Kjære deg!❤️
Så er vi nesten ved enden av året 2025, og vi kan om 10 dager ønske det nye året 2026 varmt velkommen!
Jeg og vi i MFO er stolte av å legge nok et begivenhetsrikt år bak oss, hvor vårt mål om å skape møteplasser for dere som jobber med markedsføring og kommunikasjon, ble oppnådd til fulle – bokstavelig talt.
2025 er det første året vi har opplevd ventelister på samtlige arrangementer! Vi har totalt arrangert 21 events, både fysisk og digitalt, og samlet (helt eksakt) 4457 av dere på våre arrangementer – fra et bredt spekter innenfor bransjen; annonsører, reklamebyråer, PR-byråer, mediebyråer, foreninger, start-ups, advokatfirmaer og offentlig sektor.
I tillegg har vi arrangert en rekke kurs, og vi har fått mange nye medlemmer.
Kan jeg si annet enn å si at det har vært et MFO-år fullt av høydepunkter?
Året 2025 har vært preget av både det gode og det mindre gode – både her hjemme, men ikke minst i resten av verden. I Norge har vi vært privilegerte nok til å bry oss mest om nærliggende temaer som stortingsvalg og Norgespris, noe som årets ord kåret av Språkrådet kan bekrefte. Tekoligark ble kåret til årets ord for 2025, tett etterfulgt av Kjøttkakeindeks og Norgespris. En oligark er en søkkrik person med mye makt, mens en tekoligark eier teknologiselskaper som har nærmest total kontroll over den digitale teknologien – og dermed stor innflytelse over livene våre.
Dette sier mye om tiden vi lever i. Kunstig intelligens og teknologi har ikke bare blitt verktøy vi bruker, men snarere et speil på tempoet vi lever i, på effektiviteten vi forventer, og på kravene vi stiller til både oss selv og hverandre.
For når maskinene kan skrive, analysere, planlegge og optimalisere raskere enn oss, blir vi tvunget til å stille et større spørsmål:
Hva er det egentlig som gjør oss menneskelige – og uerstattelige?
På årets siste arrangement, «Tidlig på’n med Harald Rønneberg", valgte vi nettopp å stoppe opp ved dette. Hvordan AI og det digitale universet har fått enorm innflytelse på livene våre – og hva som skjer med oss mennesker når maskinene tar over mer og mer.
Harald Rønneberg og et klokt stjernepanel delte refleksjoner og perspektiver som både utfordret og berørte. Etter gode samtaler, mye teknisk innsikt og økt forståelse, kunne vi likevel konkludere med noe enkelt, veldig fint og grunnleggende:
Mennesker trenger mennesker.
Joda, ChatGPT kan bistå og være støttende, også når man trenger en samtalepartner, en parterapeut eller en psykolog. Men, og heldigvis, er det fortsatt mennesker vi helst velger som kjæreste, venn og kollega. Maskiner kan foreslå ord, men de kan ikke kjenne etter om de treffer. Det gir da i det minste håp for fremtiden, tenkte jeg.
MFOs ambisjon for 2026 er, så langt det er mulig, å speile behovene og endringene i markedet med vårt faglige innhold og våre tilbud. Mitt nyttårsforsett er at vi alltid skal være relevante, levere på det kompetanseløftet vi står for – og tilpasse oss de endringene vi opplever, både på makro- og mikronivå.
Sammen med deg og våre 5000 medlemmer.
Men, før vi entrer 2026 med høye kneløft og ny giv, blir det viktig å lade opp gjennom juledagene – og å jakte på julestemningen. Og; husk at den ofte er nærmere enn du tror. Og at den er helt gratis.
Jeg ønsker deg og dine en fin, snill og glad juleferie, og ser frem til å se deg igjen i 2026 – allerede 28. januar, når Anna Frankzen Starrin flys opp fra Stockholm for å presentere og kommentere de viktigste trendene vi vil erfare i 2026, med Paal Fure som klok moderator.
Jeg velger å avslutte med et dikt som ChatGPT skrev for meg – så får du selv vurdere om det er troverdig eller ikke:
Det lukter gran og klementin,%201.png?width=250&height=263&name=i_would_like_to_make_this_image%20(3)%201.png)
og kaffe som ble altfor fin.
Det knitrer i et lys som ler,
mens katta stjeler litt av mer.
For julen er mer enn pynt og plan,
og mindre stress enn vi tror vi kan.
Den bor i latter, lys og ro –
og i å være sammen, to og to.
Varm julehilsen fra Ida Cecilie Wile, Daglig leder






.jpg?width=800&height=568&name=IMG_6747_VSCO%20(2).jpg)
