – Architect benytter en rekke lokale datakilder, og kan også bruke annonsørers egen data for enda mer granulær planlegging.

Illustrasjon

Med tilgang til sofistikerte verktøy og kunstig intelligens som hjelpemiddel, har vi med andre ord all verdens utgangspunkt for å kunne skape enda mer vekst for merkevarene vi jobber med. Det betyr enda mer tid til tettere samarbeid på tvers av byråer, medier og annonsører, og forhåpentligvis også enda mer magi.

Er du interessert i AI-basert medieplanlegging? Du finner oss på stand på en rekke MFO-seminarer. Utfordre oss gjerne på en livedemo!

Les mer om MFO og Wavemakers samarbeid her


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her